|
کدخبر: 215705

مزیت های اوراق قابل تبدیل به سهام چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: تبدیل تامین مالی موقت به تامین مالی دائمی، از مزیت‌های اوراق قابل تبدیل به سهام است.

اقتصاد مزیت های اوراق قابل تبدیل به سهام چیست؟

بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اوراق قابل تبدیل به سهام گفت: اوراق قابل تبدیل به سهام اوراقی است که توسط ناشر منتشر و در سررسید نهایی می‌تواند به سهام تبدیل شود یا به عبارت دیگر اوراق بدهی قابل تبدیل نوعی از بدهی است که معمولا در مرحله بعدی که شرکت قصد افزایش سرمایه دارد، می‌تواند به عنوان منبع افزایش سرمایه به کار رود.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزیت این نوع اوراق عنوان کرد: تبدیل وضعیت تامین مالی موقت به تامین مالی دائمی از مزیت‌های اوراق تبدیل است. به عنوان مثال وقتی شرکتی اوراق منتشر می‌کند، این اوراق دارای سررسید است و باید در سررسید با احتساب سودی که برای آن تعریف شده به خریدار اوراق بازگردانده شود. اما زمانی که این اوراق تبدیل به سهم می‌شود، ناشر دیگر تعهدی برای پرداخت ندارد و ناشر در ازای پولی که دریافت کرده به فرد سهم داده، بنابراین انگار تامین مالی دائمی برای شرکت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حال اگر فردی که اوراق داشته و آن اوراق را به سهم تبدیل کرده قصد فروش سهمش را داشته باشد، می‌تواند آن سهم را به فرد دیگری بفروشد، بنابراین دیگر این اوراق در صورت مالی شرکت به عنوان قرض درج نمی‌شود و به عنوان سهم ثبت خواهد شد. به این ترتیب یک تامین مالی بلند مدت صورت گرفته است.

سالاروند گفت: اوراق قرضه با پیش‌بینی اساسنامه شرکت یا بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده امکان صادر شدن دارد. همچنین شرایط جایگزینی ورقه قرضه با سهام باید در برگه قرضه قید شود و تعویض یا تبدیل ورقه قرضه با سهام تابع میل و رضایت دارنده ورقه باشد. در نهایت این اوراق که منتشر شدند در سررسید نهایی می‌توانند به سهام شرکت تبدیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: عمل تبدیل اوراق به سهام ممکن است باعث بالا رفتن نرخ هزینه سرمایه شرکت شود. به این معنی که در تامین مالی شرکت از طریق تبدیل اوراق به سهم (افزایش سرمایه) برای شرکت هزینه ای متصور و شرکت بهره خاصی را تقبل نمی کند، اما انتشار اوراق همراه با نرخ بهره است که در تبدیل اوراق به سهام نیز این نرخ بهره مستتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا به حال از این روش تامین مالی در بازار سرمایه کشورمان استفاده شده یا خیر؟ پاسخ داد: تاکنون در بورس کشور ما این روش استفاده نشده است، اما در بورس‌های بزرگ دنیا این روش استفاده می شود. این روش در قانون تجارت ما پیش بینی نشده است، بنابراین باید در قانون تجارت بازنگری شود. زیرا در مواقعی که بازار با هجوم نقدینگی روبروست لزوم تدبیر شرایطی که عرضۀ اولیۀ سهام افزایش یابد و نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد جریان یابد، ضروری به نظر می رسد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها