|
کدخبر: 222221

حذف قیمت‌گذاری خودرو وارد فاز جدید می‌شود؟

رئیس سازمان بورس با اشاره به اتفاقات اخیر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری در خیلی از صنایع حذف شده و فقط در چند صنعت گرفتار این موضوع هستیم، اما در دولت تصمیمات خوبی گرفته شده و به امید خدا در چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

اقتصاد حذف قیمت‌گذاری خودرو وارد فاز جدید می‌شود؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر سال در ایام تقدیم بودجه به مجلس، گمانه زنی‌هایی در خصوص اعداد و ارقام بودجه مطرح می‌شود اما این اعداد و ارقام قطعی نیست و قطعا روی کلیت بازار اثر منفی غیر واقعی خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بودجه در حال بررسی در دولت است و پس از دولت وارد کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی شده و آنجا مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد و تصمیم نهایی در خصوص اعداد و ارقام بودجه گرفته نشده، اما رایزنی‌هایی با دولت داشته‌ایم و دولت نیز مصمم است با توجه به جمعیت ۶۰ میلیونی سهامداران بورس، تصمیماتش حتماً به سود سهامداران باشد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اتفاقات اخیر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری در خیلی از صنایع حذف شده و فقط در چند صنعت گرفتار این موضوع هستیم، اما در دولت تصمیمات خوبی گرفته شده و به امید خدا در چند روز آینده اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص خودرو هم گفت: مشخصاً در خصوص نحوه اجرای آن ناهماهنگی پیش آمد که مشکل هم اکنون حل شده و نحوه اجرای آن به نحوی است که در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولیدکنندگان هم می‌توانند نفسی بکشند و در نهایت به افزایش تولید منجر خواهد شد و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی نیز گفت: در این زمینه نیز فرمول مشخصی از چند سال گذشته وجود داشته که تعیین نرخ خوراک بر اساس آن انجام می‌شده و این فرمول با افزایش نرخ جهانی و تغییرات قیمت‌های داخلی تغییر می‌کند.

عشقی افزود: از ابتدای سال تا الان هم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها افزایش طبیعی داشته است، اما در نهایت محصولات آنها هم افزایش نرخ داشتند که در نهایت آسیبی به سودآوری شرکت‌ها نخورده است بنابراین در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیم جدیدی گرفته نخواهد شد، اما در بحث سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها گمانه زنی‌هایی صورت گرفته که، چون جداول بودجه هنوز منتشر نشده پیگیر هستیم که این تصمیمات به سودآوری شرکت‌ها آسیبی وارد نکند و معتقدیم هر چه فروش شرکت‌ها افزایش یابد بهای نرخ تمام شده هم افزایش می‌یابد لذا نگرانی بابت سودآوری شرکت‌ها برای امسال و حتی سال آینده نخواهیم داشت.

ادامه سودآوری شرکت‌های بورسی تا پایان سال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اطمینان می‌گویم که روند سودآوری شرکت‌های تحت پوشش بورس تا پایان سال ادامه دارد و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

مجید عشقی افزود: گزارش هشت ماهه شرکت‌های بورسی هم اکنون روی سایت کدال منتشر شده که طبق آنها، تمام شرکت‌ها وضعیت بسیار مناسبی دارند و حتی خیلی از شرکت‌ها، ۱۰۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته و سودآوری خوبی دارند و نسبت ‍P/E بازار بسیار کاهش یافته و عدد‌ها برای خرید بسیار جذاب هستند.

وی افزود: عاملی که باعث شد بازار با کمبود خریدار مواجه شود وجود ابهاماتی است که مطرح می‌شود، اما به سهامداران اطمینان می‌دهیم روند سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند سودآوری تا پایان سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

عشقی گفت: سهامدار حق دارد نگران باشد چرا که ابهام، اعتماد سرمایه‌گذار را از بین می‌برد، اما دولت در خصوص حمایت از این بازار مصمم است و ما نیز مکاتبات متعددی با وزارتخانه‌های مختلف ذیربط داشته‌ایم تا در خصوص سیاست‌گذاری‌هایی که می‌تواند روی بازار سرمایه اثر بگذارد، به نحوی عمل کنند که این بازار آسیب نبیند و سیاست‌ها نیز شفاف باشد.

وی افزود: در موضوع پالایشگاه‌ها نیز مکاتباتی داشته‌ایم تا صورتحساب‌های آنها شفاف و به موقع منتشر شود و این موضوع را از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیری کردیم تا نگرانی بابت سودآوری شرکت‌ها تا پایان سال از بین برود.

وی افزود: در موضوع تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها، یکی از تصمیمات جدی سازمان بورس این بود که با توجه به مسائلی که این امر در دو سال گذشته ایجاد کرده، این نرخ اصلاح شود و با رایزنی‌های انجام شده به نقطه مشترکی رسیده‌ایم و فقط چند نکته کارشناسی وجود دارد که در آینده نزدیک حل خواهد شد تا نرخ تسعیر را اصلاح کنیم که این امر در نهایت به نفع شفافیت بانک‌ها و بازار سرمایه خواهد بود.

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام واحترام خدمت ریاست محترم جمهوری
    حذف قیمت گذاری دستوری زمانی خوب وارزشمند است که بازار از این حالت انحصاری و تک بعدی که در اختیار دو شرکت داخلی دولتی ایران خودرو وسایپا خارج گردد و شرکت های فوق با تعهد کتبی متعهد گردند که سقف تولید خود را با قیمت عادلانه بهمراه بالا بردن کیفیت محصول بقدری بالا می برند که پاسخ گوی تقاضا بازار ومصرف کننده گردد و دست دلالان را از بازار کوتاه وقطع می نماید.

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت خودرو هر روز داره تو بازار ازاد بطو ر ازادو بی سابقه گرون٠میشه اینم ی بازی از بازیای کثیف دولته بعد میان میگن مقصر دلالها و رابطه هان شماها دیگه تا کجا ملت و احمق فرض کردید به غیر ازخودتون کی میتو نه این جوری افزایش قیمت بده شما هدفتون ا ینه که قیمت کارخونرو افزایش بدید بخاطر ه مین ملتو ب مرگ گرفتید ک به تب راضی شن از ین ور توبازار قیمتو٠به جایی میرسونید که وقتی قیمت کارخونه رو هم کشیدید بالا مردم بتونن هضمش٠کنن اون دفه ریسی جلوتون دراو مد انشالا ک این بار خدا بزنه٠توکمرتون و ریشتونو خش کنه

  • علی اصغر از تهران ارسالی در

    درست میگویید قیمت گذاری دستوری را بر دار ید ولی واردات خودرو را آزاد کنید ببینید این آقایون مغرور میتوانند با دنیا رغابت کنند تنها هنر انها خالی کردن جیب ملت است حتما شک کردن دولت پول ندارد دارند تعیین تکلیف میکنند

ارسال نظر