|
کدخبر: 198306

اثر جدید تحولات افغانستان بر قیمت دلار

عدم قطعیت در مورد متغیرهای سیاسی، رفتار محتاطانه و رفت و برگشت قیمت دلار در دامنه‌ای محدود را موجب شده است. امروز قیمت دلار قدری افت کرد و سکه پتانسیل ورود به کانال ۱۱ میلیون تومانی را یافت.

اقتصاد اثر جدید تحولات افغانستان بر قیمت دلار

قیمت دلار آمریکا روز گذشته روند صعودی را دنبال کرد و در نهایت پشت مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان متوقف شد. قیمت دلار عصر روز گذشته ۲۷ هزار و ۱۹۰ تومان بود.

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز مسیر کاهشی را دنبال کرد و روی ۲۷ هزار و ۴۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار آمریکا در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۷ هزار تومان ایستاد.

خروج دلار از افغانستان ممنوع شد

در شبکه‌های اطلاع رسانی مربوط به مبادله ارز خبری به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه طالبان خروج دلار آمریکا و آثار باستانی از افغانستان را ممنوع کرد. با توجه به اینکه بازار هرات به عنوان یک بازار مجاور بر روند قیمتی بازار داخل تاثیرگذار است، ممنوعیت خروج دلار از هرات می‌تواند قیمت دلار در داخل کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

عدم قطعیت در بازار دلار

به هر روی قیمت دلار در محدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان گرفتار شده است و فعالان بازار انتظار تعیین شدن مسیر قطعی مذاکرات و سیاست‌های ارزی دولت جدید را می‌کشند.

روند قیمتی دلار در میان‌مدت برای فعالان بازار مبهم است و آن‌ها با قدرت در موقعیت خرید یا فروش قرار نمی‌گیرند. وضعیت سمت ریاست بانک مرکزی نیز که می‌تواند در روند حرکت قیمت دلار تاثیرگذار باشد، هنور تعیین نشده است. به گفته وزیر اقتصاد، گفتگوها برای انتخاب رئیس بانک مرکزی هنوز به نتیجه نرسیده، گزینه‌هایی مطرح هستند، ولی تصمیمی گرفته نشده است.

قیمت سکه امامی کاهش یافت

قیمت طلای جهانی عصر روز جمعه روی ۱۸۲۸ دلار قرار داشت. امروز اولین روز کاری هفته برای طلا بود و قیمت فلز گرانبها در ابتدای امر تغییرات معنادار قیمتی را به ثبت نرساند. قیمت طلا در ساعت ۱۱ و ۲۷ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۱۸۲۷ دلار قرار داشت، (البته پایداری طلا بالای مرز ۱۸۲۰ دلار می‌توانست یک نشانه مثبت باشد).

قیمت سکه امامی نیز عصر روز گذشته روی ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود. طبق معمول هفته‌های اخیر قیمت سکه در شروع کار به تغییرات قیمتی دلار واکنش نشان داد. قیمت سکه، صبح امروز با افت ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ عصر روز گذشته روی ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

سکه امامی

در ساعت ۱۱ و ۴۴ دقیقه صبح به وقت ایران قیمت دلار ۲۷ هزار و ۴۰ تومان، قیمت سکه ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان و قیمت طلای جهانی ۱۸۲۶ تومان بود، با این حساب اندازه حباب سکه حدود ۴ درصد (۳.۷۵ درصد) به دست می‌آمد. اندازه حباب سکه کوچک نبود، با افت قیمت طلا یا دلار ورود سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان محتمل بود. به هر روی قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار داشت و تا آن زمان مرز ۱۲ میلیونی را از دست نداده بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار تغییراتی منفی را نسبت به روز گذشته به ثبت رساند و در دامنه ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان می‌کند. از سوی دیگر قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار کاهش یافت و با توجه به اندازه حباب ظرفیت ورود به کانال ۱۱ میلیون تومان را داشت.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها