|
کدخبر: 214966 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد:

نوکیسه‌گی در اقتصاد بیمار ایران

تورم سبب افزایش نوکیسه ها در جامعه شده است. هرچقدر در جامعه ‌ای که اقتصاد بیماری دارد، تورم افزایش پیدا می کند. کسانی حضور خواهند داشت که از تورم سودهای هنگفتی به دست می آورند. باید ساختار اقتصاد را به گونه ای پیش ببریم که تورم کاملا مهار شود تا شاهد افزایش شکاف طبقاتی در جامعه نباشیم.

اقتصاد نوکیسه‌گی در اقتصاد بیمار ایران

کافی است کمی در کوچه‌های شهر بگردی تا ملاقاتش کنی. هربار چهره منحصر متفاوتی به خود می‌گیرد، شکل عوض می‌کند، رنگ‌به‌رنگ می‌شود اما ذاتش همیشه یکی است: گزنده، دردناک و مهیب. خزنده و پنهان دامنه‌اش را گسترش می‌دهد، چنبره می‌سازد و ذهن و تن آدمی را گرفتار می‌کند، فرو می‌کشد، زخم می‌زند، از بین می‌برد اما ما چنان به حضور نحسش عادت کرده‌ایم که حساسیت خود را برابر آن از دست داده‌ایم. از فقر برای‌تان می گویم، فقری که مانند مرضی مسری به جان جامعه افتاده و شوم‌نشانه‌هایش حالا دیگر همه جا هست. فقر چرخه‌ای می‌سازد که نسل در نسل آدمها را در گردابی مهیب غرق می‌کند. وقتی کسی در خانواده‌ای فقیر به دنیا می‌آید فاقد فرصت برای بهبود موقعیت خویش است و این فقدانِ مجال مانند ارثیه‌ای شوم به نسل آینده منتقل می‌شود. برای شکستن چرخه فقر به توان مالی و فکری نیاز است اما تنگ‌دستی مانع از شکل‌گیری سرمایه لازم در چنین حوزه‌هایی است. وقتی آدم‌ها برای تامین معاش روزانه خود درمی‌مانند دیگر امکانی برای پس‌انداز کردن پول ندارند تا بتوانند به واسطه این خرده‌سرمایه‌ها موقعیت مالی خویش را بهبود بخشند.

عنابستانی

رکورد بی سابقه فقر در ایران

یافته‌های مطالعاتی و پژوهشی نهادهای دولتی و خصوصی نشان می‌دهند که در ۱۰ سال گذشته، فقر در جامعه ایرانی به طور فزاینده‌ای رشد صعودی داشته است. پیش از این، نتایج یک کار تحقیقاتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داده بود که بیش از یک‌سوم جمعیت ایران زیر خط فقرند. گزارش یک کار پژوهشی در اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌داد که ایرانی‌‌ها در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ غذا مصرف کردند. چند پیش هم فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد، خبر داده بود که میزان فقر کنونی در ایران در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. از طرفی دیگر که ما شاهد گسترش نوکیسه گی در جامعه هستیم، کسانی که از طبقه فقییر جامعه به عنوان سکوی پرتاب استفاده می کنند.

در همین رابطه ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد تاثیر تورم بر افزایش فقر و نوکیسه ها در جامعه اظهار کرد: قاعدتا اینگونه خواهد بود. فقر نشانه بازار بی عدالتی است. یعنی در واقع اثر بی عدالتی اجتماعی است که سبب ایجاد فقر می شود.

وی افزود: فقر از عدم اجرای عدالت سرچمشه می گیرد. در یک جامعه مطلوب، حق اولیه انسان ها شامل؛ خوراک، پوشاک، مسکن است. اما وقتی در جامعه ای که این حداقل حقوق ها رعایت و تامین نشود. ما شاهد گسترش بی عدالتی خواهیم بود. نتیجه این عدم تحقق نیازها، فقر است.

مجلس پیگیر حق مردم در برخورداری از عدالت اجتماعی

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم اظهار کرد: فقر وقتی به وجود می آید که مردم از حق بر غذا، حق بر پوشاک و حق بر مسکن محروم باشند. ما در جامعه اکنون نیاز به یک ساختار جامع تامین اجتماعی داریم که حداقل ها را برای مردم ایران تامین کنیم. این یک بحث جامع است که وظیفه ما در کمیسیون اجتماعی مجلس و آحاد جامعه است. ناگفته نماند که ما در مجلس پیگیر حق مردم در برخورداری از عدالت اجتماعی هستیم. امید است که ساختاری پیدا کنیم که بتوانیم حداقل تامین اجتماعی را برای همه مردم داشته باشیم.

عنابستانی در پایان اظهار کرد: علاه بر آن تورم سبب افزایش نوکیسه ها در جامعه شده است. هرچقدر در جامعه ‌ای که اقتصاد بیماری دارد، تورم افزایش پیدا می کند. کسانی حضور خواهند داشت که از تورم سودهای هنگفتی به دست می آورند. باید ساختار اقتصاد را به گونه ای پیش ببریم که تورم کاملا مهار شود تا شاهد افزایش شکاف طبقاتی در جامعه نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها