|
کدخبر: 234921

گسترش‌نیوز در گفتگو با رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی پیگیری کرد:

علت گرانی ۱۰ برابری ماساژور

قیمت دستگاه ماساژور طبی در یک سال گذشته از حدود ۳۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون رسیده است.

اقتصاد علت گرانی ۱۰ برابری ماساژور

گرانی به واژه‌ای عادی در اقتصاد ایران تبدیل شده است. افزایش قیمت کالاهای داخلی و وارداتی به قیمت ارز

گره خورده است. مردم تا به امروز گرانی کالاهای خوراکی و پوشاک را تحمل کرده‌اند اما صبوری در برابر افزایش قیمت دارو و کالاهای پزشکی برای بیماران و خانواده آن‌ها کاری سخت است. در بازار تجهیزات پزشکی افزایش قیمت به اوج رسیده است. نتیجه مقایسه قیمت کالاهایی مثل دستگاه ماساژور و تجهیزات موردنیاز بیماران دیابتی در یک سال گذشته باورنکردنی است. قیمت دستگاه ماساژور طبی در یک سال گذشته از حدود ۳۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون رسیده است. این دستگاه برای بیمارانی که مشکل عروق پا دارند، ضروری است. همچنین نگاهی به قیمت سرسوزن قلم انسولین داشتیم که تنها در ۲ ماه از ۹۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت افسار گریخته محور گفتگوی ما با رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی شد.

ابوالفتح صانعی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: دو طیف محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. گروه اول تجهیزات پزشکی و گروه دوم  ملزومات پزشکی است. حدود ۳ سال است که تجهیزات پزشکی از شمول ارز گروه یک ( ۴۲۰۰۰ریال) خارج و ارز نیمایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. نرخ ارز نیمایی در این سه سال همواره رو به افزایش بوده است. بنابراین بر اساس افزایش نرخ پایه ارزی افزایش قیمت اقلام تجهیزاتی طبیعی است.

صانعی

صانعی اظهار کرد: «دستگاه ماساژور هم تابع شرایط توضیح مذکور است اما قیمت این اقلام در یک سال گذشته خیلی نباید افزایش داشته باشد. قیمت ۳۰۰ هزار تومان برای ۴ سال پیش است و احتمالا فروشنده کالای خرید قبل خود را فروخته است».

 توضیح رئیس‌ اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی، قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد چون بسیار بعید است که فروشنده‌ای، تا به این حد از قیمت جدید بازار بی‌اطلاع باشد و کالایی را حدود دو و نیم میلیون کمتر از قیمت بازار به فروش رساند.

وی افزود: «اقلام یک‌بار مصرف مثل اقلام تزریقی از جمله سرنگ، انژوکت و کالاهایی که در منزل، درمانگاه، کلینیک و بیمارستانی استفاده می‌شود، با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شوند و اگر ارز ۴۲۰۰  دارو حذف شود، مشمول ملزومات پزشکی نیز می‌شود».

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی ضمن اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در تجهیزات پزشکی مورد استفاده بیماران خاطرنشان کرد: «قبل از کرونا در بخش‌های مختلف تجهیزات ایران به روز بود اما با شیوع کرونا و سختی شرایط تحریم  تجهیزات پزشکی موجود در ایران با کشورهای پیشرفته فاصله گرفت».

صانعی معتقد است که تولید اقلام جدید تجهیزات پزشکی هزینه‌بر است. نیاز به کار علمی  خاص ( مارکتیگ )  و صرف هزینه برای فراگیر کردن مصرف کالا دارد. همچنین  طولانی‌تر شدن مجوزهای واردات، فاصله ایران را با سایر کشورها بیشتر کرد.

وی افزود: مشکلات در فرایند اخذ مجوز بسیار زیاد است. برای حل مشکلات نمایندگان تصمیم گیر، سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرگ و نمایندگان بخش خصوصی باید در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و با رویکرد حذف تشریفات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد روند را تسهیل دهند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی در پایان گفت: یک سامانه یکپارچه و منسجم وجود دارد با این حال شاهد پراکندگی در  رویکرد سازمان‌های مختلف هستیم. باید زمان تامین این کالاها را یک تا چهار ماه کاهش داد زیر این اقلام عام‌المنفعه با سلامت و جان جامعه ارتباط دارد. همچنین این امکان را به واردکننده بدهند که به‌صورت برنامه‌ریزی شده نسبت به تامین کالا اقدام کنند. در این صورت دچار کمبود کالا نخواهیم شد. با روند فعلی در بخش‌های مختلف در مقاطعی حتما دچار کمبود اقلام حیاتی خواهیم شد.

قیمت دستگاه‌های ماساژور و سر سوزن قلم انسولین

دستگاه ماساژور با قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. بیشتر بیماران عروقی از دستگاه‌های زیر استفاده می‌کنند. در ادامه نگاهی به قیمت دستگاه‌های ماساژور مورد نیاز این بیماران خواهیم داشت.

جدول-قیمت-ماساژور

در این گزارش به قیمت سرسوزن انسولین هم اشاره کردیم که از ۹۰ هزار تومان در دو ماه به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. به معنای دیگر تنها در ۲ ماه بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در جدول زیر نگاهی به قیمت این کالا نیز خواهیم داشت.

سوزن-انسولین

 

 

ارسال نظر