|
کدخبر: 199239

وقوع اتفاقات عجیب در بازار خودرو / از حراج محصولات تا آزادسازی واردات

احتمال آزادسازی واردات مشروط خودرو، وعده تولید سه میلیون دستگاه خودرو، صفر شدن معوق خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش، آغاز دوباره پیش‌فروش خودرو و فروش اقساطی برخی خودروها همه از مهمترین اتفاقات چند روز اخیر بازار خودرو است. در اولین واکنش قیمت پراید دیگر گران نشده است.

اقتصاد وقوع اتفاقات عجیب در بازار خودرو / از حراج محصولات تا آزادسازی واردات

اخیرا قیمت پراید مجددا از مرز ۱۵۰ میلیون تومان گذشت اما با شروع به کار دولت جدید اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است.

احتمال آزادسازی واردات مشروط خودرو، وعده تولید سه میلیون دستگاه خودرو، صفر شدن معوق خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش، آغاز دوباره پیش‌فروش خودرو و فروش اقساطی برخی خودروها همه از مهمترین اتفاقات چند روز اخیر بازار خودرو است. در اولین واکنش قیمت پراید دیگر گران نشده است.

طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده است. اما آنگونه که پیداست هر خودرویی مجوز واردات به ایران را ندارد و محدودیت‌هایی برای نوع خودروی وارداتی و واردکننده آن وضع شده است. با این حال این اتفاق از نگاه برخی از فعالان بازار خودرو می‌تواند بر قیمت خودرو تاثیر منفی بگذارد و کاهش قیمتی در این بازار رخ دهد.

علاوه بر این، وزیر جدید صمت با شروع به کار خود وعده تولید سه میلیون دستگاه خودرو را داده است. این درحالیست که تا پیش از این وعده تولید یک میلیون خودرو هم چندان روی واقعیت به خود ندیده اما به نظر می‌رسد در دولت جدید وزیر صمت با چنین وعده‌ای به دنبال حمایت جدید از خودروسازان است. در صورت تحقق این وعده و پاسخ به نیاز دو میلیون خودرویی سالانه کشور به نظر می‌رسد قیمت خودرو مثل گذشته روند پرشتاب در قیمت نداشته باشد.

مدیران خودروساز دولتی سایپا هم در هفته اخیر در یک نشست خبری اعلام کردند که دیگر هیچ خودرو معوقی در پیش‌فروش ندارند و تعهدات خود را ایفا کرده‌اند. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد بازار از این مسیر نیز به مانند گذشته تحت فشار نخواهد بود.

همزمان با این موضوع، حراج محصولات ایران خودرو در قالب بیست و دومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات این شرکت با عرضه سه محصول پرمتقاضی از یکشنبه بیست و یکم شهریو به مدت سه روز اجرایی می‌شود. در این مرحله از فروش فوق‌العاده، سه محصول پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، پارس TU۵ و پارس بنزینی عرضه خواهد شد.

فروش اقساطی شرکت‌های مانند فروش اقساطی بهمن موتور نیز همچنان ادامه دارد.

با این روند به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت قیمت خودرو به مانند گذشته روندی صعودی نداشته باشد که البته آخرین گزارش‌ها حاکی از توقف روند صعودی قیمت پراید است. با این حال همچنان شورای رقابت مجوز گرانی فصلی برای خودروسازان را در اختیار دارد و ممکن است در روزهای آینده با وجود نبود فشار تقاضا در بازار بار دیگر قیمت محصولات خودروسازان را افزایش دهد.

منبع: تجارت نیوز
  • وطن ارسالی در

    تمام اتفاقات خوب و بد نشأت گرفته از خود دولت می باشد که دولت های قبل من الجمله دولت روحانی خیانت محض در حق ملت کرده است که قابل پیگرد و مجازات عاملین آن باید بود .

  • پناهی ارسالی در

    با سلام
    خدا وکیلی خودرو وارد کنید مردم ایران با خودروهای بی کیفیت داخلی د اغدار شدند و گرانی این خودرو ها مردم را غارت کرد .

ارسال نظر