|
کدخبر: 216336

واکنش دلار به لغو افزایش قیمت خودرو

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نرخ ارز و سکه در هفته پیش رو تغییر شدیدی نخواهند داشت و بورس نیز در دامنه موجود، نوسان خواهد کرد.

در هفته‌ گذشته چندین خبر اثرگذار به بازار سرمایه مخابره شد. یکی از این خبرها حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در مجلس با موضوع بورس بود. خبرهایی که فعالان بازار را به بازگشت روزهای سبز به تابلوی بورس امیدوار کرد،

به طوری که شاخص کل بورس در هفته گذشته رشد بیش از ۴ درصدی را رقم زد.

اختلاف قیمت ارز در صرافی های بانکی عامل صف در بازار شد

در هفته گذشته شاهد روند افزایش قابل توجه نرخ ارز و سکه بوده ایم از طرف دیگر در اواخر هفته شاهد صف های طولانی در صرافی ها و بازار آزاد بوده این که همین امر بر افزایش نرخ دلار دامن زد. صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را حدود ۵۰۰تومان پایین‌تر از بازار اعلام کرده بودند که باتوجه به سود چشمگیر ناشی از فاصله قیمت دو بازار، صف‌های خرید مقابل این صرافی‌ها شکل گرفته بود.

البته برخی فعالان بازار ارز معتقدند که دلار به روند صعودی ادامه نخواهد داد و به دلیل بالا بودن نگرانی‌ها نسبت به انتشار اخبار مثبت و ریزش نرخ ارز، به زودی شاهد افزایش تعداد فروشندگان و تغییر مسیر بازار خواهیم بود.

البته در مقابل، عده‌ای هم با تکیه بر اخبار منفی همچنان احتمال توافق را پایین می‌دانند و بر این باورند که دلار با شرایط پیش آمده رکورد قیمت امسال که ۲۸۵۰۰تومان است را خواهد شکست.

بازار-ارز

به دنبال افزایش نرخ ارز قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافت و سکه از کانال ۱۲ میلیون تومانی عبور کرد حال با توجه به اینکه پیش بینی دقیقی برای روند نرخ ارز در کوتاه مدت مشخص نیست آینده نرخ سکه را مبهم کرده است اما برخی از فعالان این عرصه به افزایش بیشتر قیمت امیدوار نیستند.

هر قطعه سکه طرح جدید در هفته گذشته با افزایش ۶/۱ درصد به رقم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۸/۱ درصد به مبلغ یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان رسید.

شما می توانید روند نرخ سکه را در هفته گذشته با استفاده از نمودار زیر مشاهده کنید.

بازار-ارز۱

 حال در این گزارش با توجه به روند بازارهای ارز ، سکه و بورس نظر کارشناسان درمورد وضعیت بازار هفته پیش جویا شده ایم که به شرح زیر است.

تقاضا برای خرید، قیمت ارز را افزایش داد

کامران سلطانی زاده کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده گفت: در نیمه دوم سال یعنی زمانی که به پایان سال میلادی نزدیک می شویم معمولا شرکت ها ی فروشنده کالا در خارج از کشور به دنبال تسویه مالی هستند که همین امر سبب می شود در این زمان نیاز برای خرید ارز توسط وارد کنندگان افزایش پیدا می کند.

او افزود: در کشور تورم سالیانه به صورت رسمی از طرف مرکز آمار اعلام می شود که گاهی به ۳۰ تا ۴۰ درصد می رسد. البته قیمت ارز بی ارتباط با افزایش تورم نیست و طبیعتاً همسو با آن افزایش می یابد. وضعیت کشور به لحاظ تحریم ها همچنان تغییری نداشته و میزان صادرات نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است از طرف دیگر موضوع کرونا نیز مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

سلطانی زاده تصریح کرد: در مورد برجام هنوز خبر قطعی به گوش نرسیده و تا کنون تاثیر مثبتی بر بازار نگذاشته است. رویدادهای سیاسی که در منطقه اتفاق می افتد بی تاثیر بر نرخ ارز نیست. افزایش قیمت کالاها مانند مسکن و خودرو متاثر از نرخ ارز بوده و مسئله مهم این است که ارز نیمایی نسبت به ماه های گذشته تغییری پیدا نکرده است به بیان دیگر صادرکنندگان و وارد کنندگان با همان نرخ قبلی معاملات خود را انجام می دهند اما قیمت نرخ ارز در بازار آزاد تغییراتی داشت و از کانال ۲۸ هزار تومان هم عبور کرد.

روند بازار سکه و طلا وابسته به نرخ ارز است

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،درمورد وضعیت بازار طلا در روزهای آینده، گفت: در هفته گذشته روند قیمت در بازار صعودی بود و حباب سکه حدود ۱۴۰ هزار تومان کاهش یافت و قیمت سکه طرح جدید و قدیم به یکدیگر نزدیک شد.

او افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا همسو با نرخ ارز خواهد بود و چون این متغیر مهم در نوسان است پیش بینی قیمت بسیار کار مشکلی است و نمی توان به طور قطعی گفت روند افزایشی یا کاهشی خواهد بود بنابر این باید دید روند نرخ در هفته پیش رو چگونه خواهد بود.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت شاخص کل و هم وزن بورس در هفته پیش رو اظهار کرد: در حال حاضر شاخص کل در تراز یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز در محدوده ۳۹۱ هزار واحد قرار دارند. با توجه به افزایش ۷۰ درصدی ارزش معاملات در هفته گذشته و بازگشت جو مثبت به بازار سرمایه، تا حدودی امید سرمایه گذاران به بازار افزایش پیدا کرده بود تا اینکه شب گذشته با انتشار خبر لغو حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو، به احتمال بسیار زیاد در هفته آتی مجددا جو منفی بر بازار سرمایه غالب خواهد شد.

او بیان کرد: در نتیجه بر خلاف تصوراتی که تا روز چهارشنبه در بازار سرمایه وجود داشت، فردا فشار فروش بالایی بر اکثر سهام تحمیل میشود و ارزش معاملات بسیار کاهش می یابد که این سبب میشود شاخص کل مجددا به سمت کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و شاخص کل هم وزن نیز مجددا به سمت کانال ۳۷۰ هزار واحد قدم بردارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در هفته آتی کدام صنایع می‌توانند پیشتاز باشند؟ گفت: تاکنون گزارش‌های خوبی از صنایعی همچون فلزی، پتروشیمی، دارویی، هلدینگ‌های چند رشته ای به بازار سرمایه مخابره شده است که می‌توانستند در هفته پیش رو جزو صنایع پیشتاز باشند اما در حال حاضر صنعت خودرو مهمترین صنعتی است که بازار به آن چشم دوخته است. اگر جو نمادهای گروه خودرویی منفی باشد، شاخص سازها و صنایع کوچکتر عموما نزولی بوده و کلیت بازار منفی خواهد بود. اما اگر به هر دلیلی نمادهایی خودرویی ریزشی نداشته باشند می‌توان به بازار امیدوار بود.

آسایش گفت: در حال حاضر بیشترین خبر تاثیرگذار بر بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری خودرو است و در حال حاضر بازار تنها به این موضوع واکنش نشان می‌دهد اما شایعاتی در خصوص بودجه سال آینده دولت نیز مطرح است. طرز رفتار دولت با مسائلی همچون، نحوه تامین مالی و کسری بودجه، برنامه‌اش در خصوص قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف و نرخ گذاری هزینه های انرژی می‌توانند به صورت جدی بر بازار سرمایه اثرگذار باشند.

با تمامی این تفاسیر باید منتظر باشیم و عکس العمل فعالان بازار نسبت به لغو حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را ببینیم. چرا که در مقام عمل اثری بر سودآوری شرکت‌های خودروسازی گذاشته نشده است یعنی نه سودی به آن‌ها اضافه شده و نه سودی کم شده است. بلکه بی‌ثباتی در تصمیمات و مداخلات دستوری به اعتماد عمومی فعالین بازار ضربه زده که نمی‌دانیم ترمیم آن چقدر به طول خواهد انجامید و بورس بازها چگونه با آن کنار خواهند آمد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها