|
کدخبر: 212977

بررسی دستمزد و حق بیمه کارگر روزمزد در سال ۱۴۰۰

یکی از موضوعات مهم و کلیدی سال جدید، تعیین نرخ حقوق و دستمزد افراد است که دولت طبق مصوبه خاصی با اعلام رسمی این موضوع، نرخ جدید را اعلام می‌نماید.

معمولا همه ساله حدس و گمان‌های مختلفی در مورد حقوق و دستمزد کارگر در سال جدید بیان می‌شود که تا حدود زیادی درست است. باید توجه داشته باشید که حقوق هر سال بر اساس تصیمیمات جدید شورای عالی تعیین می‌شود.

در این بخش قصد داریم تا به بررسی دستمزد کارگر روزمزد ۱۴۰۰ بپردازیم. در صورت تمایل می‌توانید تا پایان همراه ما باشید.

دستمزد کارگر روزانه در سال ۱۴۰۰

پایه حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۰ به صورت روزانه برای کارگران ۸۸ هزار تومان تعیین شده است که این موضوع می‌تواند برای ماه‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ روزه محاسبه شود. طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که حقوق کارگر در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

در بحث حقوق و دستمزد بررسی میزان تورم کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در بحث تورم می‌توان با یک محاسبه ساده دریافت که تورم به نسبت سال ۱۳۹۹، حدود ۳۶.۴ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر دستمزد روزانه یک کارگر چیزی حدود ۸۸ هزار تومان در طول روز است که با توجه به شرایط مختلف می‌تواند تغییر نماید. در بحث حقوق کارگر با توجه به بیمه‌ای که پرداخت می‌نماید و همچنین میزان سوابق کاری که دارد، این مقدار کمی متغیر است.

حق بیمه در سال ۱۴۰۰ چقدر است

باید توجه داشته باشید که حق بیمه بر اساس کارفرما یا کارگر بودن دارای تفاوت‌های محسوسی است. حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این مقدار می‌تواند بین کارفرما و کارگر تقسیم شود. به صورت معمول ۷ درصد حق بیمه متعلق به کارگر و ۲۳ درصد افزایش قیمت مرتبط با کارفرما است. همچنین این موضوع در زمینه تغییر حق مسکن و خوار و بار نیز می‌تواند دستخوش تغییرات مختلف شود. فرمول محاسبه حق بیمه کارگر باید بر اساس پایه حقوق روزانه محاسبه شود.

همچنین اگر قصد استخدام کارگر ماهر را دارید میتوانید از سایت نیازمندیهای همشهری همین حالا اقدام کنید

بن کارگری حقوق اداره کار سال ۱۴۰۰

بن کارگری قابل ارائه برای یک کارگر در سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون اداره کار تعیین می‌شود. رقم بن کارگری امسال به عدد ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. کارگرانی که از ساعت کاری مشخص شده کمتر فعالیت می‌کنند، می‌توانند طبق ضوابط تعیین شده نسبت به دریافت بن کارگری خود اقدام نمایند. همچنین در این زمینه حق اولاد نیز وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ به ازای هر فرزند چیزی حدود ۲۶۵ هزار تومان است.

در واقع یک کارگر با حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ که حدود ۸۸ هزار تومان است باید بتواند با توجه به وضعیت تورم کشور، زندگی خود را سپری نماید.

معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۰

معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۰ به صورت پلکانی است که این مورد برای افراد دارای حقوق و دستمزد زیر ۴ میلیون تومان نخواهد بود. کسانی که حقوق زیادی در سال ۱۴۰۰ دریافت می‌نمایند باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. اما کسانی که زیر ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند معاف از پرداخت مالیات هستند. پرداخت مالیات به صورت پلکانی به عنوان یک راه کلیدی برای تقسیم ثروت به شکل عادلانه است که در سال‌های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته است.

بررسی دستمزد کارگر روزانه

با توجه به وضعیت تورم کشور که در سال جدید چیزی حدود ۳۶ درصد تخمین زده شده است، میزان افزایش حقوق کارگر نمی‌تواند جوابگوی نیاز یک زندگی سالم باشد. از این رو کارگران با افزایش زمان کاری خود سعی می‌نمایند تا از پایه دریافتی خود بالاتر رفته و میزان دستمزد خود را افزایش دهند.

کارگران به عنوان قشر زحمت‌کش جامعه می‌توانند در بخش‌های مختلف کشور مشغول به فعالیت شوند. با توجه به پرداختی حق اولاد و حق مسکن کارگر و پرداختی‌های زیر مجموعه‌ای می‌توان گفت که یک کارگر متاهل با داشتن یک فرزند بدون سابقه کار در سال ۱۴۰۰ می‌تواند حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت نماید. در صورتی که تعداد فرزند کارگر افزایش پیدا نماید، این مبلغ می‌تواند تا حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا نماید. بسیاری از کارفرمایان با توجه به نیاز خود به دنبال استخدام کارگر حرفه‌ای هستند.

منبع: همشهری
  • ناشناس ارسالی در

    کشور را با این علم نمی شود اداره کرد منب ری باید برود دایتان بالای منبر وید کاردا ن کار انجام دهد باسوادان کشور داری کنند بروی همین قدر که بردید برای چند پست تان بس است سخن از پیرمرد اوری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها