|
کدخبر: 193328

واکنش دلار به توییت وزیر اقتصاد پیشنهادی

در تعطیلی کشور و بازارها، حرکت صعودی نرخ ارز با شیب آرامی ادامه یافت اما امروز شاهد عقب‌نشینی نرخ دلار از محدوده ۲۷ هزار تومان بودیم که به نظر می‌رسد یک سیگنال از وزیر اقتصادی پیشنهادی رئیسی می‌تواند موجب این افت نرخ شده باشد.

اقتصاد واکنش دلار به توییت وزیر اقتصاد پیشنهادی

نرخ دلار در معاملات پشت‌خطی عصر دیروز ضمن ورود به کانالی جدید، به ۲۷۰۵۰ تومان رسید که بیشترین نرخ ۹ ماه اخیر است. به نظر می‌رسید علاوه بر موارد متعددی که حرکت صعودی اخیر را کلید زده‌اند، سقوط دولت افغانستان و همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی در ایران (ماده‌ای که یکی از کاربردهای آن در تولید سوخت هسته‌ای است) در عبور دلار از مرز ۲۷ هزار موثر بودند.

علت عقب‌نشینی دوباره قیمت‌ها

اما از حوالی ساعت ۱۵ سه‌شنبه شاهد بازگشت اسکناس امریکایی به اندکی پایین‌تر از ۲۷ هزار تومان بودیم. احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی رئیسی برای وزارت اقتصاد امروز سیگنالی مهم به بازار ارز داد و در توییتی نوشت: «پیشنهاد می‌شود ستاد اقتصادی دولت در کوتاه‌مدت بر کنترل انتظارات تورمی و کنترل نوسانات ارز تمرکز کند».

اگرچه پیش از این هم بسیاری انتظار داشتند خواباندن تب بازار ارز نخستین دستور کار تیم اقتصادی رئیسی باشد اما این اشاره مستقیم خاندوزی رسما این موضوع را تایید کرد. از این رو احتمال عقب‌نشینی خریداران در بازار دلار طی روزهای آینده وجود خواهد داشت.

توییت

رویکرد وزیر اقتصاد احتمالی به دلار چه خواهد بود؟

اما آیا این اظهارنظر خاندوزی را باید چراغ سبزی برای ارزپاشی تلقی کرد؟ او پیش از این در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد گفته بود برای او و تیمش روشن است که نباید به دنبال سرکوب نرخ ارز باشند. با این حال، این موضوع که وی نرخ ارز تعادلی را کجا می‌بیند و افت نرخ به چه محدوده‌ای را سرکوب محسوب می‌کند برای کسی مشخص نیست و تجربه در ذهن فعالان بازارها مبنی بر آنکه دولت‌های گذشته در صورت در دست داشتن منابع کافی ارزی هیچگاه از پایین آوردن نرخ‌ها تا حد ممکن دریغ نورزیده‌اند، موجب می‌شود تا آنها چندان وعده عدم کاهش مصنوعی نرخ ارز را جدی نگیرند.

در واقع اگرچه خاندوزی تاکنون رویکرد نسبتا معقولی نسبت به مقوله ارز داشته است، اما این احتمال مطرح است که او هم تنها در شرایط ثبات بازارها قائل به بازارسازی اصولی و عمل به وعده‌های خود باشد.

با این حال، نباید از این غافل شد که سیگنال مهم‌تری که برنامه‌های کابینه پیشنهادی رئیسی به بازارها داده، آن است که گویی دولت سیزدهم پیشفرض خود را بر باقی ماندن تحریم‌ها گذاشته است. موارد متعددی در برنامه وزرای پیشنهادی اقتصاد و نفت چنین گمانه‌ای را در ذهن متبادر می‌کند. از این رو، علیرغم آنکه رئیس‌جمهوری برای از سر گیری مذاکرات برجام به نوعی تمایل نشان داده است، اما امیدها به نتیجه دادن مذاکرات در هفته‌های گذشته تعدیل محسوسی داشته است و این موضوع نقشی مهم در خیز برداشتن دلار به سمت سقف‌های تاریخی بازی می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها