|
کدخبر: 189990

یک شایعه بازار دلار را بهم ریخت

در حالی که ابتدای هفته انتظار می‌رفت دلار مسیر صعودی طی کند، دیروز و امروز با کاهش مواجه شد. فعالان بازار با توضیح علت این رفتار خلاف انتظار، از بدبینی این روزهای بازار ارز به مذاکرات وین می‌گویند و شایعه‌ای که امروز بازار را با تردید مواجه کرده است.

اقتصاد یک شایعه بازار دلار را بهم ریخت

دو روز انتهایی هفته گذشته دلار آمریکا توانست مرز ۲۶ هزار تومان را فتح کند و حتی تا پایان جمعه شب به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. در حالی که انتظار می‌رفت دلار هفته را با افزایشی چشمگیر آغاز کند و نوشان در کانال ۲۶ هزار تومانی بماند، اسکناس آمریکایی پا پس کشید و دوباره ۲۵ هزار تومانی شد.

برخی کارشناسان علت این مسئله را عدم افزایش نرخ حواله درهم می‌دانند. تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی قرار دارد، شانس صعود دلار در بازار داخلی بالا نیست.

بعضی دیگر هم معتقدند علت صعود دلار در انتهای هفته گذشته چند روز تعطیلی روزهای قبل از آن بوده که موجب شده بازار در فضایی هیجانی بازگشایی شود. بنابراین با آغاز هفته دلار به روند نرمال خود بازگشته است.

البته دسته سومی هم هستند که معتقدند در هفته آخر دولت دوازدهم، طبیعتا سعی می‌شد با عرضه بیشتر دلار زمینه کاهش یا حداقل ثبات موقتی آن فراهم شود. پس رفتار خلاف انتظار و کاهشی دلار تعجبی ندارد.

امروز هم در ادامه روند دیروز بازار ارز با نرخ‌های کاهشی در صرافی‌ملی و معاملات غیررسمی آغاز شد. آن هم درحالی که روز گذشته حمله به کشتی تجاری رژیم صهیونیستی ماجراساز شد.

این نخستین باری بود که جمله به کشتی تجاری خسارت جانی در میان غیر نظامیان به بار آورد! حالا رژیم صهیونیستی مدعی شده که مدارک خود را برای متهم کردن ایران به بریتانیا داده و برخی رسانه‌ها هم گزارش کردند که بریتانیا ایران را مقصر معرفی کرده است.

هرچند مسئولان ایرانی عنوان کردند که نقشی در ماجرا نداشته‌اند اما رژیم صهیونیستی با تهدید ایران، هشدار داده که موضوع را از طریق سازمان ملل پیگیری خواهد کرد. آمریکا نیز از رژیم صهیونیستی در این مسئله اعلام حمایت کرده و این موضوع به افزایش نگرانی‌ها درباره مذاکره وین دامن زده است.

حالا این ماجرا هم مزید بر علت شده تا خوش‌بینی‌ها را بیش از این از بازار سلب کند. به گفته فعالان بازار همین عامل امروز خریدهای احتیاطی را در بازار ارز بالا برده است و حالا دیگر احتمال صعودی بودن مسیر دلار بیش از نزولی بودن آن است.

البته آنطور که از اظهارات معامله‌گران عمده بازار برمی‌آید شایعه تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت در ساعات فعلی در بازار می‌تازد و می‌تواند مسیر نرخ را تغییر دهد.

روز گذشته وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبری خواستار تعطیلی پایتخت برای مبارزه با کرونا شد. هر چند هنوز هیچ خبری در این باره داده نشده اما فروشنده‌های بازار از ترس برخورد با تعطیلی دو هفته‌ای بازار شروع به فروش ارز کرده‌اند. با وجود این همچنان تعداد خریداران بازار از فروشندگان بیشتر است و ظاهرا بدبینی به آینده مذاکرات کار خودش را کرده است.

فعالان بازار  عنوان می‌کنند که اگر خبر تعطیلی بازار صحت نداشته باشد، احتمالا روند تقاضا رو به رشد باشد قیمت افزایشی شود اما اگر تعطیلی رخ بدهد تقاضا سرکوب و نرخ تا حدی کنترل می‌شود.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    ارائه دلار زیر 50 هزارتومان برای این کشو ر ضرر است گرچه یک عده حتی از 4200تا به ب الا سود خود را برده اند و سایتهای حامی د زدان هم کمک کارشان بوده است

  • ناشناس ارسالی در

    بخاطر هیچ شایعه ای نیست چون الان یک سال هی شایعه میشه در اصل اتفاقات جدید اقتصاد ی وسیاسی جهان هست که داره مثل موج ارز وط لا رو دچار نوسان میکنه ودر اخر با موج شد ید روبرو شده ومتاثر از اون تمام محاسبات وکارشناسی ها غلط از کار در میاد بنابر ای ن مردم اگر میخواهند از این موج در امان ب اشند باید در کنار ساحل منتظر بماند ووارد مبادلات نشوند تا به تعادل خودش برسه

  • فرهاد ارسالی در

    دولت فقط باید این شایعه سازان رانتخوار را از سطح جامعه پاکسازی کند که فقط منتظر گرانی هستن به هر قیمتی که شده. عزیزان باید کمک حال دولت آقای رئیسی بشویم که از این مشکلات عبور کنیم چرا عده ای می‌خواهند با این حرفهای بیهوده گرانی را تحمیل کنند. آقای رئیسی تو رو خدا این رانتخواران را ریشه کن کنید که می‌خواهند فقط گرانی باشه.

  • جلالی ارسالی در

    مدارک اسرائیل کامل نیست، دولت انگلستان ن یز به آن واقف است، صرفا این موضوع یک نوع شانتاژ تبلیغاتی برای اسرائیل است، در با زار ارز دست های پنهان نقش افزایش قیمت را دارند، این دست ها نیز از بدنه بانک مرک زی است

  • محمد کریمی ارسالی در

    چی از جون مردم میخواهید مردم به اندازه کافی بدبخت شده اند به غیر از خودتان کی شایعه میکنی بخدا مردم گناه دارند من خودم ۳۰سالمه ناامید و اهدافی برای ادامه زندگی ندادم بابا رحم داشته باشید

ارسال نظر