|
کدخبر: 217018

بورس امروز سبز است یا قرمز؟

امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۰ شاخص بورس تهران خود را برای عبور از نیمه ابتدایی کانال ۱.۴ میلیون واحد آماده میکند. به نظر میرسد اهرم های رشد هم در بازار مهیاست.

اقتصاد بورس امروز سبز است یا قرمز؟

برآیند شاخص های عملکردی بازار سهام، شاخص را در روز یکشنبه با رشد اندکی مواجه کرد اما در مجموع وضعیت بازار در نقطه تعادل بود. اگرچه تراز پول حقیقی ها همچنان برای هم بازار سهام و هم صندوق های با درآمد ثابت منفی است اما سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع خریداران بود. هر چند که ارزش صف های خرید و فروش به نفع فروشندگان بود اما در مجموع برآیند نیروها در بازار، معاملات را به نقطه تعادل رساند.

با گمانه زنی و خوش بینی ها در رابطه با تعیین قیمت خودرو براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، فعالان بورس واکنش مثبت نشان دادند و با اهرم های رشد بازار همچون رشد پلکانی قیمت دلار، خریداران توانستند مسیر نزولی شاخص در روز شنبه را با رشد آن تغییر دهند.

البته معاملات روز دوشنبه بیشتر متاثر از تغییرات نرخ ارز و بازگشایی کامودیتی ها قرار خواهد گرفت اما رفتار بورس بازان در طول روند معاملات نشان داد توان سمت عرضه همچنان میتواند روند حرکتی شاخص را تحت تاثیر قرار دهد. نکته مثبت معاملات روز یکشنبه برای آغاز معاملات روز دوشنبه، افزایش صف های خرید برای نمادهای خودرویی بود که سیگنال مزبور، تحرکات سمت تقاضا را برای آغاز معاملات بازار سهام فراهم و میسر میکند.

تازه ترین نظرسنجی هم گویای این است که بیشتر فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه رشد شاخص را برای معاملات روز دوشنبه حدس می زنند و اهرم های کافی برای تداوم این رشد حدس می زنند. هر چند که رفتار بورس بازان و تجربه ماه های اخیر نشان داده تردید خریداران توانسته فشار سنگینی روی روند معاملات داشته باشد.

در مجموع برآیند ارزش معاملات خُرد و توان سمت تقاضا نشان میدهد بازار توان لازم برای رشد شاخص را دارد و بسیار محتمل است شاخص دوباره از نیمه کانال ۱.۴ میلیون واحد بگذرد و خود را برای تداوم این مسیر رشدی آماده کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر