|
کدخبر: 193433

شوک طالبان به پول افغانستان

با فرار رئیس بانک مرکزی از کابل، واحد پول افغانی سقوط کرد.

روز سه شنبه روند سقوط افغانی، پول ملی افغانستان، با تسلط طالبان بر پایتخت کابل ادامه یافت. اجمل احمدی، رئیس بانک مرکزی این کشور، از کشور فرار کرده است. با توجه به پیام های این رییس کل در توییتر، به این بانک مرکزی اعلام شده که دیگر هیچگونه عرضه دلار وجود نخواهد داشت که این امر باعث کاهش توانایی این تنظیم کننده در تقویت پول ملی و ایجاد وحشت بیشتر در سراسر کشور می شود.

بر اساس داده های بلومبرگ، افغانی روز سه شنبه ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۸۳.۵۰۱۳ در برابر دلار آمریکا رسید که چهارمین روز کاهش را نشان می دهد. احمدی نوشت: نرخ ارز از ثبات ۸۱ به ۱۰۰ و سپس به ۸۶ رسید. من شنبه جلسه هایی برگزار کردم تا به بانک ها و صرافی ها اطمینان دهم که آنها را آرام کنند.

آشفتگی سیاسی افغانستان در تعطیلات آخر هفته، به بازارهای همسایه اش پاکستان سرایت کرد، جایی که اوراق قرضه دلار دولتی سال ۲۰۳۱ در روز دوشنبه ۱.۸ سنت کاهش یافت که بیشترین افت را از زمان قیمت گذاری در ماه مارس نشان می دهد. در همین حال، گزارش شده که اوراق قرضه دلار پاکستان روز دوشنبه بیشترین ضرر را در آسیا متحمل شده است. ارزش اوراق بهادار روز سه شنبه ۰.۲ سنت افزایش یافت و به ۱۰۰.۵ سنت رسید.

نیروهای طالبان در ۱۵ آگوست پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تمام نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات تروریستی علیه ایالات متحده، این کشور را ترک می کنند، وارد کابل شدند. قبل از تصرف پایتخت افغانستان، سال ها تنش و حملات طالبان پیش بینی شده بود.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها