|
کدخبر: 218285

قیمت جوجه یکروزه اعلام شد (۲۹ آبان)

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور گفت: علی رغم تلفات واحدهای مرغداری ناشی از بیماری آنگارا، اما آمار دقیقی از میزان تلفات نداریم.

اقتصاد قیمت جوجه یکروزه اعلام شد (۲۹ آبان)

برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: با توجه به شرایط تولید تا هفته اول آذر با کمبود عرضه گوشت مرغ روبه رو هستیم که با این وجود انتظار کاهش قیمت مرغ تا پایان هفته اول دور از ذهن است.

او افزود: با توجه به اثر کالای جایگزین ناشی از کاهش قدرت خرید و گران بودن سایر محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید بالاست.

چهارآیین گرانی جوجه یکروزه و عدم جوجه ریزی در اوایل ماه را علت اصلی کمبود عرضه مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: کیفیت پایین نهاده ها، وزن گیری را با مشکلاتی روبه رو کرده است که این موضوع در کنار بیماری های جدید آنگارا منجر به تلفات و کمبود عرضه مرغ در بازار شده است که با این وجود نباید انتظار داشت به زودی قیمت ها فروکش کند.

این مقام مسئول در واکنش به ممنوعیت قطعه بندی مرغ بیان کرد: تقاضا برای محصولات قطعه بندی بالاست و گرانی ارتباطی به قطعه بندی ندارد و اشکال ناشی از قیمت های دستوری است که با واقعیت همخوانی ندارد.

به گفته او، در اقتصادی که تورم ابر چالش است و مولفه های تولید مرتب در حال تغییر است، با این وجود جای این سوال مطرح است که به رغم افزایش مولفه ها چطور می توان انتظار ثبات نرخ مرغ را داشت؟

چهارآیین با اشاره به اینکه مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مرغ است، بیان کرد: در هیچ جای دنیا، دولت در بازار رقابتی دخالت نمی کند.

او قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم را برای مصرف کننده ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ بالاتر اجحاف در حق مصرف کننده است.

چهارآیین یکی از دلایل کمبود عرضه مرغ را ناشی از قیمت مصوب غیرمنطقی و افزایش قیمت جوجه یکروزه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۱۲ هزار تومان است که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور با اشاره به اینکه آمار دقیقی از جوجه ریزی آبان نداریم، بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری های آنگارا ( التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) و نبود آمار دقیق از درصد تلفات، پیش بینی جوجه ریزی سخت است، اما از ۲۰ آذر به بعد جوجه ریزی افزایش یافته که با این وجود انتظار می رود که از ۱۰ آذر اوضاع تا حدودی آرام شود.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی گفت: تامین نهاده توسط سامانه بازارگاه با تاخیر در حال انجام است، اما به هر حال بازارگاه در این اوضاع و احوال شاهکار است.

او ادامه داد: افزایش بی رویه، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه جوجه یکروزه بیش از یکسال است که به رغم‌ هشدارهای مکرر، هیچ نظارتی بر آن‌ نیست‌.

چهارآیین با اشاره به اینکه در کارگروه تنظیم بازار تمامی فشار بر عرضه حلقه آخر گوشت مرغ است، بیان کرد: اگر قیمت جوجه یکروزه کنترل نشود، در ماه های پایانی سال بازار گوشت مرغ با نوسانات چشمگیری رو به رو می شود.

به گفته او، دبیر کارگروه تنظیم بازار، مسئول تعزیرات، سازمان حمایت و نهادهای نظارتی که مسئول امنیت غذا هستند، باید پاسخگو باشند چرا که با استمرار این روند پایان سال، گرفتار می شویم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: هم اکنون در شرایطی هستیم که به دلیل کاهش قدرت خرید، جوجه یکروزه باید در سامانه بازارگاه عرضه شود، چرا که در شرایط فعلی ۷ تا ۸ هزار میلیارد از جیب تولیدکننده مرغ گوشتی به جیب دلال می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر