|
کدخبر: 222937

اختصاصی گسترش نیوز:

آماده باش برای مهم ترین اتفاق خودرویی ۱۴۰۰

روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد که طرح واردات خودرو دیگر ابهامی ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که چه زمانی واردات خودرو به کشور عملیاتی می‌شود؟

اقتصاد آماده باش برای مهم ترین اتفاق خودرویی ۱۴۰۰

مدت هاست که کشمکش بر سر طرح واردات خودرو وجود دارد. ابتدا در این طرح آزادسازی واردات خودرو از طریق بدون استفاده از ارز داخلی و همچنین به ازای صادرات قطعات و خودرو بود. اما پس از ارسال این طرح به شورای نگهبان ایراداتی به خصوص درباره ارز مورد نظر برای واردات خودرو گرفته شد. پس از آن این طرح مجدد به مجلس برگشت زده شد.

رفع ایرادات طرح واردات در مجلس

مجلس پس از بازگشت این طرح دوباره آن را اصلاح کرد. بدین ترتیب دیگر بحث استفاده انتقال بدون استفاده از ارز داخلی از طرح به صورت کامل حذف شد. بنابراین طرح نهایی واردات خودرو فقط از طریق صادرات خودرو و قطعات دوباره به تصویب مجلس رسید و به شورای نگهبان ارسال شد.

در همین راستی روز گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره این طرح اظهار کرد: این طرح در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله قبل اساسا مغایرت شرعی یا قانونی نسبت به این طرح نداشتیم و تنها سه ابهام وجود داشت که با بررسی‌هایی که در شورای نگهبان به عمل آمد این ابهام‌ها برطرف شد و شورای نگهبان نسبت به این طرح هیچ ابهام و ایرادی ندارد.

وی افزود: البته هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی از جهت سیاست‌ها نسبت به این طرح داشت که ما براساس مقررات باید آن‌ها را به مجلس منتقل کنیم اما شورای نگهبان نسبت به این طرح هیچ ایراد و ابهامی ندارد.

آزادسازی واردات خودرو رسما استارت خورد؟

عزت‌الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن درباره طرح واردات خودرو گفت: طرح واردات خودرو با توجه به تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد. شورای نگهبان مرجع تطبیق قانونی که مجلس وضع می‌کند با شرع و قانونی اساسی است، مجمع تشخیص فقط می‌تواند نظرش را به شورای نگهبان اعلام کند.

واکنش وزارت صمت به طرح واردات خودرو

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار کرد: قاضای موثر عددی است که باید به صورت کارشناسی شده و موثر مطرح شود، قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم و مانند تمام کالاهایی که قانون واردات و صادرات داریم ، بر اساس تعرفه باید کنترل صورت بگیرد.

  • ناشناس ارسالی در

    باید خودرو وارد بشه قیمت بیاد پایین که ا قشار ضعیف هم صاحب خودرو شوند

ارسال نظر