|
کدخبر: 195785

اوضاع بازار خودرو در شهریور / قیمت ها به کدام سمت می‌رود؟

اگرچه قیمت خودروها طی ۵ماه گذشته در کارخانه ثابت مانده، اما در بازار به‌ویژه در مرداد ماه ترمز برید و فعالان بازار می‌گویند طی روزهای ابتدای شهریور ماه تا حدودی ثابت بوده است.

اقتصاد اوضاع بازار خودرو در شهریور / قیمت ها به کدام سمت می‌رود؟

بازار خودرو در مردادماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها به شکلی بود که هر چند روز یک‌بار افزایش‌های بین ۵ تا ۱۰میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت می‌شد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج می‌شدند. افزایش قیمت خودرو در مردادماه چنان بی‌محابا بود که برخی مدل‌ها افزایش ۲۰ تا ۳۷میلیونی را تجربه کردند و این افزایش‌های چشم‌گیر در حالی بود که خودروسازان از قیمت‌های حاشیه‌ای بازار که سودی ۵۰هزار میلیاردتومانی را رقم زده، بهره‌ای ندارند و این سود شیرین به جیب دلالان می‌رود. با این حال با ورود به شهریورماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده و قیمت‌ها یا ثابت مانده یا حداکثر یک تا ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.

در همین زمینه یک فعال بازار خودرو گفت: بازار خودرو همواره تحت تاثیر اخبار و بازار ارز است؛ مباحثی که دولت سیزدهم درباره گشایش در اموال بلوکه‌شده ایران مطرح کرد، یکی از اخبار مثبتی بود که در بازار خودرو تاثیر گذاشت. وی افزود: همچنین افزایش عرضه خودرو نیز علامت مثبتی به بازار خودرو بود؛ فروش فوق‌العاده یکی از شرکت‌های خودروساز یکی از همین اخبار مثبت بود. وی گفت: البته قیمت‌ها نزولی نشده‌اند؛ اما روند رشد، متوقف شده و تغییرات قیمتی، جزئی است؛ با توجه به اینکه کابینه دولت سیزدهم از مجلس رای اعتماد گرفته، فروشنده و خریدار منتظر اخبار و تحولات جدید هستند. به گفته این فعال بازار خودرو، در حال حاضر تقاضا برای پراید همچنان زیاد است؛ به همین دلیل، قیمت این خودرو در قیاس با خودروهای دیگر، نسبت به سایر مدل‌ها، نوسان بیشتری داشته است.یکی از عمده دلایل شکل‌گیری چنین حاشیه بازاری، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است که سال‌هاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و درحالی‌که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضا بیش از ۱۰۰میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود. این موضوع تاییدکننده این نکته کلیدی است که وزیر صمت دولت سیزدهم پیش از هر اقدامی باید فکری به حال صنعت خودرو کند و تکلیف این صنعت را روشن کند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    کارخانجات خودروسازی بدلایل نبودقطعه تمرد میکنندواخبارضدونقیض بیرون میدهندوخودرورا به بهانه نبودقطعه احتکارمیکنندوباعث بی ن ظمی وافزایش قیمتهادربازارمی شوندتاباشیری اخط خودروواگذارشودقیمتهاهمین است بازدن ی ک دکمه ۱۴۰ میلیون برنده شدن

ارسال نظر