|
کدخبر: 190838

پیش بینی بورس با ستاره شناسی! / ماجرا چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: علم ستاره شناسی مالی، می‌تواند بیشتر به پیش بینی روند زمانی، افت و خیز‌های موجود در بازار‌های مالی بپردازد.

اقتصاد پیش بینی بورس با ستاره شناسی! / ماجرا چیست؟

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، ستاره شناسی مالی چیست؟، اظهار کرد: ستاره شناسی مالی یا بحث نجوم در تحلیل سهام مبحثی است که بیش از ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و مطالعات زیادی در این حوزه انجام شده است، به طور کلی تحلیل ستاره شناسی مالی، مطالعاتی تلفیقی از هندسه باستانی و بحث نجوم است که چرخه‌های مختلف زمان را برای تحلیلگران قابل پیش بینی می‌کند.

او بیان کرد: این نوع تحلیل که از تعریف نجوم و ریاضی الهام گرفته شده، رفتار بازار‌ها و شاخص را به ما نشان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تحلیل ستاره شناسی مالی این است که، قابلیت پیش بینی را برای افراد، بدون نیاز به الگوی خاص و یا اطلاعاتی از گذشته بازار سرمایه، فراهم می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، علم ستاره شناسی مالی در ایران و سایر کشور‌ها به چه صورت است؟، گفت: در بحث ستاره شناسی مالی، نرم افزار‌های مختلفی برای تحلیل ارائه شده، ولی در ایران بیشتر افراد با این علم آشنایی زیادی ندارند و اکثر سرمایه گذاران آشنا به این علم نیز به آن اعتقادی ندارند. در صورتی که از گذشته در ایران، دانشمندان نجومی زیادی از جمله، خیام، خواجه نصیر و ابوریحان وجود داشتند که مباحث زیادی را در خصوص علم نجوم ارائه دادند.

او بیان کرد: تا به حال در خارج از کشور به خصوص در بازار‌های بزرگ دنیا، تحقیقات زیادی در حوزه ستاره شناسی مالی انجام شده از جمله، رشد و رکود اقتصادی، مقارن با زاویه صفر ژوپیتر (مشتری) و سترن (زحل)، همچنین تحقیقات دیگر نیز مثل، طوفان‌های مغناطیسی که از کیهان منشا می‌گیرند و ضریب اشتباهات معامله گران را در تاریخ خاص افزایش می‌دهند و یا زاویه خورشید و ماه که در فصول مختلف سال می‌توانند بر معامله تحلیل گران و تحلیل‌هایی که در بازار‌های مختلف انجام می‌شود، تاثیرگذار باشند.

آسایش در خصوص ستاره شناسی چینی اظهار کرد: تحقیقی که در خصوص ستاره شناسی چینی انجام شده، بر روی شاخص S&P تاثیرگذار است و نتایج معنا داری را نشان داده است. به طور کلی در بازار‌های مختلف دنیا این علم تایید شده و مورد ارزیابی قرار گرفته شده است.

او بیان کرد: ستاره شناسی و سیارات نجومی را می‌توان در خصوص آن صحبت کرد و تایید شده است. مقارن شدن ژوپیتر (مشتری) با بخش شمالی ماه به طور مثال و یا ترکیبات زاویه سترن (زحل) و اورانوس، بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده ژوپیتر(مشتری) در ماه‌های خاص سال  از جمله خرداد و تیر ماه تاثیرات متفاوتی دارد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، چه نرم افزار‌هایی در تحلیل ستاره شناسی مالی به کار می‌رود؟، گفت: نرم افزار‌های کاربردی در تحلیل ستاره شناسی مالی که به تحلیلگران کمک کنند شامل، نرم افزار گن تریدر است که در تحلیل روند‌های نجومی کمک می‌کند، نرم افزار مارکت آنالیز است، همچنین نرم افزار تایمینگ سولوشن که جزو نرم افزار‌هایی است که هم تحلیل تکنیکال و هم بحث تحلیل نجومی را تلفیق می‌کند و به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

او بیان کرد: قطعا جای تحلیل ستاره شناسی مالی در کشور ما خالی است و در ایران این تحلیل نیازمند فرهنگ سازی است و بسیاری از افراد شاید این مباحث را با سحر و جادو اشتباه بگیرند. در مرحله اول نیازمند این هستیم که این ابزار‌ها وارد بازار مالی کشورمان شوند، ابزار‌هایی که در کشور‌های غربی و در بازار‌های بزرگ دنیا جا افتاده و انجام شده است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در مرحله بعد باید از علم دانشمندان داخلی و نجوم شناسان داخلی و ابزار‌های نوین در این دست تحلیل‌ها استفاده شود که این موضوع نیازمند همکاری دانشمندان ستاره شناسی و نجوم با دانشمندان مباحث مالی و سرمایه گذاری است که قطعا به بازار‌های مالی کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر