|
کدخبر: 208696

تاثیر فضای مجازی در افت و خیزهای بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نقش فضای مجازی در سیگنال فروشی با آمدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری نوع دوم محدود می‌شود.

اقتصاد تاثیر فضای مجازی در افت و خیزهای بورس

مجید روزبهانی کارشناس بازار سرمایه ، در رابطه با اثر فضای مجازی بر بورس گفت: در زمان فعلی فضای مجازی با زندگی مردم آمیخته شده و حال اگر از این فضای مجازی در پیشبرد اهداف مثبتی که سازمان بورس در نظر دارد، استفاده شود اثر مثبتی بر بورس می‌گذارد.

او ادامه داد: گاهی بعضی از افراد از این فضای مجازی در راستای سیگنال فروشی استفاده می‌کنند که معمولا بیشتر این کانال‌ها اعتبار علمی ندارند و اثر نامناسبی بر بورس می‌گذارند، اما به تازگی سازمان، بخشنامه‌ای در خصوص واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری کوچک (نوع دوم) زده، تا فضای سیگنال فروشی حاکم جمع شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بسیاری از کانال‌های سیگنال فروشی علم کافی در این حوزه را ندارند، داشتن حداقل مدرک برای زدن یک کانال لازم است و باید با استفاده از فضای مجازی فرهنگ‌سازی انجام دهیم که مردم به سمت کانال‌هایی که دارای مدارک بورسی از نوع تحلیل گری و مدیریت سبد هستند حرکت کنند، تا میزان سوء استفاده به حداقل برسد.

او ادامه داد: به علت رخ دادن اتفاقاتی مردم اعتماد خودشان را به سازمان بورس از دست داده اند، در این راستا سازمان می‌تواند از افرادی که دانش کافی دارند، استفاده کند تا خرید، فروش و مباحث ابتدایی را به مردم آموزش دهند و مردم را به سمت معامله سهام سوق دهند.

روزبهانی در رابطه با معاملات الگوریتمی بیان کرد: در بازه‌ای از زمان در فضای مجازی خبری مبنی بر اینکه معاملات الگوریتمی به ضرر سهامداران است، پخش شده بود، که این نمونه از آثار بد فضای مجازی بر بازار سرمایه است، اما از سمت دیگر ممکن است فضای مجازی کمک‌کننده سازمان هم باشد، به عنوان مثال در بحث قیمت‌گذاری دستوری در فضای مجازی واکنش‌های زیادی از سمت سهامداران به وجود آمد.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که فضای مجازی در اطلاع رسانی چه نقشی دارد؟ پاسخ داد: با استفاده از فضای مجازی سرعت انتقال خبر افزایش پیدا می‌کند به عنوان مثال در مواقع عرضه اولیه بسیاری از کانال‌ها زمان عرضه اولیه، میزان نقدینگی و سایر موارد را اطلاع رسانی می‌کنند که سهامداران از این خبر جا نماند.

او ادامه داد: گاهی در اطلاعیه عرضه اولیه که توسط سازمان منتشر می‌شود میزان سهم اختصاص یافته به هر کد بیشتر تخمین زده می‌شود و به همین علت سهامداران اقدام به نقد کردن سهامشان می‌کنند که همین امر باعث ایجاد فشار فروش در بازار می‌شود. نمونه این اتفاق را می‌توانیم در عرضه اولیه فجهان مشاهده کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با استفاده از فضای مجازی اطلاعات عرضه اولیه با سرعت در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و حتی ممکن است، تعدادی از کانال‌ها در رابطه با این امر که در هنگام عرضه اولیه تعداد سهم اختصاص یافته به هر کد بیشتر اعلام شده از فشار فروش جلوگیری کنند.

روزبهانی به این پرسش که آیا در ریزش سال گذشته بورس، فضای مجازی نقش داشته است؟ پاسخ داد: در ریزش سال گذشته دعوت از سمت مسئولان کشور صورت گرفته، ولی همراه با این دعوت فضای آموزشی و زیر ساخت‌های لازم فراهم نشده بود؛ بنابراین دلیل ریزش عمده بازار در سال گذشته مشخص است و می‌توانیم بگوییم فضای مجازی در این ریزش نقش ناچیزی داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها