|
کدخبر: 201016 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بررسی شد:

چرا مردم جذب بازار ارزهای دیجیتال شدند؟

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور کارهای مولد، ریسک بالایی دارند. همچنین به واسطه تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی باید اقداماتی انجام شود. در این راستا افراد به سمت خرید طلا، دلار، سهام و رمز ارزها پناه می‌برند. مردم باید بدانند که این نوع سرمایه‌گذاری‌ها پر ریسک هست.

اقتصاد چرا مردم جذب بازار ارزهای دیجیتال شدند؟

ارزهای دیجیتال روزهای سرنوشت سازی را در ایران پشت سر گذاشته‌اند و در مهرماه قرار بر این هست که ممنوعیت استخراج رمز ارزها برداشته شود. همچنین مجلس شورای اسلامی در حال قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال است. روند قانون‌گذاری انجام شود و ممنوعیت استخراج برداشته شود؛ شرایط متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.  نهادهای مختلف باید در این مسیر برنامه‌های خود را ارائه کنند. برنامه‌هایی که بر وضعیت صنعت استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال تأثیرگذار خواهد بود. در این خصوص گفتگویی با رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران داشتیم.

نبود دانش چالش اصلی بازار ارزهای دیجیتال

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اتاق بازرگانی برای کمک به فعالین اقتصادی در خصوص ارزهای دیجیتال همانند تمامی صنایع و فعالیت‌های اقتصاد دیگر به دنبال برنامه خوب است. یکی از مشکلات ما برای بحث رمزارزها نداشتن دانش و آگاهی کامل از سوی اشخاص پیرامون این بحث است. این احتمال وجود دارد که همانند بورس سرمایه‌داران خرد بدون دانش سرمایه‌گذاری کنند و شاهد ضرر و زیان باشیم.

فریال-مستوفی

افزایش ریسک در بازار ارزهای دیجیتال در صورت نبود دانش

مستوفی اظهار کرد: بهتر در کنار هرگونه قانون‌گذاری و برداشتن ممنوعیت استخراج برنامه‌هایی برای آموزش افراد داشته باشیم. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور کارهای مولد ریسک بالایی دارند.  همچنین به واسطه تورم بالا در کشور و کاهش ارزش پول ملی باید اقداماتی انجام شود. در این راستا افراد به سمت خرید طلا، دلار، سهام و رمز ارزها پناه می‌برند. مردم باید بدانند که این نوع سرمایه‌گذاری‌ها پر ریسک است. به صورت کلی سرمایه‌گذاران اگر دانش ارزهای دیجیتال را داشته باشند، با ریسک مواجه هستند اما اگر دانش این سرمایه‌گذاری‌ها را نداشته باشند، ریسک بالاتری را تجربه خواهند کرد.

مانع کلاه‌برداری صرافی‌های رمز ارز غیر معتبر شویم

وی افزود: یکی از وظایف اتاق بازرگانی در این شرایط ارائه کلاس‌های آموزشی برای ارزهای دیجیتال هست تا افراد با دانش به سمت این معاملات بروند. بانک مرکزی باید صرافی‌هایی را معرفی کند که معاملات در آنها انجام شود. شاهد بودیم که با ظهور صرافی‌های غیر معتبر کلاه‌برداری‌هایی رقم خورد.

حمایت اتاق بازرگانی از کسب ‌و کارهای ارزهای دیجیتال

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تأکید کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی حمایت از فعالین اقتصادی است. در خصوص استارت آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان وظیفه اتاق بازرگانی حمایت هست. در نتیجه برنامه‌هایی برای اتاق بازرگانی خواهیم داشت. در کمیسیون بازار پول و سرمایه تأمین مالی بنگاه‌های مختلف بررسی‌هایی انجام شده است.

مستوفی در پایان گفت: آموزش‌ها باید به شیوه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران دانسته وارد بازار شوند. مردم عادی که دانش کافی ندارند، کمتر به سمت بازار سهام می‌روند و در کارگذاری‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما به واسطه کاهش ارزش پول ملی و تورم مردم چاره‌ای جز ورود به بازارهای متنوع را ندارند.

آموزش حلقه گم شده اقتصاد کشور

متأسفانه در بحث اقتصاد آموزش برای ما جایگاهی ندارد و در مدارس ما دانش اقتصادی مطرح نیست. آموزش اقتصادی جوانان را به سمت کارآفرینی و ورود صحیح به بازارهای مختلف می‌کند. بازار ارزهای دیجیتال بازاری هست که بیش از سایر بازارها نیازمند دانش هست. در این بازار به واسطه ارتباط مستقیم با فناوری بلاک چین باید دانش فنی و اقتصادی خوبی داشته باشیم تا ریسک معاملات کاهش یابد.

 

ارسال نظر