|
کدخبر: 209122

آماده باش برای مهم ترین اتفاق خودرویی

یک ماه از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و حالا سه‌شنبه این هفته قرار است کمیسیون صنایع و معادن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه را برطرف و آن را نهایی کند.

بیست و چهارم شهریور بود که مجلس شورای اسلامی طرح آزادسازی واردات خودرو را با رای بالایی تصویب کرد تا پس از بیش از سه سال، طلسم ورود خودروهای خارجی در آستانه شکستن قرار گیرد. با این حال، یک هفته بعد شورای نگهبان اعلام کرد مصوبه واردات خودرو دارای ابهام و ایراد است، بنابراین آن را جهت اصلاح به مجلس ارجاع داد. هرچند گمان می‌رفت شورای نگهبان ایراداتی اساسی از جمله مغایرت واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی را مطرح کند، با این حال این شورا ابهاماتی کلی را مطرح و بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از حل آنها صحبت به میان آوردند. به گفته آنها، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو سخت نبوده و قابل رفع است. حالا آن طور که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کنند، این هفته مصوبه واردات خودرو با حضور وزیر صمت مورد بررسی دوباره قرار خواهد گرفت تا با انجام اصلاحات لازم در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان، روانه صحن علنی و در صورت تصویب، به شورای نگهبان ارسال شود. در این مورد، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده که سه‌شنبه هفته جاری، جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت برگزار و جمع‌بندی نهایی درباره اصلاح ایرادات طرح واردات خودرو انجام شود. حضور وزیر صمت در این جلسه اما در حالی است که وی پیش‌تر اعلام کرده با واردات خودرو در مقطع فعلی‌(حداقل تا پایان سال) مخالف است. رضا فاطمی‌امین تاکید کرده که بهتر است واردات خودرو به بعد از حل مشکلات ارزی کشور موکول شود.

این در شرایطی است که طبق گفته جدی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نحوه اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح واردات خودرو، به نتایجی رسیده‌اند، بنابراین احتمال تایید مصوبه در شورای نگهبان کم نیست. وی تاکید کرد: دو پیشنهاد درباره شفاف شدن منشأ ارز واردات خودرو و وظایف وزارت صمت درباره واردات، نهایی شده که البته قبل از جلسه جمع‌بندی، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.

اظهارات وی در شرایطی است که به گفته دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هفته گذشته جلسه‌ای با حضور کارشناسان دولتی و خصوصی، قطعه‌سازها، مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین یکی از اعضای شورای نگهبان برگزار و ‌‌نظرات آنها درباره مصوبه واردات خودرو به اشتراک گذاشته شد. حجت‌الله فیروزی با بیان اینکه در این جلسه وزیر صمت حضور نیافت، گفت: اتفاق مثبت در این جلسه این بود که تاکید شد شورای نگهبان ایرادی به مصوبه مجلس نگرفته و تنها چند ابهام وجود داشته که شورا در جهت رفع آنها، مصوبه را به مجلس ارجاع داده است.

در کنار اظهارات اعضای کمیسیون صنایع مجلس اما سخنگوی شورای نگهبان نیز تاکید کرده اگر ایرادات و ابهامات مصوبه واردات خودرو برطرف شود، شورا با آن مشکلی نخواهد داشت.

طبق آنچه از اظهارات نمایندگان مجلس و سخنگوی شورای نگهبان برمی‌آید، به نظر می‌رسد مصوبه واردات خودرو راه سختی برای اصلاح و تایید نهایی (از سوی شورای نگهبان) ندارد. هرچند هیات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام پیش‌تر ایرادات اساسی به مصوبه واردات خودرو گرفته و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی دانسته، با این حال کارشناسان معتقدند با تایید آن توسط شورای نگهبان، واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • گواه صادق ارسالی در

    مردم ندارن بخورن اون وقت از رانت واردات خودرو آقايان خاص استفاده كنند و....يه مق دار هم خون بمكن بيشتر زنده مي مونن

  • ناشناس ارسالی در

    چرا‌باید‌بهانه‌دست‌دلالان‌بدهیم

  • حسین ارسالی در

    مراقب وزیر صمت باشید سکته نکنه از مصوبه آزاد سازی خودرو

  • مصطفی ارسالی در

    امکان ندارد چنین چیزی در کشورما کشور ماف یاها اتفاق بیفتد.

ارسال نظر