|
کدخبر: 233593

شوک دوباره به بازار لوازم خانگی/ گرانی جدید در راه است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت لوازم خانگی در روزهای اخیر خبر داد.

اقتصاد شوک دوباره به بازار لوازم خانگی/ گرانی جدید در راه است

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه برخی تولید‌کنندگان لوازم خانگی در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند، گفت: بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش نیافته است.

همچنین به گفته وی آبگرمکن و بخاری سایر کالاهایی هستند که در روزهای اخیر قیمت آنها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: بیشتر شرکت‌هایی که قیمت محصولات خود را افزایش دادند، هنوز به فروشندگان لیست قیمت اعلام نکردند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار کشش گرانی ندارد.

پیش‌تر دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده و از وزارت صمت خواسته بود که به قیمت‌گذاری دستوری برای کالای نهایی پایان دهد و به جای آن بر تامین و نظارت بر نهاده‌های تولید متمرکز شود.

چرا واردات لوازم خانگی ممنوع شد؟

آبان ماه سال ۱۳۹۷ بود که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:«کالایی که امکان تولید داخل دارد نباید اجازه واردات پیدا کند و در سال ۹۷ میانگین ۲۲ درصد کاهش واردات داشتیم و امسال ۱۴۲ قلم کالا را مجدداً منع واردات کردیم. وی افزود: سال گذشته ۱۳۳۹ قلم کالایی که امکان تولید داخل دارند را منع واردات کردیم و اگر کالای ایرانی با ۱۰ درصد افزایش قیمت تولید شود ارزشمند است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: صنعت پوشاک قابلیت توسعه دارد و امسال به هیچ عنوان اجازه واردات پوشاک و لوازم خانگی را داده نمی‌شود.»

اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی البته قیمت این اقلام را در بازار ربا رشدی عجیب مواجه کرد. طحان‌پور،رییس اتحادیه لوازم خانگی همان زمان دلیل انفجار قیمتی در بازار لوازم خانگی را رشد قیمت ارز از یک سو و ممنوعیت واردات از سوی دیگر دانسته بود. در این دوره زمانی بود که کم کم بازار لوزم خانگی با کمبود کالایی روبرو شد و در نهایت گشت‌های تعزیرات و بازرسی وارد میدان شدند و برای مدتی هر روز خبر از کشف انبار لوازم خانگی در نقطه‌ای از کشور منتشر می‌شد.

در این مقطع زمانی، دو برند معروف کره‌ای که سهم بسیار مناسبی از بازار لوزام خانگی ایرانی داشتند، از ارسال مواد اولیه و قطعه به ایران، با استناد به تحریم آمریکا خودداری کردند و عملا مونتاژ محصولات این دو برند در ایران غیر ممکن شد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها