|
کدخبر: 188959

رمزگشایی جالب قالیباف درباره اقتصاد ایران

رئیس مجلس گفت: باید با همان الگویی که حاج قاسم تولید قدرت کرد یعنی سپردن کارها به مردم، در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز در منطقه مقابل دشمن بایستیم و تولید قدرت کنیم و برای کشور منافع اقتصادی کسب کنیم.

اقتصاد رمزگشایی جالب قالیباف درباره اقتصاد ایران

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌هایش در سوریه با اعضای سفارت جمهوری اسلامی در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست اظهار داشت: براساس تحولات اخیر می توان گفت که تراز جنگ ها تغییر کرده و به جنگ های نامتقارن در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده و این تراز و عرصه، میدان و فرصت اثرگذاری ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: امروز عرصه رویارویی دشمن، عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی است و لذا ضرورت دارد اکنون که قدرت نظامی را اینجا به دشمن تحمیل کرده ایم، همین جا برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بی نظیری که وجود دارد نیز برنامه‌ریزی جدی انجام شود و با دخالت دادن مردم و سپردن کار به بخش خصوصی برای تولید ثروت و ایجاد قدرت اقتصادی و نیز ارتباط گرفتن با مردم و ایجاد قدرت اجتماعی و فرهنگی اقدامات اساسی مانند آنچه در حوزه نظامی و امنیتی انجام شد، صورت گیرد.

رئیس مجلس در همین زمینه با اشاره به رشادت های سردار سلیمانی در منطقه و تولید قدرت برای ایران گفت: هنر حاج قاسم این بود که با مردم ارتباط می گرفت، بین مردم بود و مردم را از قشرهای مختلف گرد گفتمان مقاومت جمع می کرد و این همان استراتژی و الگوی امام خمینی (ره) بود؛ همین الگو اکنون باید در تراز جدید جنگ ها که اقتصادی و اجتماعی است به کار گرفته شود تا بتوانیم همپای قدرت نظامی و امنیتی، قدرت اقتصادی و اجتماعی نیز ایجاد و در عرصه های جدید با دشمن مقابله کنیم.

قالیباف با بیان این که برای رسیدن به این هدف نباید فراموش کنیم که در حوزه اجتماعی و فرهنگی با انسان ها سروکار داریم نه با پول گفت: در این بخش ها حتی اگر اقتصاد را سروسامان می دهیم و از مسائل اقتصادی حرف می زنیم یادمان باشد که باید خروجی آن این باشد که مطابق گفتمان متعالی اسلام، انسان ها ساخته شوند.

وی در پایان سخنان خود نیز تاکید کرد: آنچه باید به آن توجه کنیم این است که تولید ثروت، قدرت، معرفت و منزلت باید با هم اتفاق بیفتد و نباید به نحوی امور جلو برود که به ثروت یا قدرت توجه شود اما به معرفت و منزلت انسان ها بی توجه باشیم.

همچنین محمدباقر قالیباف در ابتدای دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در سوریه که محمد ثامن الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه برگزار شد، تاکید کرد: امروز مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی و تجاری شما هستید و باید همه ما بتوانیم مانند رزمندگان و مجاهدانی که در جنگ نظامی و امنیتی تلاش کردند، تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: این سفر و حضور من با هدف گسترش و عمق بخشیدن به فعالیت های اقتصادی، کشاورزی و تجاری دو کشور انجام شده و به همین دلیل ترجیح دادم نخستین نشست رسمی را با فعالان اقتصادی و تجاری برگزار کنم و مصمم هستیم برای مشارکت بخش خصوصی دوکشور در ظرفیت های اقتصادی زمینه های مناسب را فراهم کنیم و این بخش را توسعه دهیم.

رئیس مجلس در این نشست تاکید کرد: باید با تلاش برای رفع موانع فعالیت بخش های خصوصی دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی شاهد شکل گیری یک تجارت قوی بین بخش خصوصی ایران و سوریه باشیم.

محمدباقر قالیباف با تبریک برگزاری موفق انتخابات مهم ریاست جمهوری یازدهم به مردم سوریه گفت: این انتخابات پیام روشنی برای دشمنان سوریه داشت و آن این که مردم این کشور مصمم هستند موفقیت خود در پایان دادن به جنگ و تروریسم را در دوران بازسازی و فعالیت های اقتصادی این کشور نیز تکرار کنند.

قالیباف سفر به سوریه را در راستای عمق بخشیدن به فعالیت های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی فعالان این عرصه ها در دوکشور دانست و اظهار کرد: باید علاوه بر بخش دولتی برای بخش خصوصی نیز فرصت و انگیزه فراهم کنیم و ما مصمم به این مهم هستیم به همین دلیل اولین نشست رسمی خود در سوریه را با موضوع بررسی مسائل حوزه تجاری و بازرگانی برگزار کردم تا ان شاء الله شاهد یک تجارت قوی بین بخش خصوصی ایران و سوریه باشیم.

رئیس مجلس با بیان این که امروز شاهد آغاز جنگ اقتصادی و تحریم علیه کشورهای محور مقاومت هستیم، فعالان حوزه اقتصادی و تجاری در ایران و سوریه را مجاهدان عرصه جنگ اقتصادی و تجاری توصیف کرد و گفت: شما باید مانند رزمندگان و مجاهدان جبهه نظامی و امنیتی تلاش کنید تا در این جنگ نیز پیروز شویم.

وی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای مقابله با جنگ اقتصادی که توسط دشمن به کشورهای مقاومت تحمیل شده است، گفت: هر کار اقتصادی به تمهیدات لجستیکی و نیز تسهیل تبادلات مالی و بانکی نیاز دارد.

قالیباف اضافه کرد: البته هر کار اقتصادی باید منافع اقتصادی کافی برای بخش خصوصی داشته باشد تا این بخش در حوزه های مختلف انگیزه سرمایه گذاری داشته باشد.

رئیس مجلس با بیان این که با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی شود انتظار داشت تجارت و ارتباطات اقتصادی بخش های خصوصی دو کشور از طریق مسیرهای طبیعی ایجاد شود، گفت: به عنوان نمونه ما اگر در حوزه ارتباطات بین بانکی بخواهیم از طریق بین المللی کارها را دنبال کنیم باید سراغ سوئیفت برویم درحالی که همه می دانیم با توجه به تحریم و جنگ اقتصادی دشمن این امر غیرممکن است لذا حتما باید بانک های مرکزی دو کشور در یک سیستم مالی و بانکی این مسئله را حل کنند تا بخش خصوصی بتواند با انگیزه بیشتر در حوزه های اقتصادی و تجاری به فعالیت بپردازد.

قالیباف با تاکید مجدد بر لزوم حل مشکلات لجستیکی و بانکی و مالی از سفارت ایران در سوریه و نیز مسئولان اقتصادی و تجاری سوریه درخواست کرد تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات و ایجاد انگیزه برای بخش هایی خصوصی دو کشور را فراهم کنند.

رئیس مجلس در پایان ابراز امیداوری کرد: با حل مشکلاتی که فعالان اقتصادی در این جلسه مطرح کردند شاهد توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور و فعالیت بیشتر بخش خصوصی ایران و سوریه در حوزه های مختلف باشیم.

منبه: فارس

  • رها ارسالی در

    باز چمدان رو پر پول کردی بردی برای سوریه ایران کیه خوزستان چیه شمارو که چند رو ز پیش از سوریه بیرون کردند پول ها تون ر ا هم ندادند پس دوباره چی شد ؟

ارسال نظر