|
کدخبر: 187948

اوج گیری قیمت دلار بعد از تعطیلات؟

در آخرین روز کاری تیرماه، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند.

اقتصاد اوج گیری قیمت دلار بعد از تعطیلات؟

روز سه‌شنبه، ۲۹ تیر، اسکناس آمریکایی ۱۳۰ تومان رشد را تجربه کرد و توانست خود را به عدد ۲۴هزار و ۵۵۰تومان برساند. با ثبت رشد روز سه‌شنبه، میزان بازدهی اسکناس آمریکایی در تیرماه به ۳/ ۲‌درصد رسید که به شکل قابل توجهی کمتر از بازدهی خردادماه بود. اسکناس آمریکایی در آخرین ماه بهار افزایش ۵/ ۴درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، دلیل اینکه دلار در خردادماه بازدهی بیشتری را به ثبت رسانده بود، تعدیل آنی انتظارات برجامی معامله‌گران بود. در واقع خوش‌بینی‌ای که نسبت به احیای برجام صورت گرفته بود، به تدریج کاسته شد و خریدهای معامله گران زیاد شد.

در اولین ماه تابستان، در سمت وسوی انتظارات سیاسی اتفاق معناداری رخ نداد؛ ولی سطح خریدها محدودتر شد و رشد قیمت دلار نیز نسبت به خردادماه کاهش یافت. اسکناس آمریکایی پس از اینکه در اواخر اردیبهشت ماه به کانال ۲۱ هزار تومانی برخورد کرد، با هجوم خریداران مواجه شد و در انتهای بهار توانست خود را در کانال ۲۴هزار تومانی قرار دهد. دلار در تیرماه در مقطعی توانست تا بالای محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند؛ ولی در روزهای انتهایی ماه عمدتا در کانال ۲۴هزار تومانی حرکت کند. این ارز که در ۳ روز ابتدایی هفته گذشته افت قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه توانست وارد فاز صعودی شود و بالای سطح حمایتی ۲۴‌هزار و ۵۰۰تومان به کار خود پایان دهد. رشد آخرین روز کاری دلار و قرار گرفتن بالای حمایت یادشده اهمیت زیادی داشت؛ چرا که انتظارات کاهشی را در بازار پایین آورد. البته برخی معامله گران عنوان می‌کردند که به‌دلیل تعطیلات کرونایی، حجم معاملات در روز سه‌شنبه بسیار پایین آمده بود و جریان خرید و فروش ها بیشتر در فضای غیررسمی قرار داشت. روز پنج‌شنبه نیز به‌دلیل تعطیلی بانک‌ها و صرافی‌ها، معاملات زیادی در جریان نبود. با این حال، در بازار پشت خطی تمایل بیشتری برای خرید وجود داشت.

احتمال نوسان افزایشی در ابتدای هفته

به گفته فعالان، به‌دلیل تعطیلی بانک‌ها و صرافی‌ها ممکن است در روز ابتدایی هفته، اوضاع به کام نوسان‌گیران دلار رقم بخورد. با این حال، به‌دلیل تعطیلی‌ها، جریان معامله خاصی در بازارهای همسایه وجود ندارد و دشوار است که نوسان‌گیران بدون پشتوانه تقاضای بیرونی بتوانند قیمت را دچار تغییرات معنادار کنند. در کنار این، از روز دوشنبه احتمالا عرضه ارز افزایش پیدا کند و قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد. درواقع اگر نوسان‌گیران قصد بالا بردن قیمت ها را دارند، دو روز ابتدای هفته می‌تواند فرصت مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.

بازدهی سکه و طلا در ابتدای تابستان

افزایش قیمت دلار موجب شد که در آخرین روز کاری تیرماه، سکه نیز در مسیر صعودی قرار بگیرد. فلز گرانبهای داخلی روز سه‌شنبه ۷۵هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰میلیون و ۵۸۰هزار تومان رسید. با این رشد میزان بازدهی سکه در تیرماه به ۴/ ۲درصد رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در روز آخر تیرماه، بالای محدوده یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افزایشی ۱/ ۲درصدی نسبت به انتهای خردادماه بود. با این حال، هیچ‌کدام از این بازارها به بازدهی بازدهی بازار سهام نزدیک نشدند. شاخص کل بورس در تیرماه توانست بالای ۱۲درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر