|
کدخبر: 199435

دست انداز حرکت قیمت دلار

قیمت دلار در روزهای اخیر دنباله رو اخبار سیاسی شده است. با توجه به خبر مثبت بامداد شنبه پیش بینی می شود التهاب بازار ارز کم شود و این کاهش التهاب دست انداز حرکت قیمت دلار در مسیر صعود باشد.

اقتصاد دست انداز حرکت قیمت دلار

دلار در هفته گذشته توانست از دو مقاومت عبور کند. در ابتدا مقاومت ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومانی شکسته شد و پس از آن در انتهای هفته، مقاومت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی از دست رفت. به گفته فعالان، شکست مقاومت های بازار دلار در سایه اخبار سیاسی صورت گرفت که احتمال بالا رفتن تنش های بین ایران و غرب را پیش بینی می کرد.

فضای سیاسی به گونه ای در هفته گذشته تغییر کرد که حتی عده ای از رسانه ها از احتمال بیانیه دادن کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ایران خبر دادند. به گفته فعالان، جوسازی نوسان گیران پیرامون اخبار برجامی می تواند موجب ادامه روند افزایشی اسکناس آمریکایی شود.

تحلیل گران فنی نیز باور دارند در صورتی که دلار در روز شنبه بالای خط ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان باقی بماند، به سرعت خواهد توانست تا محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان پیش روی کند.

با این حال، دسته ای از فعالان باور دارند که افزایش قیمت دلار در هفته گذشته ناشی از ورود متضرران ارزی به بازار بود. از نگاه این عده، افراد زیادی بالای محدوده ۲۷ هزار و۸۰۰ تومانی اقدام به خرید کرده بودند ولی با افت دلار به زیر ۲۷ هزار تومان دچار ضرر شدند. از این زاویه دید،‌ بخشی از فعالان باور دارند که متضرران ارزی از روز جاری از بازار خارج شوند. در واقع این گروه انتظار ندارند که رشد قیمتی خاصی برای دلار در ابتدای هفته جاری رخ دهد.

شماری از معامله گران نیز باور دارند که ممنوعیت معامله ای در هرات افغانستان، فضای بازار ارز در بازار داخلی را افزایشی خواهد کرد. از نگاه آن ها ممنوعیت معاملات اعتباری تقاضا برای خرید اسکناس در افغانستان را بالا خواهد برد و این مساله می تواند زمینه ساز خروج ارز از بازار مشهد به سوی کشور همسایه شود.

بامداد امروز یک خبر آمد که احتمال دارد آبی بر آتش نوسان دلار باشد وال‌ استریت ژرونال از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و به احتمال زیاد قبل از نشست آتی شورای حکام، خبر داد. سفر گروسی به ایران انتظارات منفی را تعدیل خواهد کرد و فرصتی برای تعدیل بدبینی است. برخی اعتقاد دارند اگر اخبار سیاسی جهت مثبتی بگیرد پیشروی قیمت دلار متوقف خواهد شد. خبر سفر گروسی به ایران که بامداد شنبه منتشر شد می تواند در حکم خبر مثبتی برای بازار ارز باشد. به شرط آنکه تکذیب نشود

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر