|
کدخبر: 234502

بررسی قیمت بیت کوین در حیات ۱۳ ساله خود

در ژانویه سال ۲۰۰۹، زمانی که نخستین بلاک بیت‌کوین استخراج شد و این رمزارز رسما پا به عرصه وجود نهاد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی این کدهای رایانه‌ای به یکی از ارزشمندترین دارایی‌های مالی دنیا تبدیل شوند.

اقتصاد بررسی قیمت بیت کوین در حیات ۱۳ ساله خود

طی ۱۳ سال‌ گذشته، قیمت این رمزارز از حدود ۵ سنت به بیش از ۴۰ هزار دلار رسیده است. اما سوال اینجاست که علت رشد بیت‌کوین طی سال‌های اخیر چه بود و بازده این دارایی نسبت به دیگر دارایی‌ها چگونه بوده است؟

بازده بیت‌کوین در برابر دیگر دارایی‌ها

بیت‌کوین برای رسیدن به جایگاه کنونی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و توانسته به یکی از ارزشمندترین دارایی‌های دنیا تبدیل شود. قدیمی‌ترین داده‌ قیمتی موجود برای بیت‌کوین در ۱۷ جولای ۲۰۱۰ است که قیمت ۵ سنتی برای این رمزارز ثبت شده است. از آن زمان تاکنون با فرض قیمت ۴۳ هزار دلار برای زمان حال بیت‌کوین، این رمزارز ۸۶ میلیون درصد بازدهی داشته است. این درحالی است که در مدت مشابه طلا تنها ۵۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در مقایسه با بازار سهام آمریکا، سهام شرکت اپل در همین مدت (بدون درنظر گرفتن سود مجامع) ۱۹۸۱ درصد و سهام شرکت مایکروسافت ۱۰۴۲ درصد رشد کرده‌اند. شاخص دلار نیز در همین مدت تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است.

علل رشد بیت‌کوین

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، هدف ساخت این رمزارز را تحول سیستم مالی جهانی عنوان کرده بود. بنا به گفته وی، به علت عرضه محدود بیت‌کوین و کاهش عرضه آن هر چهارسال یک بار، این دارایی ضد تورم بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای پول‌های فیات باشد. پول فیات اصطلاحا به پولی گفته می‌شود که بدون هیچ پشتوانه‌ای توسط دولت‌ها اصطلاحا چاپ شده و در اختیار اجتماع قرار می‌گیرد. ساتوشی علت بحران مالی سال ۲۰۰۸ را همین عرضه بی‌قید و بند پول در سطح جهان بیان می‌کرد و معتقد بود که برای فرار از بحران‌های مالی باید به پولی که توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شود، روی آورد. رویای ساتوشی، یعنی فراگیری استفاده از بیت‌کوین، بسیار بلند‌پروازانه بود، اما به‌دلیل ویژگی‌های خاصش، در ماه‌های آغازین پیدایش، توسط افراد خاصی مورد استفاده قرار گرفت. بیت‌کوین یک ویژگی اصلی داشت و آن امنیت انجام تراکنش‌ها بود؛ به دلیلی بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین تقریبا دست‌بردن در تراکنش‌ها و تغییر آنها غیر‌ممکن بود. از طرف دیگر حفظ حریم خصوصی و نامشخص بودن دو سر یک معامله برای دیگر اعضای شبکه از عواملی بود که توجه خلافکاران سایبری را به خود جلب کرد.

بیت‌کوین خیلی زود به یک ابزار مبادله در دارک‌وب تبدیل شد. دارک‌وب سطحی از اینترنت است که دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست و محلی برای تجمع تبهکاران و انتشار محتوای مجرمانه است. در این سطح از اینترنت، بیت‌کوین ابزار مبادله بسیاری از کالاها مانند سلاح، اطلاعات فوق امنیتی و حتی برخی محتوای مجرمانه مانند فیلم‌های مستهجن با گرایش‌های خاص قرار گرفت. با انتشار مقالات و مطالب مختلف در سطح جامعه، نم‌نم شهرت بیت‌کوین به دیگر لایه‌های جامعه نیز رسید و بخشی از مردم از وجود چنین دارایی مطلع شدند. این موضوع موجب پدید آمدن بازار مبادلات این رمزارز شد. در ابتدا این رمزارز صرفا در برابر دلار معامله می‌شد و سپس جفت‌های معاملاتی ارزهای دیگر نیز پدید آمد. گاهی نیز از بیت‌کوین برای تبادل برخی کالاها‌ استفاده می‌شد. پس از آن با به‌ وجود آمدن رمزارزهای دیگر مانند اتریوم رفته رفته بازار مبادلاتی رمزارزها تکامل پیدا کرد. در کنار این موضوع با افزایش سختی شبکه، هزینه استخراج بیت‌کوین نیز روز به روز افزایش می‌یافت که این مساله باعث افزایش هزینه استخراج بیت‌کوین می‌شد.

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها