|
کدخبر: 199248

نکات پنهان طرح جدید واردات خودرو / سقوط قیمت ها قطعی است؟

فربد زاوه - کارشناس خودرو

مصاحبه آقای دادفر در مورد کاهش پنجاه تا هشتاد درصدی قیمت خودرو در صورت آزادی واردات،موجی متضاد از خوشحالی و نگرانی ایجاد کرد. هرچند ایشان احتمالا به خودروهای موجود در بازار اشاره دارند نه واردات جدید و حتما در خصوص اظهاراتش توضیحات بیشتر خواهد داد، ولی دقت به برخی موضوعات خالی از لطف نیست:

زاوه1

- در پیش نویس جدید واردات دست دوم تا سه سال کارکرد آزاد شده بود که البته بعدا حذف شد!

-واردات برای همه ایرانی ها آزاد است و وزارت صمت مجاز به محدود کردن به بهانه نمایندگی و خدمات نیست!

- نیاز به خرید ارز از شبکه بانکی نیست و با ارز اشخاص قابل اجراست!

واقعیت این است اگر تنها شرط اول اجرایی شود؛ خودروهای میلیاردی بازار با کاهش بیش از ۵۰٪ مواجه میشوند! دقت کنید نرخ برابری محاسبه تعرفه همچنان ۴۲۰۰ تومان است و تعرفه موثر گمرکی واردات هیچ کالایی عملا به نرخ خرید واقعی ارز بیشتر از ۱۵٪ نیست، لذا سقوط قیمت خودروهای مثل لندکروز یا کمری ۲۰۰۸ در صورت نبود محدودیت حجم موتور و واردات دست دوم قطعی است!

بند دوم رقابت را به شدت بالا میبرد و لذا حاشیه سود واردکننده مثل سال ۸۵ در حدود سه تا پنج درصد محدود و قیمت خودروهای جدید وارداتی احتمالی بین ۱۵-۲۵٪ کمتر از انواع دست دوم موجود در بازار میشود!

اما دقت کنید این کاهش ها به معیار قیمت امروز است، تورم در کشور در بازار خودرو از ابتدای سال بیش از ۳۰٪ بوده و احتمالا این روند تا انتهای سال ادامه دارد! حتی با فرض اجرایی شدن واردات و عدم سواستفاده شورای رقابت از قدرتی که این قانون به آن می دهد، خودرویی زودتر از تابستان سال آینده به بازار نمی رسد و اجرای این قانون نه قدرمطلق قیمت که قیمت نسبی تابستان سال آینده را متاثر میکند و در بهترین حالت مشتری ایرانی وجه بیشتری پرداخت نخواهد کرد! درواقع تاثیر رهایی بازار از بند فساد قطعه سازان و خودروسازان کشور با سومدیریت پولی و‌کسری بودجه کشور جبران میشود و نهایتا فقط تورم بخشی خودرو بسیار کمتر از تورم عمومی میشود!

نویسنده: فربد زاوه

ارسال نظر