|
کدخبر: 199664 شهریار خادمی

در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی مطرح شد:

راهکار اساسی برای رسیدن مردم به کالاهای با کیفیت

باکری: باید قانونی تصویب شود که تولید کنندگان به مصرف کنندگان ضمانت دهند که کالای با کیفت عرضه کنند و کارخانه ای که آرم کیفیت محصول را دارد هر خسارتی از مصرف محصولات به شخصی وارد شد جبران خواهد، آنگاه است که می توان امیدوار شد که همراهی بخش اقتصاد خرد با سیاست گذاران کلان پیوند می خورد و حاصل آن رفع نیاز مردم با کالاهای با کیفیت است.

اقتصاد راهکار اساسی برای رسیدن مردم به کالاهای با کیفیت

مصرف لبنیات در فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها جا خوش کرده و سال‌هاست بساط صبحانه با لبنیات مهیا می‌شود. شیر، ماست، خامه و دیگر اقلام لبنی که مدیران دولتی و برنامه‌ریزان این کالاها را اساسی و ضروری می‌خوانند طی چندماه اخیر با افزایش قیمت گاه تا ۴۰ درصد و بیشتر مواجه شده که فشار بر سفره مصرف‌کننده وارد می‌کند. این درحالی است که برخی از کارخانه‌های فراوری مواد لبنی در بازار سهام حضور دارند و ارزش سهام آنان دچار افت شده ‌است. گرچه قرار بود طبق وعده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها محصولات لبنی با ۳ درصد سود در بازار عرضه شود اما امروز بسیاری از این محصولات با حدود ۳درصد ضرر فروخته می‌شود. این همه در شرایطی است که مصرف‌کنندگان از افزایش هر روزه قیمت‌های کالاهای اساسی ابراز نگرانی می‌کنند.

اما داستان قدیمی و پردردسر قیمت لبنیات که سرچشمه آن را باید دربخش شیرخام جست‌وجو کرد، هنوز ادامه دارد در همین راستا با رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در مورد گرانی های پی در پی لبنیات پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

علت کاهش قدرت خرید

رضا باکری، در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: این امر مربوط به اقتصاد کلان است که شاخص های آن حوزه توسط اقتصاد دان ها، دولت و مجلس تعیین می شود. لذا بنگاه داران که در حوزه اقتصاد خرد هستند نقش در گرانی ندارند.

رضا-باکری-شهریار-خادمی

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی بیان کرد: سیاست های پولی، مالی و نرخ گذاری ارز از تصمیم گیری مردم خارج است، بنابراین اگر تحت تاثیر سیاست های مذکور، ارزش پول ملی پایین بیاید و قدرت خرید مردم روبه کاهش برود و همچنین هزینه های تولید بیشتر از روند رشد درآمد خانوار باشد شکافی میان قدرت خرید خانوار و هزینه های تورمی تولید ایجاد می شود در نتیجه سبب کاهش قدرت خرید خواهد شد.

وی افزود: هرچقدر بنگاه دار به عنوان فعال خرد اقتصاد بخواهد سیاست های خودش را اصلاح کند، تحت تاثیر این روند از بین خواهد رفت و نمی تواند بر مشکلات غلبه کند.البته باید بیان داشت که بنگاه دارانی که پوشش دهنده خوراک بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستند نمی توانند با ترکیب درآمدی فعلی کار خاصی انجام دهند بنابراین هر بنگاهی تلاش می کند راهکارهای مناسب برای جذب مشتری های بیشتر به کار ببرند.

باکری افزود: در همین راستا انجمن صنایع لبنی از سه سال پیش قراردادی را با مشاورانی به امضا رساند که تحقیق کنند و دلایل کاهش مداوم سرانه لبنیات را بررسی کنند و در اختیار انجمن قرار گرفت. بر همین اساس انجمن تصمیم گرفت قرارداد دیگری را با یک گروه محقق ببند که یک کمپین سرانه مصرف راه اندازی کنند.

آغاز مطالعاتی درباره مصرف شیر

وی ادامه داد: ‌این افراد مطالعاتی را در زمینه مصرف لبنیات آغاز کردند که نتیجه آن در اختیار انجمن قرار گرفت و به طبع آن انجمن تصمیم گرفت با انستیتوی تغذیه قراردادی منعقد کند که در واقع سقف مصرف شیر پنج دهک کم برخوردار جامعه را مطالعه کنند تا ببیند که حداقل نیاز انسان به لبنیات چقدر است.تا چند ماه آینده نتیجه این تحقیقات اعلام می شود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: نگاه عمومی انجمن این است که در هیچ جامعه ای مصرف کنندگان از یک قدرت خرید برخوردار نیستند، از اقشار ضعیف جامعه تا ثروتمندان همگی از مصرف کنندگان لبنیات هستند و نیاز است که تولید کنندگان صنایع غذایی راهکاری پیدا کنند تا همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی درباره قیمت گذاری ها اظهار کرد: در مورد قیمت گذاری باید گفت هنوز نتوانستیم دستگاه های قیمت گذار به ویژه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را متقاعد کنیم که نرخ ثابت برای محصولات ارائه کنند و دست مدیر بنگاه را ببندد که نتواند تنوع در محصولات را گسترش دهد و نیاز است که دستگاه ذیربط همانند انجمن نظارت کامل بر روند داشته باشد.

باکری ادامه داد: باید قانونی تصویب شود که تولید کنندگان به مصرف کنندگان ضمانت دهند که کالای با کیفت عرضه کنند و کارخانه ای که آرم کیفیت محصول را دارد هر خسارتی از مصرف محصولات به شخصی وارد شد جبران خواهد کرد، آنگاه است که می توان امیدوار شد که همراهی بخش اقتصاد خرد با سیاست گذاران کلان پیوند می خورد و حاصل آن رفع نیاز مردم با کالاهای با کیفیت است.

کی دچار تورم شدیم؟

وی در پایان درباره این سوال که مردم از قیمت های تولیدکنندگان رضایت ندارند و تولید کننده هم از قیمت های دستوری،پس چاره کار چیست اظهار کرد: نگرش مردم در طول ۴۰ سال گذشته با نگاه تثبیت قیمت شکل گرفته شده است و این آموزش به مردم داده شده که باید قیمت ها همواره ثابت باشد و این امر در تضاد با سیاست گذاری های اقتصاد کلان بوده است. از سال ۱۳۵۰ به بعد که درآمدهای نفتی به سمت اقتصاد ایران سرازیر شد ما دچار تورم شدیم، اکنون ما درگیر یک اقتصاد تورمی شده ایم و ثبات قیمت ها در کشورهایی که تورم تک رقمی دارند شکل می گیرد. با توجه به اینکه ما دچار رکود تورمی شده ایم و اینکه تولید کننده بیاید از سیاست ثبات قیمت صحبت کند از اساس اشتباه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها