|
کدخبر: 222321

واردات حجم عظیم یونجه به ایران

مشاور بازرگانی اتحادیه دامداران استان البرز خاطر نشان کرد: خشکسالی در امسال باعث شد نتوانیم یونجه مورد نیاز کشور را تامین کنیم از این رو ۱۸ هزارتن یونجه از روسیه ثبت سفارش کردیم.

اقتصاد واردات حجم عظیم یونجه به ایران

کسری لشکری درباره میزان واردات یونجه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با واردات یونجه از روسیه مشروط به داشتن گواهی بهداشت گیاهی موافقت کرده و درحال‌حاضر نزدیک به ۱۸ هزار تن ثبت سفارش انجام شده است.

به گفته وی، در سنوات گذشته یونجه از اسپانیا وارد می‌شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا برای واردات یونجه ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شود؟ گفت: ارز واردات یونجه نیمایی است از این رو خرید آن برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد. واردات این محصول با ارز نیمایی باعث افزایش نرخ تمام شده محصول خواهد شد.

لشکری با بیان اینکه امکان تولید و صادرات یونجه در سنوات گذشته فراهم بود، خاطر نشان کرد: در امسال خشکسالی شدید و کم آبی میزان کشت را تا حدود زیادی کاهش داد و در بسیاری از مزارع تغییر کشت صورت پذیرفت. با تغییر روش آبیاری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی می‌توان علاوه بر افزایش تولید در هر هکتار میزان بهره‌وری را بالا برد و اینگونه تا حدودی کم آبی را جبران کنیم.

این فعال حوزه واردات نهاده‌های دامی در ادامه تصریح کرد: قدیمی بودن زیرساخت‌های کشاورزی، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی میزان بهره‌وری را بسیار پایین آورده است اگر تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات مدرن تامین شود بدون تردید شاهد افزایش تولید با کیفیت بالا خواهیم بود.

 مشاور بازرگانی اتحادیه دامداران البرز افزود: واردات یونجه از کشورهای صاحب فناوری مانند اسپانیا بهتر است چراکه کیفیت تولید آنها مرغوب‌تر است. باید بگویم یونجه تولید شده در اسپانیا بذر علف و مخلوط علف هرز ندارد، پروتئین بالاتری دارد و از روش دهیدراتاسیون برای خشک کردن آن استفاده می‌شود که ماندگاری آن را افزایش می‌دهد ولی در مقایسه با یونجه روسیه و قزاقستان خیلی گرانتر است.

وی در ادامه افزود: با هدف حمایت از تولید داخلی و افزایش مصرف لبنیات در کشور بهتر است که سوبسید جداگانه‌ای برای واردات یونجه در نظر گرفته شود تا نه به افزایش نرخ داخلی بی‌انجامد و نه کمبود آن مانع تولید شود. اینگونه مصرف‌کننده نهایی و اقشار کم درآمد می‌توانند از پروتئین موجود در شیر و لبنیات بهره‌مند شوند و سلامت جامعه به خطر نیافتد.

لشکری در پایان گفت: می‌توان از یونجه به صورت پلیت استفاده کنیم که اگر همراه با بخار و فشار بالا باشد در مراحل تولید بذرهای علف هرز از بین می‌رود و پروتئین با قابلیت جذب بالایی در اختیار دام می‌گذارد

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    اگر برا دامدار توجیه اقتصادی ندارد پس بر ای کی توجیه اقتصادی دارد و برا چه کسی وا رد کردین شاید خود مسوولین میخوان بخورن.. ..

  • ناشناس ارسالی در

    نمیخواد یونجه وارد کنینن جلو قاچاقش به ع راق بگیرین خودش فراوون میشه

ارسال نظر