|
کدخبر: 233566

صادرات گندله و آهن اسفنجی ممنوع شد؟

دولت در راستای کنترل نرخ آهن در بازار داخلی صادرات گندله و آهن اسفنجی را ممنوع کرد. عضو هیات مدیره اتحادیه آهن‌فروشان با اعلام این خبر گفت: علی‌رغم اینکه بازار داخل راکد است اما تقاضا برای خرید شمش و میلگرد در بازارهای صادراتی افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد صادرات گندله و آهن اسفنجی ممنوع شد؟

صنعت ساخت‌وساز در بازار ایران راکد است. همین مسئله بر روند نرخ مصالح ساختمانی از جمله آهن و میلگرد تاثیر گذاشته است.

با نوسان نرخ دلار گویا تقاضا برای خرید آهن و میلگرد در بازار ایران کاهش پیدا کرده است اما در مقابل علی‌رغم تحریم‌ها، مشتری‌های صادراتی آهن کم نشده است. آهن ایران به کدام کشورها صادر می‌شود؟

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان آهن به گفت: ورق آهنی، شمش، میلگرد و بریکت به کشورهایی از جمله امارات متحده عربی، عمان، ترکیه، ویتنام و تایلند صادر می‌شود. علی‌رغم تحریم‌ها اما صادرات ورقه‌های آهنی به کشورهای هدف کاهش پیدا نکرده است.

محمدصادق چیت‌ساز توضیح داد: به دلیل تامین نیاز داخل و کنترل قیمت‌ها از یک ماه گذشته تاکنون صادرات گندله و آهن اسفنجی متوقف شده است.

پیش‌بینی نرخ آهن تا پایان سال

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان آهن هم  گفت: در حوزه صادرات و حمل‌ونقل آن با مشکلات مختلفی رو به رو هستیم. زمانی که وزرا تغییر می‌کنند دستورالعمل‌های مختلفی در این باره اعمال می‌شود. یک صادر‌کننده هیچ‌گاه نمی‌تواند با تغییرات دستور العمل‌ها برنامه‌ریزی شفافی داشته باشد.

حمیدرضا رستگار توضیح داد: برای تداوم تولید و صادرات باید برنامه دقیق مهیا شود تا سرمایه‌گذاران در این مسیر اطمینان خاطر داشته باشند.

او بیان کرد: علت روند کاهشی نرخ آهن و میلگرد کاهش هزینه‌های تولید نیست. بلکه تقاضا در بازار چنان کاهش یافته که قیمت‌ها روند نزولی گرفته است. پیش‌بینی می‌شود چنانچه زنجیره فولاد مدیریت شود نرخ آهن تا پایان سال با ثبات همراه است.

پیش‌تر محمدصادق چیت‌ساز، عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان آهن گفته بود: باوجود کاهش نرخ تیر آهن و میلگرد، تقاضایی برای خرید این دو کالا وجود ندارد. بازار آهن راکد است و خریداران فعلا عقب‌نشینی کرده‌اند چون احتمالا منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات و کاهش بیشتر نرخ میلگرد و آهن هستند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها