|
کدخبر: 213778 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش‌‌نیوز با رئیس کارگروه استخراج رمزارز سازمان:

ممنوعیت استخراج رمزارز ادامه دارد؟ / ارزهای دیجیتال درگیر تحریم داخلی

هنوز سامانه اخذ مجوز برای استخراج رمزارز باز نشده است. این صنعت را تحریم کرده ایم. ایران در سال‌های گذشته جز ۵ کشور اول استخراج ارز دیجیتال بود اما با سیاست‌های غلط الان در میان ۱۰ کشور اول قرار گرفته‌ایم.

اقتصاد ممنوعیت استخراج رمزارز ادامه دارد؟ / ارزهای دیجیتال درگیر تحریم داخلی

خردادماه سال جاری بود که با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت کشور استخراج رمز ارز تا پایان شهریور ممنوع و غیرقانونی اعلام شد. در ابتدای مهرماه مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد، استخراج‌کنندگان مجاز رمز ارز می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. با وجود این اعلام رسمی ظاهراً صنعتگران صنعت استخراج موفق به مجوز رسمی برای کار خود نشدند.

در این خصوص عرفان محمودی رئیس کارگروه استخراج کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان صنفی رایانه کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد هنوز سامانه اخذ مجوز برای استخراج رمزارز باز نشده است. علیرغم مصاحبه‌های متعدد مسئولان وزارت نیرو، مبنی بر آزادسازی فرآیند استخراج این امر اجرایی نشده است. تعداد محدودی از مزارع استخراج پروانه بهره‌برداری داشتند، استخراج را شروع کرده‌اند. از میان ۳ هزار جواز تأسیس کمتر از ۱۰ مزرعه موفق شدند، به صورت قانونی استخراج را شروع کنند.

محمودی اظهار کرد: مابقی سرمایه‌گذاران تجهیزات خریدند، نیرو استخدام کردند و هزینه‌های زیادی را متقبل شدند اما سامانه بهین یاب برای آنها باز نشده است. آبان ماه هم به نیمه رسیده است اما سامانه هنوز باز نشده است.

اراده‌ای برای رفع تحریم داخلی صنعت استخراج وجود ندارد

وی افزود: نامه به رئیس‌جمهوری و وزرا برای رفع این مشکل ارسال شد اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم. صنعتگران این صنعت جلسات مختلفی با نماینده‌های مجلس داشتند. متأسفانه اراده جدی برای رفع این تحریم داخلی وجود ندارد. در زمینه تحریم داخلی از امریکا جلو زده‌ایم.

رئیس کارگروه استخراج کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان صنفی رایانه کشور تأکید کرد: با توجه به شرایط تحریمی کشور، اگر چه از نظر سیاسیون راهکارهای مختلفی برای خروج از این شرایط هست اما از نظر ما آسان‌ترین و در دسترس ترین راه برون رفت از تحریم‌ها استفاده از ارزهای دیجیتال است. با این وجود خودمان این صنعت را تحریم کرده ایم. ایران در سال‌های گذشته جز ۵ کشور اول استخراج ارز دیجیتال بود اما با سیاست‌های غلط الان در میان ۱۰ کشور اول قرار گرفته‌ایم.

محمودی خاطرنشان کرد: یک صنعت پیشرو از آسمان نازل شد و شرایط خوبی برای ما داشت اما خودمان این شرایط را نابود کردیم. در دنیا، صنعتگران صنعت استخراج ایران حرف برای گفتن داشتند. امریکا و روسیه به دنبال مانع‌تراشی برای صنعتگران ما بودند. به راحتی خودمان مانع کار صنعتگران شدیم. هیچ وزیری هم این مانع‌تراشی‌ها را نمی‌پذیرد. دقیقاً مشخص نیست، وزیر نفت، نیرو، صمت یا کدام وزارت خانه مخالف صنعت استخراج هستند. همه وزرا مدعی هستند که مخالف صنعت استخراج نیستند.

وزارت صمت مشکلات صنعت استخراج را نمی‌بیند

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ وزیر ارتباطات وقت اولین جواز استخراج ارز دیجیتال را صادر کرد. بر اساس نظر شخصی‌ام، نه جایگاه حقوقی که دارم، معتقد هستم که بهترین وزارت خانه برای این صنعت وزارت ارتباطات است. البته نظرها متفاوت است و خیلی‌ها از وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد نام می‌برند. من با ورود وزارت صمت و بانک مرکزی اصولاً مخالف هستم. یکی از شاخه‌های بلاکچین کریپتو است. چرا باید یک مرجع تخصصی که تنها ۱۰ درصد از این صنعت مرتبط با کارش است، اعمال نظر کند؟ البته ورود وزارت صمت آن‌قدر هم بد نیست اما به حدی سر وزارت صمت شلوغ است و مشکلات در صنایع دیگر هست که مشکلات صنعت استخراج رمزارز دیده نمی‌شود. ای کاش وزارت ارتباطات متولی این حوزه بود. شاید اگر زیر مجموعه وزارت ارتباطات بودیم،‌ تا به امروز ده بار مشکلات ما بر طرف شده بود.

رئیس کارگروه استخراج کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان صنفی رایانه کشور ضمن اشاره به رمزارز ملی بانک مرکزی گفت: بلاکچین و کریپتوکارنسی یک اکوسیستم هست که تمامی بخش‌هایش در کنار هم کاربرد دارند. امکان ندارد، تبادل تقویت شود اما استخراج را تقویت نکنیم. در نهایت منجر به حذف هر دو حوزه خواهد شد. هر زمان بخش‌های این اکوسیستم همسان با هم رشد کند، موفق عمل کرده ایم. توسعه رمزارز ملی بدون تقویت سایر حوزه‌ها معنا ندارد. خیلی از کشورها با تمرکز بر یک حوزه شکست خوردند. هر کشوری همه حوزه‌ها را تقویت کرد، امروز موفق است.

محمودی تأکید کرد: در همه جرائم نگاه ما به قانون‌گذاری است. قانون‌گذاری غلط منجر به فعالیت غیرقانونی می‌شود و نمی‌توانیم جلوی فعالیت‌های غیرقانونی را بگیریم. به گونه‌ای قیمت‌گذاری کرده ایم که فعالیت غیرقانونی به صرفه‌تر است. در این وضعیت وزارت نیرو مدعی کشف فعالیت‌های غیرقانونی است. ما هم مخالف فعالیت غیرقانونی هستیم اما وزارت نیرو باید توجه کند که تکنولوژی روز به روز پیش رفت می‌کند. اگر چه امروز فعالیت‌های غیرقانونی کشف شود اما با تغییر تکنولوژی فردا فعالیت‌های غیرقانونی جدید ظهور می‌کند. قانون باید برد برد باشد. قانون یک طرفه محکوم به شکست هست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در هر حوزه نوظهور، صنعتی، دانش‌بنیان و تولیدی نسبت به نخبه بی توجه باشیم، شاهد مهاجرت نخبه خواهیم بود. در صنعت استخراج و سایر صنایع این موضوع را شاهد بودیم. این آفت به صنعت استخراج رمزارز نیز ورود کرده است. پیشنهاد کشورهای خارجی زمانی که به من و سایر افراد می‌رسد، یعنی کارگروه استخراج کشور ضربه می‌بیند و زمانی که پیشنهاد‌ها به نفرات اصلی صنعت می‌رسد، یعنی مسئولین حواسشان به این صنعت نیست.

 

 

ارسال نظر