|
کدخبر: 190568

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۰

علی اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان گفت: فشرده کردن فنر ارز عادت بد برخی مسئولین اقتصادی است که تا آنجا که در توان داشتند فنر ارز را فشرده کرده اند و بنابر دلایلی از جمله رخدادهای اقتصادی در سطح جهانی و یا داخلی که باعث افزایش فشارهای تورمی می شود فنر فشرده شده پرش کرده است، گفتنی است که از سال ۵۷ تاکنون ۱۲ بار قیمت ارز ضرب در ۲ شده است.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۰

علی اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان گفت: نظر من همواره این بوده است که نرخ ارز در بازار باید واقعی باشد و فنر ارز نباید فشرده شود.

سمیعی در ادامه گفت: فشرده کردن فنر ارز عادت بد برخی مسئولین اقتصادی است که تا آنجا که در توان داشتند فنر ارز را فشرده کرده اند و بنابر دلایلی از جمله رخدادهای اقتصادی در سطح جهانی و یا داخلی که باعث افزایش فشارهای تورمی می شود فنر فشرده شده پرش کرده است، گفتنی است که از سال ۵۷ تاکنون ۱۲ بار قیمت ارز ضرب در ۲ شده است.

وی در ادامه گفت: تک نرخی بودن برای ارز و یا به عبارتی پیرو بازار بودن ارز امر مبارکی است و در مقابل آن چند نرخی بودن باعث رانت و فساد در حوزه ارز شده و می شود؛ اصولا هر یارانه ای که روی کالاهای مختلف داده می شود موجب رانت خواهد شد؛ تنها در سه مورد است که این اجازه داده می وشود که دولت ها از جیب مردم برای وضع یارانه استفاده کنند. این سه مورد عبارتند از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، امر امنیت و قضاوت و در سایر امور از جمله حامل های انرژی این یارانه ها هدفمند نیستند و به اقتصاد آسیب می زنند.

اصلی ترین دلایل افزایش نرخ ارز

سمیعی در ادامه گفت: دلیل اصلی افزایش نرخ ارز کاهش ارزش پول ملی است که در اثر تورم بالا و افزایش حجم نقدینگی رخ می دهد و یک دلیل دیگر آن وجود رانت است؛ به عبارتی اگر مایک ظرف میوه داشته باشیم که ده عدد پرتغال در آن باشد وشما گفته باشید که این ده عدد پرتغال را باید دونه ای صد تومان بفروشید و در آخر هزار تومان به ما بدهید، اگر ما پنج عدد از این ده پرتغال را به دوستان خود دانه‌ای ۵۰ تومان بفروشیم مجبور می شویم پنج عدد دیگر را دانه‌ای صد و پنجاه تومان بفروشیم و همین امر منجر به رانت می شود.

دلار

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال ۹۷ محدودیت هایی رو برای صرافان اعمال کردند از جمله اینکه صرافان حق فرستادن حواله به خارج از کشور و یا از خارج کشور به داخل را ندارند؛ قبل از آن بانک های ما تحریم بودند و صرافان این سرویس را به مردم می دادند که فرضا اگر فرزند شخصی خارج از کشور بود و می‌خواست برای آن پولی بفرستد از طریق صرافان اینکار را انجام می داد و یا اگر کسی در خارج از کشور درآمدی داشت و مادر و پدر وی در داخل کشور بودند می توانست از طریق صرافی ها برای آنها حواله بفرستد ولی این کار را ممنوع کردند و دیگر صرافان نمی توانند این سرویس را به مردم دهند و مردم دچار مشکلاتی شدند.

دبیر اسبق کانون صرافان در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که برای صرافان به وجود آورند افزایش سرمایه اولیه برای اخذ مجوز صرافی بود؛ از حدود ۲۰ سال پیش صرافان با حدود ۲۰ میلیون تومان سرمایه می توانستند مجوز صرافی بگیرند و در حال حاضر این حداقل سرمایه را به ۲۵ میلیارد تومان افزایش داده اند. مگر می شود ظرف ۲۰ سال سرمایه کاسبی ۲۵۰ برابر شود، کدام کاسبی چنین رشد سرمایه ای را تجربه کرده است.

وی در ادامه افزود: زمانی که به صرافان گفته می شود که برای اخذ مجوز باید ۲۵ میلیارد تومان هزینه بپردازند آنها نیز سرمایه خود را دیگر به صورت ریالی نگه نمی دارند و همین موضوع نیز به تنهایی به بازار ارز فشار می آورد.

برای اصلاح شرایط اقتصادی چه باید کرد؟

سمیعی در ادامه افزود: برای اصلاح شرایط اقتصادی دو پیش شرط لازم است؛ یک اراده و دیگری جرات. این‌طور که گفته می شود آقای رئیسی هردو این پیش شرط ها را دارند و بنده امیدوارم که رئیس جمهور دولت سیزدهم بتوانند اصلاحات را انجام دهند.

وی با انتقاد از توزیع عمومی رانت در کشور در ادامه افزود: چه معنا دارد که کارخانه های خودروسازی به قید قرعه یا با اولویت بندی فرم خرید اتومبیل خود را به قیمت ۲۰ درصد زیر بازار پیش فروش کنند؛ با توجه به این شرایط هر کس ۷۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد در طرح پیش فروش ثبت نام خواهد کرد و خودرو را به آن قیمت خریداری خواهد کرد و سپس به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان در بازار می فروشد چرا خود کارخانه خودروسازی نباید بتواند همان ۹۰۰ میلیون تومان خودرو خود را بفروشد و بقیه آن را صرف گسترش خودروسازی کند و اینجا است که رانت ایجاد می شود.

رئیس اسبق کانون صرافان در ادامه افزود: خود رانت از آسمان نمی آید بلکه رانتی که ایجاد می شود از جیب مردم می‌آید؛ به عنوان مثال در حال حاضر دولت روزی ۲ هزار میلیارد تومان برای بنزین سوبسید پرداخت می کند و آقای روحانی و رئیسی از جیب خود این مبلغ را پرداخت نمی کنند بلکه از جیب مردم این مبلغ پرداخت می شود و باید به مردم گفت که چه معنایی دارد که هر کسی که می خواهد سوار اتومبیل خود شود و بنزین خریداری کند بلافاصله همان جا ۲۰ هزر تومان از بیت المال به آنها جایزه داده شود و چرا نباید قیمت بنزین و سایر کالاهای واقعی شود و بنده فکر می‌کنم بهتر است که سوبسید داده نشود و اجازه داده شود قیمت‌ها واقعی شود.

وی در ادامه افزود: در خصوص ارز بازاری به نام بازار متشکل درست شد و این ابزار خود، زمینه رانت خواری جدیدی را ایجاد کرد و بعدها به معامله‌گران گفتند که معامله دلار نقدی محدود شده است و به صرافان گفتند که خود ما نیز نمی‌توانید معامله کنید و دوباره گفتند که باید عضو این بازار شوید و برای اینکه عضو این بازار شوید برای هر ۶ ماه ۲۵۰ میلیون تومان حق عضویت دهید و نکته اینجا است که صرافان این پول را از جیب خود می دهند یا ازجیب مردم و طبیعتا هیج کاسبی از جیب خود پولی پرداخت نمی کند و ۲۵ میلیون تومانی که در اینجا پرداخت می کند و یا درصدی که به بازار متشکل می دهد را همگی از مردم دریافت خواهد کرد و همه اینها جدای از حق عضویت و حق پذیرشی است که به کانون صرافان می‌دهد.

سمیعی در ادامه افزود: در نتیجه از ۷۰۰ صرافی که دارای مجوز هستند ۴۰۰ نفر از آنها عضو این کانون شدند و ۳۰۰ نفر از آنها همان جا حذف شدند و طبق آمارهای خودشان که در سالنامه ثبت شده است به گونه‌ای عملکردند که یک سوم کل فروش ارز در بازار متشکل را تنها ده صراف به دست آوردند.

تحریم ها فرصت اند

سمیعی با بیان این جمله که "زمانی که ظالمی آب را بر روی ما می بندد به نفع ما کار کرده است" گفت: ما نباید از فرصت تحریم ها و حالا که آب قطع شده استفاده کنیم و حداقل آب انبارهای خود را تمیز، مرتب و تعمیر کنیم و بعد به سراغ طرفمان برویم تا بتوانیم آب را به دست بیاوریم و آن را داخل آب انبار تمیز و مرتب نگهداری کنیم؟

وی در ادامه افزود: بهتر نیست که قبل از اینکه به فکر گرفتن ثروتمان باشیم اقتصاد خودمان را سامان دهیم و از رانت، فساد و رشوه و ربا مبرا کنیم چراکه دشمنانی که ما را تحریم می کنند نمی توانند این قدرت را از ما سلب کنند که اقتصاد خود را از رانت و فساد پاکیزه کنیم و ما را مجبور کنند که رانت خوار و رشوه خوار باشیم.

رئیس اسبق کانون صرافان در ادامه گفت: اول اقتصاد خودمان را درست کنیم و ضمن آن وزیر خارجه و اساتیدی که در این حوزه کار می‌کنند برجام و امثال برجام را زنده کنند و قراردادهایی ببندند. اگر که ما خودمان اصلاحات اقتصادی جدی در کشور نداشته باشیم اینها مسکن هستند و اگر برداشته شوند معلوم نیست به نفع ما باشد یا خیر و به قول ملانا اول ای جان دفع شرِ موش کن وانگهان در جمع گندم، جوش کن.

وی در ادامه به وضعیت نرخ ارز در دولت‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند در دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی فنر ارز را فشرده نگه داشتند و اتفاقا آقای احمدی نژاد نیز تا شهریور سال ۸۹ سیاست‌های دلار را به همین شکل پیش برد و در اثر فشار تحریم ها مجبور شدند آن سیاست را کنار بگذارند.

سمیعی در ادامه افزود: بنده از دهه ۶۰ در حوزه صرافی مشغول به کار هستم و همزمان بازارها را رصد می کنم و در این خصوص مطالبی می‌نویسم و نزدیک هزاران مقاله در خصوص ارز نوشته‌ام و می‌توانم بگویم که هیچ زمانی بازار ارز بدون رانت نبوده است مگر در زمان آقای خاتمی در سال‌های ۸۱ که دلار تک نرخی بوده است.

وی در ادامه افزود: درست است که سیاست اقتصادی در دولت اصلاحات اشتباه بوده است و ایشان نمی‌بایست دلار را با وجود تورم بالای ۱۵ درصد ثابت نگه می داشت ( حتی نرخ دلار را پایین نیز آوردند ) اما این کار ایشان رانت ایجاد نکرد و متاسفانه در همه دولتهای دیگر چند نرخی شدن ارز باعث ایجاد رانت شد و این رانت مهم ترین پارامتری است که به اقتصاد کشور لطمه می زند.

سمیعی در ادامه گفت: برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر برجام نباشد اوضاع بازار ارز به هم می‌ریزد اما اینطور نیست؛ با توجه به نرخ تورم و نرخ بهره می‌توان گفت که نرخ ارز تا اواخر سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ هزار تومان خواهد بود و پیوستن دوباره به برجام در اصل ماجرا تغیری ایجاد نمی کند. منتها اگر برجام رخ دهد تزریق بیش از تقاضا وارد بازار خواهد شد و فنر ارز را فشرده خواهد کرد اما اگربرجام رخ ندهد نمی‌توانند این کار را تکرار کنند و به نظر بنده اگر این‌کار را نکنند و یا اگر نتوانند این کار را بکنند به نفع اقتصاد کشور است چراکه مهمترین معضل اقتصاد کشورما رانت و فساد و سوبسیدهای غیر هدفمندی است که وجود دارد.

 

 

 

منبع: خبر آنلاین
  • دانیال ارسالی در

    حیف اسم کارشناس روی شما ،خودتون به عنوان یک دلال خوب می دونی که قیمت ماشینی که توسط شما دلال‌ها بالا برده شده دلیل بر این نمیشه که کارخانه ها هم همون قیمت بدن چه بسا که همون قیمتی هم که دارن با قرعه کشی عرضه می کنند قیمت بالایی هست ،قیمت دلار هم صدرصد بعد دولت تقصیر شما کارشناس های دلال هست که انقدر بالا رفته وگرنه نباید انقدر رشد داشته باشه

  • ناشناس ارسالی در

    ما رای دادیم درست شه به حقمون برسیم بقرآ ن این شش میلیون حقوق ما تو این تورم کمر شکن هیچی نیست ما کارمندان و بازنشستگان ک شوری رو به پیشرفتی نداریم همه حقوقمون می ره پای قسط زندگی من الان با ضریب حساب ک ردم حقوقم قانونا نباید زیر ۲۴ میلیون باش ه در جایی که یک چهارم اصل حقوق که حقمه ب هم میرسه

  • ناشناس ارسالی در

    اشتباه می کنی ضربدر 10 شده است

  • ناشناس ارسالی در

    اقتصاد ایران فرو پاشیده ولی هنوز خیلی ها نمیخوان باور کنن. اقتصاد دانشه و یک عل مه که با سخنرانی و منبری درست نخواهد شد. اقتصادی که فاصله طبقاتی و کلامی در جامع ه و مطبوعات و رسانه از میلیون تا میلیارد ه ویرانه ای بیش نیست.

ارسال نظر