|
کدخبر: 223482

وقت خداحافظی با واردات خودرو رسید؟

طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد.

اقتصاد وقت خداحافظی با واردات خودرو رسید؟

مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی و همچنین بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شناخته شد. به این ترتیب شورای نگهبان که پیش از این، مصوبه آزادسازی مشروط واردات را در آخرین جلسه بررسی، فاقد ابهام و ایراد عنوان کرده بود، با استناد به نامه رئیس هیات عالی نظارت مجمع، این مصوبه را به مجلس بازگرداند.

واردات خودرو کلا منتفی شد؟

مصوبه ساماندهی صنعت خودرو با محوریت آزادسازی مشروط واردات، برای دومین بار در سه ماه گذشته به مجلس شورای اسلامی بازگشت داده شد، آن هم در حالی که ابتدای هفته، سخنگوی شورای نگهبان از رفع ابهامات و تصویب آن در این شورا خبر داده بود. دلیل رد مصوبه موردنظر این‌بار نه شورای نگهبان، بلکه مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظارت دارد عنوان شده است. این هیات مصوبه مجلس را مغایر با حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی دانسته است.

نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، وظیفه مقام معظم رهبری است و ایشان این وظیفه را ذیل اصل۱۱۰ به هیات عالی نظارت مجمع واگذار کردند. حالا با توجه به دلیل مخالفت این هیات با مصوبه آزادسازی مشروط واردات خودرو، به نظر می‌رسد سناریوی محتمل، ممنوع ماندن واردات خودرو حداقل تا زمان لغو تحریم، است. این برای دومین بار است که مصوبه آزادسازی واردات خودرو در شورای نگهبان رد می‌شود. با توجه به ایراد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به مصوبه موردنظر، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس کار بسیاری سختی برای تامین نظر این هیات و شورای نگهبان دارند. هیچ بعید نیست مصوبه واردات خودرو با توجه به مغایرتی که با دو سیاست کلی «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از کار و سرمایه ایرانی» دارد، به‌طور موقت یا حتی دائم کنار گذاشته شود. شورای نگهبان مصوبه موردنظر را به مجلس بازگردانده تا با تامین نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، اصلاح شود. حالا این پرسش مطرح است که آیا راهی برای اصلاح مصوبه موردنظر وجود دارد؟ طبق مصوبه آخر مجلس که واردات را تنها مشروط به صادرات خودرو و قطعه کرد، متولی واردات نه وارد‌کنندگان بلکه دولت، خودروسازان و قطعه‌سازان شدند و واردات خودرو نیز همچون تولید و بازار به نوعی در انحصار قرار گرفت. تا همین جا نیز بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه واردات، این مصوبه را ناکارآمد و کم اثر در تنظیم بازار خودرو می‌دانند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    انشالله خدا لعنت کند اولا ثم و ثانیه و ثالثه و رابع که نتوانستیم پیش اینها زندگی کنیم

  • حميد ارسالی در

    خودشون ذینفع هستن شک نکنید.

  • ali ارسالی در

    کسی که با طرح واردات خودرو مخافت نماید خ یر خواه ملت نیست بلکه کاملا ضد ملت ایران هستند !!به رفاه ملت ایران اهمیت نمیدهند ! الیاقت این ملت را فقط پراید آشغال بی کیفیت آن هم باقیمت 180 میلیون تومان تشخی ص میدهند !!!! چرا مسئولین نظام خیر خواه این ملت نیستند !!!!؟

ارسال نظر