|
کدخبر: 233253

ماجرای درآمد ۲۶۰ هزار دلاری در ۱۰ دقیقه!

یک ماینر خوش شانس بیت کوین به تنهایی موفق به استخراج یک بلاک شد.

یک ماینر انفرادی بیت کوین با یک ریگ کوچک موفق به استخراج یک بلاک می‌شود و ۶.۲۵ BTC به ارزش ۲۶۰ هزار دلار را به ازای ۱۰ دقیقه کار به دست می‌آورد. فکر می‌کنید احتمال موفقیت او چقدر بوده است؟

یک ماینر انفرادی بیت کوین، با قدرت محاسباتی تنها ۱۲۶ تراهش در ثانیه (TH/s)، برنده رقابت استخراج بلاک در شبکه بیت کوین شد. این ماینر خوش شانس با استخراج موفق بلاک شماره ۷۱۸۱۲۴، تمام پاداش استخراج یک بلاک را که در حال حاضر ۶.۲۵ بیت کوین است، به خود اختصاص داد. این مقدار با توجه به قیمت لحظه‌ای بیت کوین معادل حدوداً ۲۶۰ هزار دلار است.

این ماینر با تنها ۱۲۶ TH/s قدرت محاسباتی، فقط ۰.۰۰۰۰۷۳٪ از کل هش‌ریت بیت کوین (که بیش از ۱۷۰ اگزاهش در ثانیه (EH/s) است) را در اختیار داشت. ۱ EH/s برابر با ۱ میلیون TH/s است. به این ترتیب، این ماینر تنها ۱ در ۱.۳۶ میلیون، شانس حل کردن معادله یک بلاک را داشت.

قدرت محاسباتی همه استخرهای مهم استخراج بیت کوین در محدوده EH/s است. مثلاً AntPool و Poolin، (در زمان نگارش مقاله) به ترتیب ۲۶.۳۰ EH/s و ۲۲.۱۹ EH/s را کنترل می‌کنند. مشخص نیست که این ماینر چه مدت در شبکه بوده است، اما اگر امروز وارد شبکه می‌شد، بر اساس هش‌ریت و میزان سختی فعلی، بیش از ۹۵۰۰ روز (حدود ۲۶ سال) طول می‌کشید تا با تنها ۱۲۶ TH/s، از نظر آماری برنده یک بلاک باشد.

ولفی ژائو از مجموعه The Block Research، در توصیف این پدیده در توییتی نوشت:

خیلی جالبه. برنده شدن تمام پاداش یک بلاک بیت کوین تنها با ۰.۰۰۰۰۷۳٪ از کل هش‌ریت فعلی. این یا نتیجه شانس فوق‌العاده است یا اثبات کار مداوم یا هر دو.

ماینر خوش‌شانس مورد بحث، بخشی از یک استخر استخراج انفرادی (solo mining pool) است که توسط ckpool اداره می‌شود. به این معنی که ۲٪ از پاداش (۰.۱۲۵ BTC یا ۵۲۰۰ دلار) به خزانه پلتفرم می‌رود. بر اساس داده‌های BTC.com، ماینر کارمزد تراکنش‌ها را نیز از این بلاک دریافت می‌کند که حدود ۰.۱ BTC گزارش شده است.

استخر استخراج انفرادی به ماینرها اجازه می‌دهد از تجهیزات خود برای استخراج بلاک‌های جدید استفاده کنند و تنها بعضی خدمات را به آن‌ها ارائه می‌دهد. مثلاً بلاکچین بیت کوین را از طرف آنها اجرا می‌کند. از این رو تمام پاداش‌ منهای کارمزد ۲ درصدی را به ماینر می‌دهد. برخلاف استخرهای اشتراکی که پاداش‌ها را به طور متناسب بین تمام ماینرها تقسیم می‌کنند.

آخرین باری که یک ماینر در ckpool موفق به حل کردن یک بلاک شد به ۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذر ۱۴۰۰) و بلاک شماره ۷۱۲۲۱۷ برمی‌گردد. بر اساس داده‌های BTC.com، استخر ckpool در رده‌بندی استخرهای استخراج بیت‌کوین بر اساس سهم از هش‌ریت، با مجموع قدرت محاسباتی ۰.۴۱ اگزاهش در ثانیه (یا به صورت دقیق‌تر، ۴۱۰.۹۶ PH/s) در رتبه پانزدهم قرار دارد.

دکتر کان کولیواس، یکی از مدیران ckpool در توییتی نوشت:

چنین اتفاقی برای این ماینر شاید یک بار در تمام عمرش رخ دهد. با وجود این، تنها یک سال قبل، ماینری به همین کوچکی یک بلاک را در استخر من حل کرد. معمولاً از نظر آماری، ماینرهای بزرگتر هستند که بلاک‌ها را حل می‌کنند، اما دلیلی وجود ندارد که حتی کوچکترین ماینر نتواند حل‌کننده یک بلاک باشد.

با وجود اینکه استخراج‌کنندگان بزرگ بیت‌ کوین مدام در حال افزایش قدرت محاسباتی خود هستند، رویداد روز سه‌شنبه نشان داد که هنوز هم ماینرهای کوچک‌تر از نظر آماری شانس پیروزی در مسابقه استخراج بلاک را دارند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله «چشم انداز استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۲» را مطالعه کنید.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر