|
کدخبر: 201831

این شایعه با قیمت دلار چکار کرد؟

قیمت دلار که در معاملات شبانه جمعه تا نزدیکی ۲۷۷۰۰ تومان رسیده بود، امروز اندکی عقب‌نشینی تا سطح ۲۷۴۸۰ تومان داشت.

اقتصاد این شایعه با قیمت دلار چکار کرد؟

قیمت دلار در شهریور از ۲۶۹۶۰ تومان پایین‌تر و از ۲۸۳۳۰ تومان بالاتر نرفته است. این بازه طی یک هفته گذشته به ۲۷۰۰۰ تا ۲۷۹۰۰ تومان محدود شده است.

دغدغه‌های اصلی معامله‌گران بازار ارز را می‌توان به این موارد خلاصه کرد: ۱- رسیدن نقدینگی به مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان، ۲- زمزمه‌های انتصاب علی طیب‌نیا به ریاست بانک مرکزی که بازارها از او خاطره نرخ بهره بالا و سرکوب ارزی را در ذهن دارند (برخی نیز با توجه به حضور محمدرضا فرزین در جلسه هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، انتصاب او را محتمل می‌دانند)، ۳- احتمال ازسرگیری مذاکرات وین تا سه هفته دیگر، ۴- تداوم استفاده آمریکا از اهرم تحریم و افزودن ۷ ایرانی به لیست تحریمی در جدیدترین اقدام، ۵- انتصاب باقری کنی (از منتقدان سابق برجام) به سمت عباس عراقچی، ۶- چرخش موضع اسرائیل و اذعان آن‌ها به پذیرش توافق هسته‌ای، ۷- سفر وزیر خارجه کشور به نیویورک جهت حضور در مجمع سالانه سازمان ملل (آمریکا می‌گوید تاکنون برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نداشته است)، ۸- احتمال آزادسازی واردات خودرو که می‌تواند به تقاضای ارز بیافزاید، ۹- برخی وعده‌های عوام‌گرایانه از سوی دولت جدید که در تنگنای بودجه‌ای کنونی می‌توانند به وخامت اوضاع اقتصادی منجر شوند و ۱۰- احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده کشور که پیش از این دولت رئیسی وعده داده بود.

قیمت دلار یورو و لیر ترکیه امروز ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

این احتمال وجود دارد که اخباری از شروع مذاکرات وین موجب بازگشت دلار به کانال ۲۶ شوند، اما فعالان بازارها با توجه به چشم‌انداز مذاکرات و از سوی دیگر وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی، کمتر برای ریزش‌های شدیدتر شانسی قائل هستند. ضمن آنکه حداقل طی دو هفته آینده ممکن است چندان خبر مهمی در این حوزه به گوش نرسد و دلار برای مدتی روندی خنثی داشته باشد.

تفاهم اخیر ایران و آژانس اتمی موجب شد تا برخی نسبت به آنکه ایران با رویکردی مثبت و نه چندان سخت‌گیرانه به وین بازگردد خوشبین شوند. اما تاکنون نشانه دیگری از تمایل طرف‌های مذاکره به عقب‌نشینی از خواسته‌های پیشین مشاهده نشده و به این دلیل فعالان بازارها چندان خوشبین نیستند که با ازسرگیری گفت‌وگوها بتوان به سرعت توافق‌های قبلی را تکمیل کرد و به توافق نهایی رسید و سناریوهایی از جمله برجام محدود (کمتر در برابر کمتر) یا طولانی شدن مذاکرات مطرح هستند. به همین سبب است که فعلا احتمال افت چشمگیر در نرخ دلار کمتر مطرح است.

منبع: بورسان

ارسال نظر