|
کدخبر: 215478 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با قائم‌مقام پیشین سازمان محیط‌زیست کشور مطرح شد:

راهکاری اساسی برای خروج از بحران آب

به همت بزرگان و مدیرانی لایق، آب خلیج‌فارس، طی فرآیندی دقیق و مهندسی‌شده، فلات تشنه ایران را سیراب می‌‌‌کند.

اقتصاد راهکاری اساسی برای خروج از بحران آب

 قرار است با شیرین‌سازی و تصفیه آب، به فلات مرکزی و صنایع معدنی، جانی تازه ببخشیم. در این مسیر مردانی توانمند و شایسته، حضور داشته‌اند؛ مردانی که با روحیه جهادی برای آبادانی کشور کوشیده‌اند. علی‌محمد شاعری از آن جمله است.

در زمان اجرای پروژه چه سمتی داشته‌اید؟

وقتی‌که این پروژه به تصویب رسید معاون سازمان محیط‌زیست کشور بودم. آن موقع پروژه مورد ارزیابی‌ زیست‌محیطی قرار گرفت و موافقت شد که ضمن رعایت کامل استانداردهای زیست‌محیطی اجرا گردد

مهم‌ترین اقدامات شما در پروژه چه بود؟

ما در کمربند خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار گرفته‌ایم؛ پس همواره دچار بحران بی‌آبی و کم‌آبی هستیم. نظر به اهمیت بسیار زیاد آب در شرایط کنونی کشور، راهی نداریم جز اینکه از همه ظرفیت‌ها و منابع آبی موجود، استفاده بهینه کنیم. یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از آب خلیج‌فارس و دریای عمان است. این دو دریای مهم به آب‌های آزاد متصل هستند. بنده در فرایند ارزیابی زیست‌محیطی این طرح و همچنین هنگام صدور مجوزها و نیز در تسهیل و آزادسازی مسیر که با همکاری و در تعامل با سازمان مراتع، جنگلداری و آبخیزداری کشور انجام شده است سعی کرده‌ام همکاری لازم را داشته باشم. هم‌اکنون هم هیچ خدمت مشاوره‌ای و علمی‌ای که در توانم باشد را دریغ نمی‌کنم.

شاعری-شهریار-خادمی

خاطره جالبی از پروژه دارید؟

این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شیرین‌سازی و انتقال آب در کشور است. برای من جای بسی افتخار بود که بتوانم از ابتدای طرح، همکاری و مشارکت جدی داشته باشم. وقتی می‌بینم بعد از صدور مجوزهای لازم، پروژه با سرعت زیاد و در عین حال با هزینه بهینه و اقتصادی، انجام می‌شود بسیار خوشحال می‌شوم. بدون شک یکی از بهترین و ماندگارترین کارهایی است که در طول زندگی حرفه‌ای خود انجام داده‌ام. کلیت همکاری با این پروژه عظیم، خاطره‌ای دلنشین و فراموش‌نشدنی است. پروژه اکنون به بار نشسته و عنوان بزرگ‌ترین پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب را به خود اختصاص داده است. جای بسی خوشحال دارد که فاز اول آن با حضور رئیس‌جمهوری محترم کشورمان به بهره‌برداری رسید.

پروژه با وجود این همه مانع و دشواری چگونه عملی شد؟

این پروژه مدیون همکاری و همدلی بخش خصوصی و دولت بوده و البته ماحصل همکاری و همدلی مردم و کارشناسان خبره کشور است. محصول نظام پیشرفته مهندسی ایران در حوزه آب است. پروژه در شرایط سخت تحریم به بار نشست زیرا همه دستگاه‌ها علی‌رغم فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌‌های ظالمانه با شرکت انتقال آب خلیج‌فارس همکاری جدی کرده‌اند. نکته مهم و تعین‌کننده دیگر آنکه، مدیریت پروژه مدیریتی فرهیخته، کاردان، باتجربه، پیگیر و سرشار از روحیه جهادی بود.

همکارانی که در این طرح کار می‌کنند بسیار باتجربه هستند. مشاورانی که در پروژه حضور دارند همگی در زمره بهترین مشاوران صاحب‌نام و رتبه هستند. خوشبختانه سازمان‌های دیگر هم در طی مسیر از هیچ‌گونه همراهی و همکاری‌ دریغ نکردند. سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری‌ها و وزارتخانه‌های صمت و نیرو همگی دست به‌دست هم دادند و با شعار همه باهم توانستند این کار غیرممکن را در شرایط تحریمی سخت ممکن سازند.

به نظر شما دلایل موفقیت پروژه چیست؟

مهم‌ترین علت موفقیت شرکت تامین انتقال آب خلیج‌فارس، ‌مدیریت کارآمد، باتجربه و همچنین تخصص بسیار بالای این مجموعه است. مهندس یاری شخصی است با سوابق بسیار روشن که توانسته از مشاورین باتجربه و صاحب رتبه کشور استفاده کند. علاوه بر این با ایجاد ارتباط بسیار خوب و سازنده با سازمان‌های دولتی توانسته است مجوزهای قانونی لازم را دریافت کند. از همه مهم‌تر وی به صورت مرتب در پروژه، حضور عملیاتی و میدانی دارد. تاثیر همکاری دستگاه‌ها و مشاورین باتجربه انکار نشدنی است. جذب حمایت همه‌جانبه ۳ شرکت بزرگ معدنی؛ یعنی چادرملو، مس سرچشمه و گل‌گهر در این طرح، مرهون مدیریت موفقی است که هم‌اکنون در شرکت انتقال آب خلیج‌فارس حضور دارد. وی توانسته است تمام عناصر مهم برای پیشرفت و پیشبرد هرچه بهتر کار را گرد آورد و با نگاه علمی پروژه را به سرانجام برساند.

روند پیشرفت پروژه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

صادقانه بگویم؛ ابتدا فکر نمی‌کردم که پروژه در شرایط سخت تحریم به سرانجام برسد. تلاش مجاهدانه و مدیریت یکپارچه شرکت تامین انتقال آب خلیج بود که باعث شد پروژه به سرانجام برسد. درحال‌حاضر این پروژه قرار است در فاز اول به بهره‌برداری برسد اما طبق برنامه‌ریزی‌های در آینده با تامین سرمایه و منابع مالی، فازهای بعدی نیز انجام می‌شود.

امیدوارم که پروژه الگویی شود برای تامین آب موردنیاز کشور. اکنون در استان‌هایی همانند سمنان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان و اکثر استان‌های شرقی و جنوبی کشور دچار بحران آب هستیم. بیش از ۵۰ درصد از آبخانه‌های کشور از بین رفته‌اند.اکنون در ایران با افزایش دما و کاهش شدید بارندگی روبه‌رو هستیم. یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از بحران آب، شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج‌فارس و آب‌های آزاد است، امیدوارم که این پروژه الگویی مناسب برای تمام کشور باشد؛ یعنی شاهد حضور بخش خصوصی در این قبیل پروژه‌های بزرگ، کمک و حمایت از آنها و در نهایت اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های مشابه باشیم.

ارسال نظر