|
کدخبر: 233671

ماجرای زنی که از ۴ شوهر مهریه و سکه گرفت!

یک حقوقدان درباره قوانین مهریه در ایران توضیحاتی ارائه کرد.

اقتصاد ماجرای زنی که از ۴ شوهر مهریه و سکه گرفت!

عباس شیخ الاسلامی، حقوقدان گفت: اگر زنی فوت کرد خانواده او می‌توانند مهریه‌اش را بعنوان سهم‌الارث خود مطالبه کنند اما این کار به لحاظ اخلاقی کار خوبی نیست و البته مرد هم از آن مهریه ارث می‌برد. اگر شوهر فوت کند، زن به لحاظ قانونی می‌تواند مهریه‌اش را اجرا بگذارد و این علاوه بر سهم الارثی است که به لحاظ قانونی می‌گیرد.

آیا مرتکبین فساد اخلاقی از مهریه محروم می‌شوند؟

شیخ الاسلامی در رابطه با اینکه مرتکبین فساد اخلاقی از مهریه محروم هستند یا خبر بیان کرد: در قوانین فعلی برای زنانی که مرتکب فساد یا جرایم مواد مخدر باشند محدودیتی در مطالبه مهریه وجود ندارد.

طبق گفته او در اسلام شروط ضمن عقد ظرفیت خوبی است که خیلی از آن استفاده نشده است؛ همانطور که خانم‌ها یک سری شروط ضمن عقد از آقایان می‌گیرند آنها هم باید بتوانند این شرط را بیاورند که اگر زن معتاد شد یا مرتکب فساد اخلاقی بود از نصف یا همه مهریه‌اش محروم شود، البته این جای فکر و بررسی بیشتر دارد. درحال‌حاضر همه شروط ضمن عقد برای خانم‌هاست.

ماجرای زنی که از ۴ شوهر مهریه می‌گیرد، چیست؟

این حقوق‌دادن در رابطه با کاسبکاری زنان برای مهریه گفت: ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده تعداد سکه را به عدد ۱۱۰ محدود نکرده اما ضمانت اجرایی حبس برای این تعداد حذف شد که این موضوع هم نتوانست جلوی مشکلات را بگیرد. تورم باعث افزایش پرونده‌های مهریه و حبس مردان شد چراکه با افزایش روزافزون نرخ سکه توان پرداخت مردان کاهش یافت. موضوع کاسبکاری زنان برای مهریه آنقدر کم است که انگار وجود ندارد.

آیا محدود کردن مهریه به ۱۴ سکه جایگاه قانونی و شرعی دارد؟

شیخ‌الاسلامی درباره محدود کردن مهریه افزود: با زندانی شدن مردان بخاطر مهریه کاملا مخالفم، ما حق نداریم فردی را به خاطر بدهی و مسائل مالی مثل مهریه و چک حبس کنیم. باید ضمانت اجرایی‌های دیگری غیر از حبس مانند ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله کردن برای مردان بدهکار مهریه در نظر گرفت. حبس بخاطر مسائل مالی، شرعی و عرفی نیست و خلاف موازین حقوق بشر است. محدود کردن قانونی رقم مهریه خلاف شرع و عقل است.

منبع: خبر فوری
  • ناشناس ارسالی در

    درودبه شرفتوت اصلاجلوی طلاق بگیری بخداقسم مادربخاطرمهریه بچه هاشواواره میشه خانم دیگه حوصله زندگی نداره مهریه بهونه میکنه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها