|
کدخبر: 205280

عقب نشینی قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان

دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه در مسیر نزولی قرار گرفت.

اقتصاد عقب نشینی قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان

اسکناس آمریکایی که روز پنج‌شنبه به محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، در بازار پشت خطی روز آخر هفته تا محدوده ۲۸ هزار و۲۰۰ تومان، عقب‌نشینی کرد. عقب‌گرد اسکناس آمریکایی از سطح بسته شده روز پنج‌شنبه ممکن است نشان‌دهنده گردش انتظارات در بازار ارز باشد. در چنین فضایی، می‌توان سناریوی اول بازار در روز شنبه را قدرت‌گیری فروشندگان و کاهشی‌ها در نظر گرفت. اگر بازارساز نیز سعی کند از طریق مداخله ارزی، قیمت‌ها را عقب‌تر براند، امکان برگشت اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

با این حال، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که در روز گشایش بازار در هفته جاری، دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این گروه اعتقاد دارند که تصور معامله‌گران از شرایط سیاسی و آینده مذاکرات به گونه‌ای نیست که فروشندگان بزرگ را روانه بازار کند. آنها اعتقاد دارند حتی اگر به واسطه عرضه بازارساز، قیمت در ابتدای روز در مسیر نزولی قرار بگیرد، در ادامه با ورود تقاضای احتیاطی، رشد قیمت دلار ادامه خواهد یافت.

سبقت بازدهی دلار از سکه

در نخستین هفته مهرماه، بازدهی دلار از سکه امامی پیشی گرفت. دلار که طی هفته گذشته عموما روند صعودی داشت، روز پنج‌شنبه افزایش دیگری را تجربه کرد و با ۱۵۰ تومان رشد به بهای ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با ثبت رشد روز پنج‌شنبه، بازدهی هفتگی اسکناس آمریکایی به حدود ۶/ ۲ درصد رسید. در مقیاس هفتگی، بازدهی بازار سکه قابل مقایسه با دلار نبود، چرا که این فلز گران‌بها تنها نزدیک به ۷ دهم درصد رشد قیمت را به ثبت رساند.

اظهارات تحلیل‌گران بازار حاکی از آن است که نوسانات نزولی در بازار اونس طلا مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد سکه به اندازه دلار رشد نکند. اونس طلا در مقاطعی از هفته گذشته حتی تا محدوده هزار و ۷۳۰ دلار عقب‌نشینی کرد. در صورتی که روند اونس طلا کمی بهبود پیدا کند، سکه کار راحت‌تری برای رشد در هفته جاری خواهد داشت.

در کنار فشار اونس طلا که سد راه افزایشی‌های بازار بود، عامل دیگری که سرعت رشد فلز گران‌بهای داخلی را کند کرد، حباب قیمتی بود که پیرامون قیمت سکه وجود داشت. فلز گران‌بهای داخلی در مقاطعی از هفته گذشته حتی ۵ درصد بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شد. به عنوان مثال در انتهای هفته گذشته، ارزش ذاتی سکه نزدیک به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود، حال آنکه فلز گران‌بهای داخلی در بازار در محدوده ۱۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان معامله می‌شد. همین قیمت ۱۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان نیز ۴۰ هزار تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود. به عبارتی می‌توان گفت که سکه بخش زیادی از رشد هفتگی خود را مدیون افزایش انتهای هفته بود.

 به باور تحلیل‌گران بازار در صورتی که رشد قیمت دلار ادامه پیدا کند، سکه ممکن است بی‌توجه به ارزش ذاتی خود، حتی به بالای محدوده مقاومتی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قدم بگذارد. از نگاه بیشتر معامله‌گران، خوش‌بینی سکه‌بازان به آینده دلار موجب شده است که آنها بی‌توجه به ارزش ذاتی، خریدهای خود را بالا ببرند. عقب‌گرد قیمت دلار می‌تواند سکه‌بازان زیادی را وارد موقعیت فروش کند و زمینه‌ساز برگشت قیمت این فلز گران‌بها به کانال ۱۱ میلیون تومانی شود. دلار در هفته گذشته توانست به بالاترین قیمت ۱۱ ماه اخیر برسد. در کنار این، اسکناس آمریکایی طی یک هفته توانست حدود ۶/ ۲ درصد افزایش را تجربه کند. در چنین شرایطی شماری از فعالان از زمان سودگیری معامله‌گران صحبت می‌کنند. از نگاه آنها، زمان آن فرا رسیده است که معامله‌گران بخشی از خریدهای قبلی خود را به فروش برسانند و کسب سود کنند. این مساله موجب شده است که برخی از تحلیل‌گران فنی از احتمال برگشت دلار به محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان سخن بگویند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر