|
کدخبر: 189470

اختصاصی گسترش نیوز:

ابرتورم در انتظار خوراکی ها!

افزایش تورم مواد خوراکی در یک ماه اخیر، انتظارات تورمی از بازار مواد غذایی را به شدت در مسیر افزایشی قرار داده است.

اقتصاد ابرتورم در انتظار خوراکی ها!

رکوردشکنی تورم و خاصه تورم مواد خوراکی در تیرماه سال جاری، به عنوان قله ابرتورم مواد خوراکی در ۲۵ سال اخیر باعث شده تا نگرانی ها درباره کمبود مواد غذایی در کشور بالا بگیرد. سهمیه بندی مرغ و چندنرخی شدن برخی از کالاها و کشتار دام های مولد، باعث تشدید نگرش منفی میان تحلیلگران بازار به جهت فقدان کالاهای اساسی شده است.

حرکات سینوسی شاخص تورم

نرخ تورم شهری به ۴۷/۷ درصد و تورم روستایی به ۴۷/۳ رسیده است و تورم ماهانه نیز به ۳/۵ درصد رسیده که به لحاظ قیاس با شاخص تورم ماهانه در خرداد ماه، با یک درصد افزایش از ۲/۵ درصد به ۳/۵ درصد افزایش یافته که رقم بسیار بالایی محسوب می شود. تورم رسمی مواد خوراکی برای تیر ماه نیز بسیار نزدیک به نرخ تورم ماهانه بوده و حدود ۳/۱۸ درصد است که تورم بسیار شدیدی به شمار می آید. تورم ۶/۵۱ درصدی شاخص قیمت ها در گروه میوه ها و خشکبار، همزمان با فرا رسیدن فصل توزیع میوه های گرمسیری و تابستانه در بازار باعث شده تا بسیاری از دهک های با سطح درآمدی پایین امکان خرید میوه ها را نداشته باشند و میوه نیز همچون خشکبار و آجیل از سفره بسیاری از خانوارها حذف شود. پس از میوه و خشکبار، بالاترین نرخ تورم ماهانه در تیرماه متعلق به گروه سبزیجات با ۴/۳۷ درصد نسبت به ماه گذشته، معنایی جز دور شدن ویتامین و فیبر (سلولز) از سفره مردم ندارد.

تورم_خوراکی

انفجار تورم در زیر پوست محصولات پروتئینی

در گروه محصولات پروتئینی بالاترین تورم متعلق به گروه ماهی ها و صدف‌داران است که ۳/۸۶ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. در گروه پروتئینی ها، همچنین بیشترین رشد بعد از ماهی و صدف داران، متعلق به گروه شیر، تخم مرغ و پنیر است که با ۳/۸۲ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، رکورد زد. گوشت قرمز و گوشت مرغ و سایر طیور نیز با افزایش ۱/۶ درصدی، سومین مقدار افزایش قیمت رسمی در بازار پروتئینی ها را به خود تخصیص دادند. بدیهی است که به رغم کاهش شدید تقاضا برای گوشت و مرغ، بازهم افزایش قیمت در این گروه محصولات رخ داده است و بر اساس گمانه زنی های اقتصادی تحلیلگران بازار،  افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ به هیچ وجه دور از نظر نیست زیرا، کمبود شدید نهاده های دامی و طیور باعث افزایش قیمت شدید این نهاده ها شد و در نتیجه باعث شده که بسیاری از دامداران دام های مولد خود را با قیمت بسیار پایین تری به کشتار برسانند. مرغداران نیز به علت کمبود خوراک طیور در بازار و افزایش هزینه تزریق هورمون و واکسیناسیون مرغ، اقدام به افزایش هزینه تدریجی این کالا کردند که مسیر رو به رشد قیمت این کالا در آینده نزدیک نیز همچون سه ماه اخیر را کاملا قابل پیش بینی کرده است.

تورم چرب و شیرین!

در گروه محصولات قندی و چربی ها، قند و شکر و شیرینی ها با رشد ۳/۴۵ درصد، پرچمدار رشد گرانی هاست.

نوشابه های غیرالکلی نیز با رشد ۳/۳۵ درصد در مرحله دوم گرانی گروه محصولات قندی و چربی هاست. نان و غلات با رشد ۱/۸۸ درصد و روغن های خوراکی نیز با ۱/۰۱ درصد افزایش میانگین شاخص قیمت نسبت به ماه پیش از آن، رکوردهای جدیدی را جابجا کردند. در مجموع این شرایط پیش بینی قحطی در کوتاه مدت اغراق آمیز است اما در صورت تداوم سیاست های اقتصادی فعلی، حرکت ایران در مسیر ونزوئلایی شدن اقتصاد، به هیچ وجه بعید به نظر می رسد.

ارسال نظر