|
کدخبر: 233610

حقوق بازنشستگی زن بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی درباره سرنوشت حقوق بازنشستگان متوفی زن توضیحاتی ارائه کرد.

صندوق‌های بازنشستگی‌ و سازمان تامین اجتماعی پس از مرگ بیمه پرداز حقوق یا مستمری او را به بازماندگان می‌پردازند و سهم هر یک از بازماندگان از حقوق و مستمری پدر، مادر یا پدربزرگ روشن است.

حقوق بازنشستگی زن بعد از فوت به شوهرش می‌رسد؟

قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی گفت: تنها مردانی می‌توانند از حقوق بازنشستگی همسر فوت شده استفاده کنند که تحت تکلف همسر خود بوده و مدارک لازم را به سازمان تامین اجتماعی ارائه داده و دفترچه بیمه دریافت کرده باشند.

بازماندگان بیمه شده زن با شرایط زیر از مستمری استفاده خواهند کرد.

۱- شوهر مشروط بر اینکه اولا تحت تکفل زن بوده ثانیا سن او از شصت سال متجاوز باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این‌قانون از کار افتاده بوده و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکند.

۲- فرزندان در صورت داشتن شرایط زیرمی‌توانند از مستمری مادر استفاده کنند:

‌الف – پدر آنها در قید حیات نبوده یا واجد شرایط مذکور در بند اول این ماده باشد و از مستمری دیگری استفاده نکند.

ب – سن آنها کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق‌گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.

۳- پدر و مادر در صورتی که اولا تحت تکفل او بوده ثانیا سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال تجاوز کرده باشد و یا آن که به‌تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون ازکارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت ندارند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر