|
کدخبر: 225436

افزایش قیمت کالاها با این تصمیم دولت قطعی است

حمید حاج اسماعیلی تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت در بودجه سال آینده در دستور کار دارد، تورم، گرانی و فشار اقتصادی بر مردم بیشتر خواهد شد.

اقتصاد افزایش قیمت کالاها با این تصمیم دولت قطعی است

همچنین با توجه به تمرکز دولت بر فروش اموال مربوط به خود برای جبران کسری بودجه باید گفت که در آینده کسری بودجه قطعی است.

حمید حاج اسماعیلی ،تحلیلگر بازار سرمایه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجلس و دولت مخالفت خود را با اجرایی شدن ارز دولتی اعلام کرده بودند. البته در این تردیدی نیست هر وقت سوبسید در کشور باشد محلی است که می تواند طمع در آنجا دیده شود و به راحتی مورد سواستفاده قرار بگیرد. این نکته را نیز اشاره کنم در زمینه سوبسید حتما فساد رخ می دهد.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکلی که در کشور وجود دارد، داشتن مکانیسم های ضعیف نظارتی است. ما باید بتوانیم این را اصلاح کنیم. تا مادامی که دولت نتواند نظارت صحیح بر اجرای فرآیندهای مختلف اجرایی داشته باشد دوباره همین اتفاقات می افتد. اینکه مسئله را بر گردن این بیاندازیم که افرادی کاملا هدفمند دنبال این بودند تا ارز را به مسیرهای دیگر ببرند، از نظر من، نمی تواند مسئله ای برجسته باشد. متاسفانه از گذشته در بخش های نظارتی دچار مشکل بودیم و هنوز هم برطرف نشده است و اگر ما مسائل بودجه و تخصیص ارز را شفاف نکنیم باز هم در آینده همین اتفاقات رخ می دهد و تا مادامی که شرایط کشور طبیعی نباشد شاهد تحریم ها، کمبود ارز و مشکل بودجه هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی حتما ایجاد تورم می کند چون بخشی از مواد اساسی و بخشی از مواد غذایی نیز به صورت مستقیم از خارج وارد می شود. متاسفانه تولید به اندازه کافی در جامعه نداریم و زمانی که دولت در مبدا تخصیص ارز را حذف می کند، تولید کننده مجبور است با ارز گرانتری که نهایتا ارز نیمایی یا ارز آزاد خواهد بود محصول خود را تهیه کند که بر روی قیمت کالاها نیز تاثیر بسزایی دارد.

حاج اسماعیلی براین باور است: از زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد قیمت تمامی کالاها ۷۰ الی ۸۰ درصد رشد کرده است. بعضی از کالاها به قدری اساسی است که وقتی افزایش قیمت پیدا می کنند روی بقیه کالاها هم در کشور تاثیر می گذارند. دولت روی بخش خودرو حساسیت نشان داده بود ولی به راحتی اجازه داد خودرو گران شود. خودرو جزء کالاهای برجسته و چشمگیر است که روی تمامی اجناس کشور تاثیر می گذارد. از روزی که دولت قدرت را در دست گرفت شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم. مثلا مرغی که در پایان دولت دوازدهم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود به ۳۱ هزار تومان رسید. این نشان می دهد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود ما باید تورم بالاتر، گرانی و فشار به مردم را شاهد باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره کسری بودجه تصریح کرد: شک نکنید کسری بودجه قطعی است. دولت تا به امروز اعلام نکرده برای مدیریت کسری بودجه، راهکارش چیست. دولت باید راهکارهایش را اعلام کند، اینکه بگوید ما اموال دولتی را می فروشیم، به چه کسی می خواهید بفروشید؟ آیا اموال دولتی خریداری دارد؟ بیشتر اموال دولتی ساختمان هایی است که دولت می خواهد آنها را واگذار کند. ساختمان را به چه کسی می خواهد بفروشد؟ معمولا افرادی که کار دلالی و واسطه گری می کنند و وارد عرصه های خرید و فروش می شوند، به تورم دامن می زنند.

او در ادامه پاسخ داد: به نظر من، اموال دولت خریدار چندانی ندارد و مبلغ قابل توجهی نیست که ما فکر کنیم دولت می تواند در کوتاه مدت تبدیل به ریال کند. دولت یک ادعایی دارد که ما این ها را مولد می کنیم، چگونه اینکار را می کنید؟ حرف زدن در مورد این مسائل راحت است ولی اینکه مولد کنید یا کاربری ساختمان را عوض کنید و به نقدینگی تبدیل کنید و در اختیار کارفرمایان و تولید کنندگان قرار دهید که اینکار را بانک ها هم می توانند انجام دهند. این اقدامات بیشتر دامنه تورم را گسترش می دهد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: آنچه که دولت و آقای رئیسی اعلام کردند که ما طی ۳ ماه گذشته اقداماتی را در راستای بهبود اقتصاد انجام دادیم نتوانست برای گروه های مختلف در حوزه اقتصاد قانع کننده باشد. بخش مالیات ادعا می کند که اگر منابع مالیاتی جدیدی را کشف کرده است به ما بگوید. همین تراکنش هایی که از طریق دستگاه پوز انجام می شود هنوز عملیاتی نشده است، خانه ها و ماشین های لوکس اصلا اجرایی نشده است. بنابراین، به درآمد مالیاتی دولت اضافه نشده است. حتی کارهای گمرک که بخشی از درآمدهای دولت است اضافه نشده است. بنابراین، دولت تا مادامی که با کمبود ارز مواجه باشد کسری بودجه روز به روز افزایش پیدا می کند.

این تحلیلگر با اشاره به اقتصاد سال آینده گفت: تا شاهد یک اتفاق جدید نباشیم نباید فکر کنیم تغییر و تحولی می تواند در کشور ایجاد شود. به هر حال دولت برخلاف گذشته که منتقد برجام بود و برجام را یک آفت برای کشور تلقی می کرد، خیلی جدی تر از دولت گذشته بحث مذاکرات برجام را دنبال می کند و این نشان می دهد بخشی از اتفاقات در کشور بیشتر دعواهای زرگری و رقابت های سیاسی است و این می تواند برای مردم یک درس عبرت باشد که گروه های سیاسی با مردم شفاف نیستند. اگر موضع دولت مثل گذشته مخالفت با برجام بود باید مثل آقای ترامپ کاغذهای برجام را پاره می کردند و به دنبال آن نمی رفتند. این مسائل نشان می دهد که با مردم شفاف نیستند و صادقانه با مردم صحبت نمی کنند و همینطور مسئله برجام ارتباطی به گروه های سیاسی ندارد و یک تصمیم حاکمیتی است و هرکسی که در رأس کار باشد باید مسئله برجام را دنبال کند.

منبع: شفقنا
  • ناشناس ارسالی در

    دست وپامیزنندغرق نشوند

  • sss ارسالی در

    پس چی زر میزنن افزایش حقوق 10 درصد در عو ض کنترل تورم

  • Baran ارسالی در

    این معضل یک راه حل دارد آنهم پرداخت دلار به حقوق بگیران است چون کسبه همیشه اجناس را حتی گران تر از قیمت دلار می‌فروشند ف قط حقوق بگیران ثابت ااسیب پذیرند

  • ناشناس ارسالی در

    از صحبتهای این آقای مثلا کارشناس کاملا م شخصه که یک اصلاح طلب کثیف است
    شاید هنوز دولت موفق به مهار تورم نشده باشه ک ه البته ادعایی هم نداره، ولی آیا واقعا ت مام مسائلی که این آقا مطرح کرد، در دولت قبلی پیگیری شده بود که ۸ سال حاکمیت را د ر اختیار داشت؟ و حالا این کارشناسان مثل قارچ روییدند و در طول مدت ۳ ماه انتظار ش ق القمر دارند.
    فراموش نکنیم که پار سال دلار به ۳۲ هزار تومن هم رسید و همین اواخر دولت بنفش هویج ۳۰ هزار تومن بود و جوجه های یک روزه را کشتند و خوراک دام را با رانت دلار جهانگیری به عده خاصی دادند و آنها با نرخ دلار آزاد به صورت قطره چگ انی به بازار تزریق کردند و مرغ در واقع ۳ ۹ هزار تومن بود نه ۲۴ هزار تومن ،اما الا ن واقعا ۳۰ هزار تومنه
    خداوند دروغگ ویان را لعنت کند
    به خصوص اصلاح طلب انی که اعتماد مردم را از بین بردند و همه را دروغگو کردند

  • ناشناس ارسالی در

    انقدر فشار ندید جنس ایرانی زود پاره میشه

  • کارگر همیشه گرسنه ارسالی در

    و قتی اقتصاد صفر است با گرانی حل نمیشه خ ودتان نابود میشود انشاالله

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها