|
کدخبر: 230220

قیمت لیر بازهم کاهش یافت

قیمت لیر امروز شنبه ۱۱ دی ماه در میانه معاملات کاهش ۲٫۷ درصدی داشت و به قیمت دو هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه نسبت به روز گذشته ۶۰ تومان کاهش داشته است. احتمال می‌رود تا پایان معاملات امروز این کاهش به محدوده  ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومان برسد.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی درخصوص قیمت لیر ترکیه در برابر دلار می‌گوید: اگر بانک مرکزی ترکیه رویه فعلی را پیش بگیرد و نتواند وضعیت را کنترل کند. احتمالا نرخ برابری لیر در برابر دلار به ۳۰ برسد. این دولت باید به نگاه خود را تغییر بدهد.

به گفته مولوی تا زمانی که نرخ بهره در ترکیه اصلاح نشود، ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: با پرداخت غرامت توسط دولت ترکیه بر روی سپرده‌های بانکی تورم افزایش پیدا می‌کند و علت آن نیز چاپ پول است.

در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که «اقتصاد ترکیه به علت تولید، صادرات قوی و جهش صنعت جهانگردی حدود ۱۰ درصد رشد کند، کاهش ارزش لیر هزینه شرکت‌ها برای پرداخت بدهی به صورت ارز خارجی را افزایش می‌دهد.»

با ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست پولی غیرمتعارف این کشور و افزایش تورم، افزایش ارزش‌هایی که طی یک هفته گذشته به دست آورده بود، از بین می‌رود.

همچنین با معری طرح دولتی برای حفاظت از ذخایر در مقابل سایر ارزهای معتبر، ارزش لیر در برابر دلار طی هفته اخیر از ۱۸٫۴ به ۱۰٫۲۵ رسید و درآمد مردم ترکیه مجددا کاهش یافت.

بحران ارزی در ترکیه با کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور جرقه زده شد و کاهش ارزش پول ملی را در پی داشت.

با این حال نمی‌توان آینده روشنی برای حفظ ارزش لیر ترکیه دید، این ارز طی سال جدید میلادی کاهش عمده‌ای در برابر دلار خواهد داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر