|
کدخبر: 194396

مالیات های جدید چه بلایی سر بورس می آورد؟

آنچه از سخنان رئیس جمهور جدید در مجلس می‌توان برداشت کرد اخذ مالیات‌های جدید برای بخش‌های مختلف است. اگر این اتفاق در بازارهای مالی هم رخ دهد، بازارها چه واکنشی نشان خواهند داد؟

میترا تاتاری در پاسخ به این سوال که اگر مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود بازارها چه واکنشی خواهند داشت گفت: پیش از این مالیات را ما بر روی طلا، ارز و مسکن به حساب می‌کردیم.اگر مالیات بر عایدی بر بازار سرمایه بیاید اثر جدی خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد.

محمد شاهرخی هم در پاسخ به همین سوال گفت: واکنش بازارها به این مساله خوب نبوده است. اگر برجام به نتیجه نرسد و حجم نقدینگی در رشد باشد نرخ دلار تا پایان سال به سمت ۳۰ هزار تومان حرکت می‌کند در کوتاه مدت بازار ارز کاهشی باشد ولی کابینه باید تعیین شود و مواضع درباره مذاکرات مشخص شود که مشخصا دلار با یک شی صعودی به سمت بالا در حرکت خواهد بود. اما باید توجه داشت که در حال حاضر دلار گران نیست.

وی افزود: اگر برجام اتفاق بیفتد دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان خواهد بود اگر برجام اتفاق نیفتد کف دلار ۲۵ هزار تومان خواهد بود. دلار اگر به سمت کاهش پیش رفت کسانی که وارد کننده هستند می‌توانند موجودی انبارهای خود را افزایش دهند.

تاتاری درباره پیش بینی نرخ دلار گفت: دلار تا محدوده ۲۸ هزار و ۵۰ هزار تومان دلار می‌تواند حرکت کند. با توجه به وزاری پیشنهادی و شروع به کار دولت، اصلاحی در بازار خواهیم داشت. قیمت کاهشی ارز موقت است و در بازار این کاهش نمی‌تواند قیمت بقیه بازارها را به صورت واقعی پایین بیاورد.

تاتاری افزود: از اوایل سال نرخ دلار را ۲۷ تا ۲۸ را پیش‌بینی می‌کردیم در حال حاضر نرخ دلار اندکی کاهشی است؛ اما این کاهش موقتی است.

تاتاری می‌گوید اگر طرح مالیات تصویب شود در بازار طلا شاهد مهار قیمت نخواهیم بود. تورم انقدر بحرانی است که به نظر نمی‌رسد تاثیر آنچنانی در بازار طلا بگذارد.

شاهرخی هم درباره نرخ طلا با توجه تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: دلار مهم تر از انس جهانی است گرچه کف ۱۶۷ دلار را برای انس جهانی در نظر بگیریم در بلند مدت انس صعودی خواهد بود. خرید دلار و ارز در حال حاضر کمک کننده نخواهد بود و پوشش ریسک ندارد اما طلای آب شده به عنوان گواهی سپرده یا به هر شکل دیگر و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت گزینه مناسبی است. وی افزود: صندوق طلایی و طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است.

تاتاری درباره سرمایه‌‎گذاری در بازار طلا گفت: طلا در حال حاضر برای ورود گزینه مناسبی است حاشیه سود پایین دارد اما گزینه امنی برای سرمایه‌گذاری است.

تاتاری درباره پیش‌بینی بازار سهام تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: در حال حاضر روند خوب بازار فقط دلایل سیاسی ندارد. قطعا صورت‌های مالی شرکت‌ها تاثیر مهمی را داشتند. نمادهای کوچک بازار در حال حاضر مشکلی ندارند و روند خوبی را برای آن ها پیش‌بینی می‌کنم. اما نمادهای بزرگ بازار به نظر می‌رسد اصلاح زمانی و قیمتی را داشته باشند.

وی در این باره افزود: پییش‌بینی بلند مدت را نمی‌توانیم داشته باشیم اما اصلاح را خواهیم داشت. شاخص تحرکات شارپی نخواهد داشت. تا پایان سال رسیدن شاخص به دو میلیون واحد دور از انتظار است.

شاهرخی هم درباره شاخص کل بورس گفت: در حال حاضر ضعفی در شاخص و معاملات نمی‌بینیم اما به لحاظ تکنیکالی باید منتظر اصلاح در شاخص باشیم. وی افزود: به نظر می‌رسد شاخص به سمت دو میلیون واحد حرکت می‌کند همچنین گروه‌های کامودیتی‌ محور، گروه پتروشیمی بعد از اصلاح شاخص و همچنین تک سهم‌های دارویی که از حذف ارز ۴۲۰۰ سودی کسب می‌کنند از گروه‌های پیش‌رو خواهند بود.

وی افزود: بازدهی‌ها به سمت تعادل خواهد رفت و شیفت نقدینگی در گروه‌ها خواهیم داشت. باید توجه داشت که رشد بازار در حال حاضر دستکاری نیست.

تاتاری درباره گروه‌های پیشتاز بازار سهام گفت: پتروشیمی‌ها در زمان اصلاح بازار گزینه مناسبی هستند. البته باید توجه داشت که سهم‌ها را باید در قیمت مناسب خرید کرد. اما گروه‌های مستعد، فلزات، معدنی‌ها، سیمانی‌ها (تا دو ماه آینده )، خودروسازی و قطعات( اگر برجام به نتیجه برسد)، گروه‌های دامپروری و زراعت که نفع از حذف ارز ۴۲۰۰ خواهند برد هستند. همچنین گروه های مواد غذایی و دارویی هم مستعد هستند اما با ریسک همراه‌اند.

درباره وضعیت بازار خودرو محمد شاهرخی گفت: بازار خودرو بازار مصرفی است و ارتباط مستقیمی با دلار دارد. مشکل اصلی بازار خودرو دلالان و قیمت‌گذاری دستوری معضل‌های اصلی بازار خودرو است.

درباره بازار مسکن میترا تاتاری گفت: باید نرخ تولید مسکن و نرخ قیمتی را در نظر بگیریم حالا با توجه به انتظارات تورمی باید با دید درست‌تری به آن نگاه کنیم. پیش‌بینی می‌کنم شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    مردم سرمایه ها رو از ایران خارج میکنن و کمر اقتصاد شکسته میشه

  • ناشناس ارسالی در

    طلا -ملک مشمول خمس در اسلام میشه و از خمس مالیات گرفتن توهین به دین اسلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها