|
کدخبر: 212713 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با کارشناس فضای مجازی بررسی شد:

شبکه‌های مجازی جذب رمزارزها شدند/ فیس‌بوک برنده رقابت خواهد بود؟

فیس‌بوک در داخل خاک امریکا قرار دارد و احتمالاً هماهنگی‌های لازم با سیستم خزانه‌داری و بورس امریکا را دارد. در نتیجه برای راه‌اندازی ارز دیجیتال اختصاصی با مشکل مواجه نخواهد شد.

اقتصاد شبکه‌های مجازی جذب رمزارزها شدند/ فیس‌بوک برنده رقابت خواهد بود؟

در حال حاضر کشورها به دنبال راه‌اندازی رمز ارز ملی هستند و از سویی فیس‌بوک هم به دنبال رمز ارز اختصاصی برای خود است. با توجه به جمعیت کاربران شبکه‌های مجازی مثل فیس‌بوک و تلگرام پیش‌بینی می‌شود که شبکه‌های مجازی هم همانند کشورها ارزهای دیجیتال اختصاصی راه‌اندازی کنند و این ارزهای دیجیتال کنار ارزهای مرسوم رشد کنند.

حمید ضیایی پرور کارشناس فضای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ارزهای دیجیتال آینده اقتصاد جهان را می‌سازند. به این دلیل که وابستگی به هیچ کشور خاص را ندارند. ارزهای دیجیتال فرامرزی و بین‌المللی هستند. همچنین برخلاف ارزهای فیزیکی، تأثیرپذیری کمی از تحولات سیاسی و اقتصادی دارند. از سه سال پیش فیس‌بوک اعلام کرد، رمز ارز اختصاصی راه‌اندازی خواهد کرد.  اسم این رمز ارز در ابتدا لیبرا بود که به دیم (Diem) تغییر نام داد.

ضیایی_پرور

ضیایی پرور اظهار کرد: فیس‌بوک به تازگی شرکت مادری به اسم بتا تأسیس کرده است که تمامی پلتفرم‌های اجتماعی این شرکت مثل واتس اپ، اینستاگرام و پیام‌رسان فیس‌بوک زیرمجموعه بتا شده‌اند. این چند پلتفرم بیش از ۵ میلیارد کاربر دارند. با توجه به ارزش شرکت فیس‌بوک در دنیا که بیش از صدها میلیارد دلار است، برای راه‌اندازی رمز ارز اختصاصی وسوسه شده است.

رمز ارز فیس‌بوک تحت حمایت امریکا خواهد بود

وی افزود: رمز ارزی که فیس‌بوک در آینده راه‌اندازی خواهد کرد، ارز دیجیتال استیبل کوین (stablecoin) است. به این معنا که رمز ارز فیس‌بوک تابع تحولات نخواهد بود و وابسته به یک ارز واقعی خواهد بود. استیبل کوین فیس‌بوک وابسته به دلار است. در نتیجه تحت حمایت دولت امریکا و سیستم مالی و اقتصادی آمریکا خواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: در خصوص ارز دیجیتال تلگرام شاهد بودیم که سیستم و سامانه بورس امریکا با این رمز ارز مخالفت کرد و مانع فروش و راه‌اندازی رمز ارز تلگرام (TON) شد. فیس‌بوک در داخل خاک امریکا قرار دارد و احتمالاً هماهنگی‌های لازم با سیستم خزانه‌داری و بورس امریکا را داشته باشد. در نتیجه با مشکل مواجه نخواهد شد و رمز ارز وابسته به دلار را راه‌اندازی خواهد کرد.

پشتوانه رمز ارز شبکه‌های مجازی چیست؟

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: شبکه‌های مجازی بر اقتصاد مؤثر هستند و در حال حاضر پول به این معنا است که یک دولت کاغذی را به نام پول چاپ می‌کند و پشتوانه این کاغذ ضمانت بانک مرکزی هر کشور است. در برابر ارائه‌دهنده پول طلا یا تضمین می‌دهد. در دنیای امروز دولت‌ها جای خود را به شرکت‌ها داده‌اند. شرکت‌های بزرگ مثل فیس‌بوک، گوگل، اپل، آمازون، ماکروسافت و... چندین تریلیون دلار دارایی دارند. این دارایی‌ها پشتوانه رمز ارزهای اختصاصی این شرکت‌ها خواهد بود.

وی افزود: ارزهای دیجیتالی نیاز به چاپ اسکناس و ضرب سکه ندارند. به صورت مجازی تولید می‌شوند. همچنین مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین هستند که تقلب و کلاه‌برداری در ارزهای دیجیتال کمتر است. موفقیت رمز ارزها وابسته به مؤسس پروژه است. اگر تولیدکننده رمز ارز معتبر باشد،  رمز ارزها تولیدی موفق خواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: چند سالی است که اقتصاد مبتنی بر شبکه‌های مجازی، جایگاه خود را در اقتصاد کلان پیدا کرده‌اند. شرکت‌ها فناوری اطلاعات و شبکه‌های مجازی در رأس برندهای پر ارزش دنیا قرار دارند. شرکت‌های خودرویی و غذایی کمتر در میان ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار دارند و شرکت‌های فناوری اطلاعات جایگزین آن‌ها شده‌اند.

اقتصاد در دنیای آینده مبتنی بر رمز ارزها است

ضیایی پرور اظهار کرد: نظریه‌های اجتماعی، شبکه‌های مجازی را به عنوان یک کشور می‌شناسند. فیس‌بوک به تنهایی بدون اینستاگرام و واتس اپ یک کشور ۳ میلیارد نفره است. البته این تعبیر کاملاً مجازی هست. شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی را دارند. ارزش هر شبکه به تعداد کاربرانش است. میزان تعامل و تراکنش در درون این شبکه‌ها حائز اهمیت است.

وی در پایان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌ها و کشورها از ارز فیات و پول فیزیکی مرسوم استفاده کنند اما آنهایی که حالت غیرمتمرکز را انتخاب کنند، ارزهای دیجیتال مرسوم مثل بیت کوین را به کار خواهند گرفت. اقتصاد در دنیای آینده مبتنی بر ارزهای دیجیتال خواهد بود. میزان سرمایه‌گذاری افراد و شرکت‌ها در درون این دنیای پیچیده وابسته به میزان شناخت و ریسک‌پذیری آن‌ها از تحولات جاری در دنیای رمز ارزها خواهد بود. افراد محافظه‌کار معمولاً پیرامون موضوعاتی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که ریسک کمتری داشته باشد. دنیای رمز ارزها متعلق به افرادی است که شجاعت ریسک در دنیای جدید را دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها