|
کدخبر: 196204

تجمعات گسترده علیه بیت کوین ادامه دارد

در حالی که نایب بوکله (Nayib Bukele) رییس جمهور السالوادور خود را برای قانون اجباری شدن پذیرش بیت کوین آماده می‌کند، اعتراضات بر علیه این قانون روز به روز در حال بیشتر شدن است.

اقتصاد تجمعات گسترده علیه بیت کوین ادامه دارد

اوضاع سیاسی در السالوادور با نزدیک شدن به روزی که بیت کوین به عنوان وجه قانونی در این کشور شناخته می‌شود، در حال بدتر شدن است. در روز هفتم سپتامبر، دوره انتظار برای اجباری شدن قانون بیت کوین به پایان می‌رسد. بر اساس متن این قانون، همه عوامل اقتصادی باید بیت کوین را در کنار دلار به عنوان روشی برای پرداخت بپذیرند.

بوکله وعده داده است که این اقدام به نفع مردم است چرا که باعث صرفه جویی ۴۰۰ میلیون دلاری حق کمیسیون حواله‌ها می‌شود و تراکنش‌های مالی سریع و مطمئن را تضمین خواهد کرد. اما گویا مردم السالوادور با این تصمیم بوکله موافق نیستند.

مردم السالوادور بر علیه بیت کوین تظاهرات می‌کنند

در چند روز گذشته، آزردگی و ترس از اعمال قریب‌الوقوع این قانون باعث تشدید روحیه السالوادوری‌ها شده است و تظاهرات در خیابان‌ها علیه بیت کوین در حال برگزاری است.

صدها هزار معترض به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام کنند. در میان گروه‌های معترض، کارگران، کهنه سربازان و مستمری بگیران نیز حضور دارند.

تظاهرات ضد بیت کوین در السالوادور

مهم‌ترین نگرانی این افراد ناپایداری و بی ثباتی بیت کوین است. استنلی کوینتروس (Stanley Quinteros)، عضو اتحادیه کارگران دیوان عالی دادگستری السالوادور به رویترز گفت که پذیرش اجباری بیت کوین می‌تواند به امور مالی السالوادوری‌ها آسیب برساند زیرا در صورت پذیرش، راهی برای کنترل یا تثبیت قیمت‌ها وجود نخواهد داشت.

ما می‌دانیم که قیمت بیت کوین نوسانات شدیدی دارد. ارزش آن ثانیه به ثانیه تغییر می‌کند و ما هیچ کنترلی بر آن نخواهیم داشت.

معترضان توضیح داده‌اند که تقریبا هیچ کس بیت کوین را نمی‌خواهد و همه موافق این موضوع هستند که استفاده از آن می‌تواند فساد را در کشوری که به دلیل سیاست‌های اقتدارگرا و غیر شفاف خود معروف است، تسهیل کند.

تلاش‌های دیگر علیه بیت کوین

همین هفته، انجمن حمل و نقل بین‌المللی السالوادور نیز اعتراضات گسترده‌ای را ترتیب داد و خواستار اصلاح ماده ۷ قانون بیت کوین شد که در آن به پذیرش اجباری بیت کوین اشاره شده است. در بیانیه رسمی این انجمن آمده است:

هیچ شرکتی از آمریکای مرکزی که توسط یک نهاد اقتصادی قرارداد بسته است، بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت نمی‌پذیرد و این موضوع باعث ایجاد تفرقه در بخش پرداخت دلاری به خارجی‌ها و تعهد به پرداخت با این رمز ارز در داخل می‌شود.

آنها اطمینان داده‌اند که اگر پاسخی به درخواستشان دریافت نکنند، از کسانی که با بیت کوین پرداخت می‌کنند ۲۰ درصد هزینه اضافی دریافت می‌کنند تا خود را در برابر نوسانات این رمز ارز محافظ کنند.

به همین منوال، در ماه گذشته گروهی از دانش آموزان و اتحادیه‌ها در مقابل کنگره این کشور تجمع کردند و خواستار حذف این قانون شدند. استدلال آنها بر این بود که این قانون بدون هیچگونه مشورتی معرفی و تصویب شده است و می‌تواند به منافع مردم آسیب برساند. این گروه یک بیانیه کتبی منتشر کردند که در آن توضیح داده‌اند، مضرات تمرکز زدایی بیت کوین از منافع آن برای مردم بیشتر است.

السالوادور با بیت کوین به محدودیت‌های جدی برخورد می‌کند

در نتیجه به عقیده تظاهر کنندگان، بیت کوین فساد عمومی، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان، اخاذی و فرار مالیاتی را تسهیل می‌کند. این موضوع همچنین می‌تواند باعث ایحاد هرج و مرج شود و حقوق بازنشستگی و پس انداز مردم را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می‌تواند بسیاری از MSMEها را از بین ببرد و خانواده‌های روستایی و قشر متوسط را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اما با همه این موارد به نظر نمی‌رسد که این دلایل برای نایب بوکله کافی باشد، چرا که او کاملا از تصمیم خود مطمئن است و اعتقاد دارد این تصمیم برای مردم کشورش بهترین است. او همچنین معتقد است بیشترین ضرر در این موضوع شامل حال دشمنان السالوادور خواهد شد.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها