|
کدخبر: 234253

قیمت روز طلا در بازار جهانی (۲۶ دی)

قیمت اونس جهانی طلا امروز ۲۶ دی به دلیل تعطیلی بازار جهانی طبق همان نرخ دیروز ۱۸۱۸ دلار اعلام شد. طلای ۱۸ عیار نیز در بالاترین قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان تعیین شد.

قیمت طلا ۱۸ عیار در بالاترین نرخ بازار نیز امروز با روندی کاهشی یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان و در پایین‌ترین نرخ یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان ثبت شده است.

سایه اقتصاد آمریکا بر بازار طلا

یک عامل اصلی وجود دارد که ریسک معاملات بازار طلا را پایین نگه می‌دارد. این عامل مهم، تورم بالا است. بر اساس گزارش دولت آمریکا تورم سال ۲۰۲۱ ایالات‌متحده آمریکا ۷ درصد اعلام شد. سالی که با تورم ۴/ ۱ درصد آغاز شده بود پایان چندان جالبی برای سیاست‌ مداران آمریکایی نداشت.

افکار عمومی معتقد است تورم بالا ناشی از سیاست‌های غلطی است که دولت طی پاندمی اتخاذ کرده بود و این موضوع می‌تواند معیشت آمریکایی‌ها را در سال‌های آینده به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. در روزهای گذشته طلا توانسته رشد خوبی داشته باشد و وارد محدوده ۱۸۰۰ دلار شود.

به نظر می‌رسد طلا بتواند خود را در این محدوده تثبیت کند. طی این مدت، شاخص دلار کاهش داشته که نشان می‌دهد ارزش دلار کاهش یافته است. در طرف دیگر هم رشد اوراق آمریکا متوقف شده است.

این دو عامل به طلا اجازه داده‌اند تا کمی رشد داشته باشد. با نگاهی به روند معاملات اوراق خزانه می‌توان فهمید که بازار تا حد زیادی انتظار دارد که در ماه مارس نخستین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو رخ دهد. در کنار این موضوع، اتفاقات بازار پول نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر طلا داشته باشد.

با کاهش شدیدی آثار کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در حوزه اروپا، انتظار می‌رود که تضعیف دلار ادامه یابد. بر اساس اطلاعات منتشر شده و انتظارات تحلیلگران، احتمالا در ماه مارس نرخ بهره به میزان ۲۵ صدم درصد افزایش یابد. پس از آن نیز احتمالا در ژوئن دومین افزایش نرخ بهره صورت گیرد. این افزایش در کنار تلاش فدرال رزرو برای کاهش ترازنامه خود صورت خواهد گرفت.

در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸، دولت ایالات‌متحده تصمیم‌ گرفت برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی بخشی از اوراق خزانه و سهام شرکت‌ها را خریداری کند، به امید اینکه این موضوع نرخ بهره را کاهش دهد تا میزان وام‌دهی بانک‌ها افزایش پیدا کرده و رشد اقتصادی ایجاد شود. این سیاست تا ۶ سال ادامه داشت، ولی هیچ‌گاه تاثیر اقتصادی آن مشخص نشد. در اکتبر ۲۰۱۴ جنت یلن رقم کل ترازنامه فدرال رزرو را ۴۸/ ۴ تریلیون دلار اعلام کرد و از آن زمان تلاش شده تا ترازنامه بر همین رقم باقی بماند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر