|
کدخبر: 215766

در میزگرد گسترش نیوز مطرح شد:

سرنوشت عجیب قانون‌گذاری رمزارزها در ایران

بیش از ۳ سال است که قانون‌گذاری در رمز ارزها به نتیجه نمی‌رسد و فعالان این حوزه با ریسک‌های گوناگون رو به رو می‌شوند.

اقتصاد سرنوشت عجیب قانون‌گذاری رمزارزها در ایران

میزگرد قانون‌گذاری در حوزه رمز ارزها با نگاهی به صنعت استخراج در دفتر پایگاه خبری گسترش نیوز برگزار شد. این میز‌گرد با حضور اعضای کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، خانه بلاک چین و عضو کارگروه بلاک چین و رمز ارز کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران شد.

مباحث این جلسه پیرامون دو بحث قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در ایران و بحث استخراج رمز ارزها بود. در این زمینه نگاهی به علت تأخیر در قانون‌گذاری حوزه رمز ارزها و تبیین نقش فعالان رمز ارز در زمینه قانون‌گذاری شد و مشکلات فعلی و آینده مربوط به خلأ قانون‌گذاری در این حوزه بررسی شد.

همچنین میهمانان در این جلسه از مزایای صنعت استخراج برای کشور و چگونه تأمین انرژی برای این صنعت صحبت کردند. در حوزه استخراج به چالش‌های وزارت نیرو و صمت با صنعت استخراج نیز پرداخته شد. میهمانان این میزگرد راهکارهایی برای ارتقا جایگاه ایران در صنعت استخراج رمز ارز ارائه کردند. با توجه به ظهور پول‌شویی و کلاه‌برداری‌ها در پروژه‌های ارزهای دیجیتال به بحث پول‌های کثیف در گردش نیز پرداخته شد.

محمدرضا شرفی عضو کارگروه بلاک چین و رمز ارز کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران گفت: در ایران بحث استخراج و تبادل بیشتر مطرح است و از نظر اقتصادی این دو بخش زود بازده‌تر هستند. در سه سال گذشته که مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است، پیشنهاد‌ها زیادی ارائه شده است اما کمتر از ۵۰ درصد این پیشنهاد‌ها دیده شده است.

افشین آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که در ای جلسه به صورت آنلاین حاضر بود، گفت: صنعت استخراج مقصر خاموشی‌های اخیر نبوده است و این خاموشی‌ها به واسطه بی‌تدبیری و ترک فعل دولت گذشته بود. متولی این صنعت وزارت صمت است و ساماندهی هم به کمیسیون اقتصادی مجلس واگذار شده است.

محمد طهرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم اظهار کرد: تا زمانی که صنعت استخراج قانون‌گذاری درست نباشد، شاهد شکل‌گیری اکوسیستم و ورود بازیگران بزرگ نخواهیم بود. رگلاتوری کسب‌وکارها منجر به شکل‌گیری سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌شود. در قانون‌گذاری باید منافع صنعتگران و دولتمردان کنار هم در نظر گرفته شود.

علی پاک‌باختگان زنجانی، رئیس هیئت‌مدیره خانه بلاک چین ایران تأکید کرد: آگاهی سازی باید برای مسئولان شکل بگیرد و اقتصاد باید به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کند. به جای فرصت سوزی باید از این فناوری استفاده کرد تا از دنیا عقب نمانیم. متخصصین ایرانی در دنیا مدعی هستند اما در کشور توان کار ندارند.

سامان پویان مهر مدیرعامل بنیاد جهانى کارآفرینان جوان در پکن ضمن اشاره به بحث رمز ارزها گفت: اولین سرمایه‌گذاران خارجی برای رمز ارزها از چین به ایران آمدند. قانون‌گذاری در ایران شکل نگرفته است و با محدودیت رو به رو بودیم. سرمایه‌گذاران خارجی به صورت جدی در ایران حاضر نیستند و ایران پر ریسک ترین کشور در این زمینه است. دولت باید به صورت مشارکت کننده حضور جدی داشته باشد.

نیما نعیمی خواه عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی سلبی و کند برخورد کرده است. مهم‌ترین دلیل تأخیر در قانون‌گذاری سنگ‌اندازی‌های وزارت نیرو در دولت گذشته بود. نسبت به گذشته مجلس رویکرد جدی‌تری دارد. ذات کریپتوکارنسی با دولت‌ها و نهاد متمرکز سازگار نیست و در خیلی از کشورها برخورد سلبی با رمز ارزها بود و اندک اندک تغییر روند دادند.

به زودی مشروح مباحث مطرح شده در این میزگرد در گسترش نیوز منتشر می‌شود.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها