|
کدخبر: 196520

نظر دبیرکل مجمع تقریب مذاهب درباره ارزهای دیجیتال

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با باطل دانستن رمز ارز گفت: چون این پول اعتباری منشأ ثروت آفرینی نیست، از نظر ما باطل محسوب می شود.

اقتصاد نظر دبیرکل مجمع تقریب مذاهب درباره ارزهای دیجیتال

آیت الله محسن اراکی امروز در همایش بانکداری اسلامی گفت: در نظام اقتصاد کلان اسلامی این اصل بنیادین وجود دارد که کسی بدون کار نمی‌تواند مالک چیزی شود. مالک منابع طبیعی شدن در نتیجه کار است و اینجا کار به معنای قدرت منفعت رسانی به مردم است.

وی افزود: مثلاً اگر رودخانه را منابع طبیعی بدانیم، آب آن مختص کسی نیست اما اگر بخواهیم از این آب برای کشاورزی استفاده کنیم، فردی که آب رودخانه را به زمین می‌برد، مالک آب می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است پول سودآور شود باید این پول به یک کار اقتصادی یا یک کار فشرده در تولید کالا یا ارائه خدمت اختصاص داده شود. اگر پول به کار و یا خدمت ضمیمه شد، این پول می‌تواند منشأ افزایش ثروت شود. اینکه گفته می‌شود تولید به افزایش ثروت می‌انجامد از همین اصل بنیادین سرچشمه می‌گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: ما معتقدیم رمز ارز باطل است چون منشأ ثروت آفرینی نیست. رمز ارز پول اعتباری محض است که قرار است به پول اعتباری دیگری از محل مکیدن ثروت مجامع تبدیل شود.

اراکی تصریح کرد: رمز ارز نمی‌تواند در برابر ارز قرار گیرد. چون اساس نظام مبادلاتی اسلام به عنوان منشأ نظام بانکی مطرح است. تعریف بانک در اسلام سه چیز است. وظیفه حفاظت دارایی مردم، هدایت آن به سمت بهره برداری برای منافع مردم و ارائه خدمات پولی به مردم است.

وی بیان کرد: ما نباید در جهان امروز از بیان حرف‌ها و اندیشه‌های بانکداری اسلامی حیا کنیم. باید حرف ما را همه مردم بشنوند. ما نظام بانکی اختصاصی داریم. نظام بانکی اسلامی به این معنا نیست که نظام بانکداری غربی را روپوش اسلامی تن کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی به زور می‌خواهیم در وسط حلقه نظام بانکی دنیا خودمان را جا کنیم نتیجه این می‌شود که نه توانسته ایم به نظام بانکداری سرمایه داری برسیم و نه نظام بانکداری اسلامی را پیاده کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: فقه اسلامی برای نظام بانکی تعریف مشخص دارد که مبتنی بر نظام مبادلاتی است و این نظام نیز مبتنی بر اقتصاد کلان اسلام است. ما چند اقتصاددان داریم که از نظام اقتصادی اسلامی مطلع باشند.

اراکی اظهار داشت: یا نظام بانکی مبتنی بر سرمایه داری را اجرا کنید و بگویید رباخواری حرام است و یا اینکه آن را حقیقتاً اسلامی کنید.

 

منبع: مهر

ارسال نظر