|
کدخبر: 228746

پیش‌ بینی مهم از اقتصاد کشور در سال آینده

قیمت دلار کاهش یافت. رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید تامین ارز در ۹ ماهه امسال از کل سال قبل بیشتر بود و حتی با تداوم تحریم‌ها وضعیت اقتصادی بهتری برای سال آتی پیش‌بینی می‌شود.

قیمت دلار امریکا در معاملات امروز کاهش یافت. قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز ۱۴۰ تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. قیمت سکه بر خلاف قیمت دلار حرکت کرد و تغییراتی مثبت را به ثبت رساند. قیمت سکه امامی عصر امروز با رشد ۴۵ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۳ میلیون و ۸۵ هزار تومان گزارش می‌شد. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. روز گذشته قیمت سکه افت شدیدی داشت و حباب آن خیلی کوچک شده بود، در نتیجه حرکت خلاف جهت قیمت سکه در معاملات امروز را می‌توان نوعی اصلاح قیمتی دانست. حباب قیمتی سکه عصر امروز ۳ درصد و نزدیک به مقادیر متعارف بود.

عرضه دلار تغییر نکرد

حجم عرضه دلار نسبت به روز گذشته به صورت محدود (یک درصد) افزایش یافت و ۸ میلیون و ۲۳ هزار گزارش می‌شد. بر خلاف دلار عرضه یورو متشکل در معاملات امروز کاهش یافت، عرضه یورو امروز ۲۴ درصد از روز گذشته پایین‌تر بود و روی ۶۸۰ هزار قرار داشت.

وضعیت تامین ارز بهبود یافته است؟

هیات مذاکره‌کننده ایرانی فردا عازم وین می‌شود و بازار دلار انتظار شروع مذاکرات و سیگنال‌هایی تعیین‌کننده را می‌کشد. در این شرایط مثل اینکه رئیس کل بانک مرکزی سعی دارد، به طریقی مانع از واکنش شدید قیمت دلار به اخبار احتمالی منفی از برجام شود. رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تداوم شرایط فعلی و با فرض برداشته نشدن تحریم‌ها انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود حتی با تداوم تحریم‌ها سال آینده وضعیت اقتصادی بهتر باشد. صالح‌آبادی می‌گوید در ۹ ماهه اول امسال، ارز بیشتری از کل سال گذشته تامین شده است و وضعیت ورود ارز ناشی از صادرات خوب است. در صورت صحت اظهارات صالح‌آبادی اگر عوامل نوسان ساز بازار ارز حذف شوند، حتی با وجود تداوم تحریم‌ها می‌توان انتظار پایداری بازار دلار را داشت. البته سناریو سخت‌تر شدن تحریم‌ها در صورت عدم حصول توافق نیز مطرح است و نمی‌توان در مورد آینده بازار دلار با قطعیت نظر داد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز کاهش یافت، اما قیمت سکه به نوعی رشد شدید روز گذشته را جبران و به سمت بالا حرکت کرد. رئیس کل بانک مرکزی وضعیت تامین ارز را مساعد ارزیابی می‌کند و می‌گوید، حتی با تداوم تحریم‌ها در سال آتی وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

 

منبع: اکوایران
  • علی ارسالی در

    حالتون خوبه؟ دنیای شما با ما فرق میکنه روز به روز قیمت ها افزایش می یابد وما اندر خم پایین اومدن قیمت ها هستیم

  • ناشناس ارسالی در

    وعده های توخالی !!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها