|
کدخبر: 215351

قیمت دلار و سکه صعودی شد/سه شرط مهم ایران برای برجام

در بازار ارز و طلای امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ قیمت دلار و سکه و طلا پیشروی کردند.

اقتصاد قیمت دلار و سکه صعودی شد/سه شرط مهم ایران برای برجام

قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته بر روی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی در شروع معاملات بازار ارز امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کرد و بر روی ۲۸ هزار و ۱۰ تومان قرار گرفت.قیمت دلار در نیمه اول امروز ۲۸ هزار و ۷۰ تومان بود و در آخرین ساعات معاملات بازار امروز با ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد.

قیمت درهم صعودی شد

قیمت درهم روز گذشته با ۷ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد و در ابتدای بازار ارز امروز نسبت به دیروز ۴۰ تومان گران شد و در نهایت بر روی ۷ هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفت.قیمت درهم در آخرین ساعات معاملات امروز با ۷ هزار و ۶۶۰ تومان معامله شد. با ضرب کردن این عدد در نرخ تبدیل درهم (۳.۶۷۳) عدد ۲۸ هزار و ۱۳۵ تومان به دست می‌آمد.معمولا نیز حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم منفی است.

قیمت سکه مرز حساس را از دست داد

در بازار جهانی طلا قیمت اونس طلا امروز نسبت به روز شنبه اندکی عقب نشینی کرد و با ۱۸۱۴ دلار مبادله شد. قیمت طلا در بازار داخلی امروز به ۱۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۰۰تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۳ درصدی داشته است.

قیمت سکه نیز امروز به پیشروی روز گذشته خود ادامه داد. قیمت سکه روز قبل ۱۷۰ هزار تومان بر ارزش خود افزود و با ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.قیمت سکه در نیمه اول امروز بر روی ۱۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان قرار گرفت. اما در پایان معاملات امروز مرز حساس ۱۲ ملیون ۲۰۰ هزار تومان را از دست داد. قیمت سکه در پایان معاملات امروز ۱۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان را برای خود ثبت کرد. با احتساب قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه ۱۲ میلیون و ۷۶۳ تومان به دست می آمد. و حباب سکه نیز ۱.۵۸ درصد بود.

قیمت_سکه

بدبینی معامله گران به برجام

هر چند آغاز مذاکرات باید نقطه امیدی باشد برای رسیدن به یک نتیجه مثبت اما نتوانسته است بازار ارز و فعالان این حوزه را مجاب کند که شرایط بهتری در پیش است.بازار ارز هنوز به این نتیجه نرسیده است که برجام احیا شدنی است و در نتیجه با بدبینی وقایع را رصد می‌کند که البته تاثیر این بدبینی را در قیمت ارز در بازار می‌توان مشاهده کرد.

از جمله اخباری که توجه فعالان بازار را جلب کرده و احتمالا در روند صعودی قیمت دلار موثر بود، می‌توان به اظهارات سخنگوی وزیر خارجه اشاره کرد، در حالی که رفته رفته به شروع دور جدید مذاکرات نزدیک می‌شویم، خطیب‌زاده در اظهارات خود برای بازگشت آمریکا به برجام سه شرط عنوان کرد، آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد، تحریم‌ها باید یکجا لغو شود و آمریکا تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند.

به طور خاص شرط سوم قبلا نیز مطرح شده بود و گویی ارائه چنین تضمینی با قوانین کشور آمریکا در تضاد است. در نتیجه به نظر می‌رسد با وجود اینکه احتمال احیای سریع برجام توسط برخی پژوهشکده‌های شورای امنیت ملی آمریکا مطرح شده بود، هنوز چالش‌های زیادی پیش روی احیای برجام است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها