|
کدخبر: 212296 رویا رئیسی

معامله‌گر و تحلیل‌گر بازارهای مالی در گفتگو با گسترش ‌نیوز مطرح کرد:

جذاب‌ ترین روش‌‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال

قراردادهای آتی btc یک سیستم مناسب برای سرمایه‌گذاری در مارکت رمز ارز است. با توجه به بستر قانونی، قراردادهای آتی هم سرمایه‌گذاران عادی و هم مؤسسات مالی می‌توانند با خاطری آسوده وارد آن شوند و با دانش متکی بر تحلیل‌ها و بررسی‌های خود سود کنند.

اقتصاد جذاب‌ ترین روش‌‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال

هم‌زمان با رونق بازار ارزهای دیجیتال و خصوصاً رمز ارز بیت کوین سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند به معاملات آتی بیت کوین شده‌اند. در هفته‌های گذشته نیز شاهد بودیم که نرخ قرارداد‌های باز (Open Interest) در معاملات آتی بیت کوین بورس کالای شیکاگو به مقدار ۳.۲۲ میلیارد دلار رسید. در خصوص قرادادهای آتی بیت کوین رحمان امیرآبادی، معامله‌گر و تحلیل‌گر بازارهای مالی گفتگویی با خبرنگار گسترش نیوز داشت که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

امیرآبادی

قراردادهای آتی به چه معنا هست؟

در قراردادهای آتی معامله‌ای انجام می‌دهیم اما تحویل پول و کالا به آینده موکول می‌گردد. قراردادهای آتی نوعی توافق دو طرفه است. خریدوفروش این قراردادها توسط بازار سهام، کارگزاری‌ها و صرافی‌ها انجام می‌شود. قرارداد آتی بیت کوین نیز یکی از انواع قراردادهای آتی و نوعی خدمت از سوی صرافی‌ها ارزهای دیجیتال است.

قرارداد آتی در بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟

قرارداد‌های آتی در بازارهایی مانند بیت کوین که نوسان قیمت بسیار زیاد است می‌تواند بسیار سودمند باشد. سرمایه‌گذاران با استفاده درست از این قراردادها و آگاهی از بازار می‌توانند خطرات سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و با حفظ سرمایه خود سود کسب کنند. قراردادهای آتی رمز ارز یا فیوچرز سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد که ارزهای رمزنگاری شده را با جفت‌های فیات معامله کنند؛ بدون اینکه واقعاً در معرض فیات باشند.

از ویژگی‌هایی که در بیشتر قراردادهای آتی دیده می‌شود، استفاده از آنها در حوزه کالاهای فیزیکی است. چگونه می‌توان از این قراردادها در ارتباط با رمز ارز استفاده کرد؟

معاملات آتی بیت کوین بیشتر از آن که سود ده باشند، برای نوسان گیری بیت کوین و حفظ سرمایه معامله گران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین ترتیب سفته‌بازی و کنترل ریسک توسط معامله‌گر دلیل محبوبیت قراردادهای آتی بیت کوین است. قراردادهای آتی رمز ارز، همان قراردادهایی هستند که در آن به جای کالاهای مختلف از بیت کوین و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در قرارداد آتی رمز ارز، حتماً لازم نیست ارز دیجیتال داشته باشید. با پیش‌بینی روند مارکت و نوسانات قیمت رمز ارز در چند ماه آینده می‌توانید قرارداد آتی خود را منعقد کنید.

قراردادهای آتی معامله‌ای پر ریسک هستند؟

در واقع قراردادهای آتی بیت کوین بر سفته‌بازی متکی هستند و جز معاملات پر ریسک به شمار می‌آیند. در قراردادهای آتی ارز دیجیتال نیز مانند هر قرارداد دیگری قیمت به‌صورت توافقی تنظیم می‌شود؛ بنابراین خریدار با پیش‌بینی صعودی بودن روند قیمت و فروشنده با تکیه‌بر تحلیل خود مبنی بر نزولی بودن قیمت این قرارداد را امضا می‌کنند. تغییرات قیمت در آینده می‌تواند باعث سود یک طرف و ضرر دیگری شود. دسته دیگری از قراردادهای آتی وجود دارد که در آن‌ها سرمایه‌گذاران در ابتدا و زمانی که قیمت پایین است، قرارداد آتی را امضا می‌کنند. با افزایش قیمت کالا در اواسط دوره قرارداد، تصمیم می‌گیرند قرارداد آتی خود را به قیمت بالاتری به خریداری دیگر بفروشد؛ در واقع یک سرمایه‌گذار ابتدا یک قرارداد خرید و بعد از آن قرارداد آتی فروش امضا کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کند.

چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان قراردادهای آتی دارید؟

در این نوع معاملات همه چیز درباره تحلیل و بررسی درست در خصوص کاهش یا افزایش قیمت رمز ارز در آینده است. پس توصیه می‌شود، کسانی که به استفاده از این معاملات علاقه‌مند هستند، ابتدا آموزش ترید، مدیریت سرمایه و ریسک را فرا بگیرند تا بتوانند با تحلیل‌های درست از نوسانات استفاده کنند. قراردادهای مشتق کاملاً قانونی هستند و مجوز رسمی بورس را دارند. همان‌طور که گفته شد، این معاملات فقط مربوط به بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال نیستند بلکه به دو موقعیت long و موقعیت short امکان‌پذیر هستند که معامله‌گر نسبت به نیاز خود یکی از این موقعیت‌ها را برای معامله انتخاب می‌کند.

قراردادهای آتی بیت کوین چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

قراردادهای آتی دو مسیر را مدنظر دارد، یکی از اهداف این قراردادها پوشش ریسک بازار و دیگری سفته‌بازی است. در بحث کاهش ریسک سرمایه‌گذار، خریداران و فروشندگان، با توجه به پیش‌بینی‌های خود از قیمت رمز ارز و با استفاده از قراردادهای آتی می‌توانند در بازار ارزهای دیجیتال سود به دست آورند. این گونه با یک پیش‌بینی صحیح، از نوسانات بازار نیز در امان خواهند بود؛ یعنی اگر من قصد خرید دوج کوین دارم و احتمال می‌دهم قیمت آن افزایش یابد، می‌توانم با یک قیمت توافقی اقدام به خرید کرده و دیگر نگران افزایش قیمتش نباشم.

در بحث سفته‌بازی نیز با تحلیل و بررسی روند قیمت دوج کوین می‌توان از معامله قرارداد آتی آن نیز بهره برد. در واقع می‌توان از نوسانات قیمت دوج کوین یا هر رمز ارز دیگر بهره‌مند شد.

قراردادهای آتی همیشگی به چه صورت هستند؟

قراردادهای آتی معمول، دارای تاریخ انقضا هستند ولی در قراردادهای آتی همیشگی (perpetual futures contract) چنین چیزی وجود ندارد و زمانی که تریدر هر وقت تصمیم به کلوز ترید بگیرد می‌تواند معامله را ببندد. قراردادهای perpetual، در واقع قراردادهای آتی هستند که تاریخ انقضا ندارند. به همین علت به عنوان قراردادهای آتی دائمی یا همیشگی نامیده می‌شوند. همچنین، انجام معاملات در قراردادهای perpetual بر اساس قیمت شاخص انجام می‌گیرد. این قیمت شاخص، از متوسط قیمت یک دارایی در بازار Spot (معاملات معمول) و حجم آنها محاسبه می‌شود. به همین دلیل برخلاف قراردادهای آتی معمول، قیمت در قراردادهای perpetual اغلب برابر یا بسیار نزدیک به قیمت فعلی بازار است. با این حال، در شرایطی که بازار دچار نوسانات ناگهانی و سریع می‌شود، قیمت Mark ممکن است از قیمت بازار Spot کمی فاصله بگیرد.

مزایایی قرارداد آتی بیت کوین چیست؟

در صورتی که بیت کوین به سرمایه‌گذاران بیشتری معرفی شود، نقدپذیری آن بالاتر رفته و همین مسئله آثاری مثبت را به دنبال خود خواهد داشت. قراردادهای آتی btc یک سیستم مناسب برای سرمایه‌گذاری در مارکت رمز ارز است. با توجه به بستر قانونی، قراردادهای آتی هم سرمایه‌گذاران عادی و هم مؤسسات مالی می‌توانند با خاطری آسوده وارد آن شوند و با دانش متکی بر تحلیل‌ها و بررسی‌های خود سود کنند. به علاوه نیازی به استفاده مستقیم از صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیست و تمام مراحل در یک بازار بورس قانونی صورت می‌گیرد. یکی از سختی‌های بازار بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال، نحوه نگه‌داری درست از این ارزهاست. نگه‌داری ارزها در محلی امن، به ویژه برای کاربران تازه وارد، یکی از موانع این اساسی به حساب می‌آید. این در حالی است که قراردادهای آتی بیت کوین، چنین دردسرهایی را به همراه ندارد. استفاده از قراردادهای آتی بیت کوین، نوسانات بازار را کم می‌کند و در بلند مدت امنیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران مهیا خواهد کرد.

قراردادهای آتی تا چه اندازه بر قیمت تأثیرگذار هستند؟

 به‌راحتی می‌توان برای دست‌کاری قیمت بیت کوین از قراردادهای آتی استفاده کرد. معاملات آتی btc، روی قیمت آن تأثیر مثبت و صعودی خواهند گذاشت اما با گذشت زمان و منعقد شدن قراردادهای بیشتر با ارزهای دیجیتال، تقاضا برای بیت کوین بالا خواهد رفت. بیت کوین، برای رشد به سرمایه جدید نیاز دارد. درصورتی‌که با رشد تقاضا، سرمایه افزایش پیدا نکند، قیمت آن رو به افول خواهد رفت. کسانی که این فرضیه را مطرح می‌کنند، معتقدند ورود چنین سرمایه‌های زیادی به بازارها امکان‌پذیر نیست.

معاملات آتی رمز ارز چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را دارند؟

معاملات آتی رمز ارز صد در صد مزایا و معایبی دارند. به باور برخی از متخصصان، بازار رمز ارزها برای داشتن یک بازار آتی آن‌قدر بالغ نیست. بر اساس ادعای این منتقدان، ممکن است عدم ثبات در بیت کوین به دیگر بخش‌های بازار فیوچرز نیز سرایت کند. با این حال، تاکنون هیچ اتفاق قابل‌توجهی توسط پلتفرم‌های معاملات آتی ارز دیجیتال گزارش نشده است و بسیاری از آن‌ها برخلاف صرافی‌های معمولی ارز دیجیتال که نگه‌دارنده حجم بالایی از دارایی‌های کریپتو هستند، در معرض هک قرار ندارند. با این وجود، ریسک‌هایی در رابطه با نوسانات بازار، استراتژی‌های ضعیف و ناکارآمد ترید فیوچرز برگرفته از بازارهای سنتی بدون هیچ‌گونه تغییر و لوریج بیشتر از حد توصیه شده، وجود دارد که برای تازه‌واردان خطرناک‌تر است.

چرا قرارداد فیوچرز ارز دیجیتال محبوب است؟

با توجه به استفاده از اهرم سودهای بالاتر؛ موقع معامله در معاملات آتی دارای لوریج و اهرم، سودآوری بسیار قابل توجه خواهد بود. مثلاً در بعضی از صرافی‌ها، امکان تعیین لوریج ۱۰۰x نیز وجود دارد، به این معنا که می‌توانید مثلاً با تنها ۱۰ دلار وارد یک پوزیشن به ارزش ۱۰۰۰ دلار شوید. با این وجود، باید بدانید که ریسک ضرردهی نیز با افزایش لوریج بیشتر خواهد شد.

همچنین از نظر آسانی در ترید؛ معامله کردن اوراق آتی نسبت به ترید خود رمز ارزها حتی برای تازه‌واردان هم راحت است و تنها نیاز به دسترسی به یک بازار لیکویید و کیف پول رمز ارزی امن دارد. در حقیقت، به همین خاطر است که حجم معاملات در بازار فیوچرز ارز دیجیتال ۲ تا ۳ برابر حجم معاملات بازار اسپات است.

از نظر استراتژی‌های معاملاتی منعطف نیز پیاده‌سازی استراتژی‌های تریدینگ در بازار فیوچرز نسبت به تریدینگ معمول رمز ارزها خصوصاً در معاملات روزانه کارایی بهتری دارد. معاملات آتی همچنین به شما اجازه می‌دهند تا بدون هیچ‌گونه مانعی وارد پوزیشن شورت شوید. از این رو، فضای بیشتری برای استقرار استراتژی‌های مختلف معاملاتی جهت ماکزیمم کردن سود وجود دارد. در انتها یک نکته معامله‌گری را فراموش نکنید که هر معامله‌گر باید بر هنر و علم مدیریت ریسک و سرمایه مسلط باشد. کلید موفقیت در آن نهفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها