|
کدخبر: 186911 نسیم حکم آبادی

دبیر انجمن خاک‌ های صنعتی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

ورود این خاک های مهم به کشور ممنوع شد!

فلدسپات‌ها ازجمله مواد معدنی و صنعتی هستند که به عنوان ماده خام در بسیاری از صنایه همچون کاشی‌سازی، رنگ‌سازی و شیشه‌سازی کاربرد دارند که پیش‌تر بخش اعظم خاک مصرفی وارد می‌شد و اکنون معدنداران و بهره‌برداران به خودکفایی کامل رسیده‌اند.

معدن ورود این خاک های مهم به کشور ممنوع شد!

حوزه خاک‌ های صنعتی نیز همچون سایر صنایع با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از آن به واردات و تامین ماشین‌ آلات ختم می‌شود که این معضل با ورود و حمایت دولت قابل حل است.

هادی میررحیمی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: کائولن و فلدسپات ازجمله مواد معدنی صنعتی هستند که معادن آن در ایران نیز یافت می‌شود و از نظر تامین مواد اولیه برای صنعت دارای ظرفیت بالایی بوده و تا حدودی تامین‌کننده بازار داخلی است. قابل ذکر است که تا چند سال گذشته و پیش از تحریم‌ ها مواد اولیه و خاک‌های کاپولن و فلدسپات وارد کشور می‌شد و اکنون به دلیل محدودیت‌های اعمال شده واردات آن متوقف شده است و فقط معادن داخلی پاسخگوی صنایع و بازار کشور هستند.

هادی_میررحیمی

وی افزود: در رابطه با صادرات این نوع مواد معدنی نیز می‌توان گفت که معادن ایران قادر هستند نیاز بازار داخل تامین کنند و میزانی سهم صادرات نمی‌شود. از طرفی حمل‌ و نقل مواد معدنی به دلیل وزن زیاد و سنگینی هزینه زیادی را در پی دارد که با این شرایط تولید به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست، به عبارت بهتر بازار فروش خارج از ایران وجود دارد اما شرایط اقتصادی اجازه صادرات را به فعالان این حوزه نمی‌دهد. اغلب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهان کائولن و فلدسپات ایرانی هستند.

دبیر انجمن خاک‌های صنعتی تصریح کرد: کائولن و فلدسپات در صنعت مصرف مختلفی دارند که استفاده اصلی آنها در صنایع کاشی‌سازی و سرامیک‌سازی است. با وجود مهم بودن این نوع مواد معدنی اما مانند سایر صنایع نیز با مشکلاتی همراه هستند. تجهیزات و ماشین‌ آلات قدیمی عمده مشکل این صنعت به حساب می‌آید و در شرایط تحریمی کنونی و همچنین با قیمت دلار امکان خرید و واردات تجهیزات وجود ندارد و در بازار نابسامان خاک‌ های صنعتی برای هیچ بهره‌ بردار معدنی خرید دستگاه صرفه اقتصادی ندارد.

معدنداران حاضر به خرید تجهیزات هستند

میررحیمی ادامه داد: به طور مشخص وزارت صمت و دولت هیچ حمایت و کمکی در راستای خرید تجهیزات به بهره‌برداران و معدن داران نمی‌ کند. علی‌ رغم اینکه قیمت‌ ها بسیار سرسام‌ آور شده اما همچنان فعالان این حوزه حاضر به خرید تجهیزات هستند، اما در مجموع واردات ممنوع است و امکان جایگزینی ماشین‌ آلات وجود ندارد.

وی بیان کرد: فلدسپات‌ها به دو نوع سدیک و پتاسیک تقسیم می‌شوند که براساس میزان اکسید سدیم و پتاس آنها از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که پیش‌تر ذکر شد تولیدکنندگان به خاک داخلی اکتفا کرده‌اند و قبلا خاک فلدسپات که از نظر کیفیت بسیار مرغوب‌تر نسبت به نمونه‌های داخلی بود از طریق واردات تامین می‌شد. گفتنی است به دلایل مختلفی خاک معدنی فلدسپات داخلی کیفیت نمونه خارجی را ندارد. به عنوان مثال برای ساخت ظروف چینی قبلا ماده خام را از کشورهای انگلیس، چک و اسلواکی وارد می‌کردند که با توجه به قیمت دلار اکنون این کار صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان به نمونه‌های داخلی روی آورده‌اند.

دبیر انجمن خاک‌های صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات و قیمت ارز موجب شده بهره‌برداران داخلی خاک‌های صنعتی نیز درصدد افزایش کیفیت محصول خود برآیند تا بتوانند جای خالی ماده خام خارجی را در بازار داخل پر کنند و تا حد زیادی موفق بوده‌اند و تولیدکنندگان ایرانی را راضی کرده‌اند. در مجموع صادرات ماده معدنی و محصول نهایی خاک‌های صنعتی اقتصادی است و سود زیادی برای تولیدکننده و معدندار دارد اما مسائلی همچون حمل‌ونقل این عرصه را برای فعالان این حوزه سخت کرده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها